Nekromanti Ursäkta, men tåg i D&D? (Om Eberron)

Eksem

Champion
Det här är ett svar till Caligulas inlägg i tråden om Overpowered encounters, jag startade en ny tråd för att det skulle bli helt uppåt väggarna Off Topic annars.

Caligula skrev:
"Ursäkta, men tåg i D&D?
Och dem där Constructs är rena rama Transformers för mig...
Jag tycker Eberron har gått för långt och är inget annat än en ny Spelljamer freak! "

Det är helt klart att Eberron skiljer sig en del från den standardfantasy man vant sig vid, och dessutom en del från andra av D&Ds spelvärldar. Men det är egentligen väldigt D&D. Som redan Gary Gygax påpekat är rollspelstraditionen sedan länge nedtyngd av pseudomedeltidfantasy-bilden som tycks vara omöjlig att lämna. D&D började lämna den modellen redan för länge sedan egentligen, där man pliktskyldigt hade med allt Tolkienesqt, men också mycket helt andra influenser, som var mycket mycket viktigare. Moorcock t.ex.

Vad Eberron gör är att stanna kvar i den vanliga D&D-traditionen, och samtidigt dra helt logiska slutsatser. Eberron är helt enkelt den mest logiska och genomtänka korvtårta man kan tänka sig.
Det går utmärkt att spela helt vanlig D&D i Eberron. Allt man tycker ska finnas i en D&D-kampanj vad det gäller dungeons, drows och feodala byar finns i Eberron. Men det är mycket större än så.
Det genomgående i spelvärlden är tanken att om det nu finns magi, varför finns det ingen magisk industri? Om man kan teleportera, det finns flygande elementarer att binda, man kan göra evigt brinnande lampor, varför är det då ingen som använder sådant? I Eberron finns det! Det är såklart helt logiskt att om det finns magi som lyfter saker kommer någon att bygga magiska hissar.

Men på många vis är det också gamla goda D&D. Det är samma klasser; orcs och goblinoids. Dvärgarna bor fortfarande i berg och har gruvor. Det finns fortfarande vägar ned i underjorden. Det är klart att Eberron verkar supermysko, men det beror förstås på att när man diskuterar Eberron tar man upp skillnaderna från "vanliga" D&D. Men förutom att det är vissa saker som är helt annorlunda, är det egentligen samma gamla.

Rising

Vila i frid
Hur "standard" är D&D egentligen? Jag pratade med Dante om det för ett tag sedan. Liksom, Planescape är ju hur knarkigt som helst, och han hade ett par varianter som var ännu konstigare. Så... är det inte mest (eller åtminstone till viss del) fördomar som talar om D&D som någon sorts standardfantasy? Ju mer jag lär mig om spelet, ju fräsigare framstår det.

Eksem

Champion
Yeah, det var lite det jag menade, tror jag. Men när D&D är synonymt med FR, vilket det på sätt och vis är (sedan de slopade alla andra produktlinjer), är det ganska så standard.

Nightowl

Champion
När TSR ägde härket så var det flera settings som inte var standardfantasy, för det fanns ju tre fina settings med standardfantasy (FR, Greyhawk och Dragonlance), redan. Så det var ju mest dumt att göra fler.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Planescape+Eberron?

Personligen tycker jag att Eberron verkar snorhäftigt, skulle inte förvåna mig om världsmodulen hamnar i min bokhylla någon gång i framtiden. Jag hade gärna kombinerat andan i Planescape med den som verkar genomsyra Eberron. Vidare har jag inte heller några problem med världar som bryter mot normen, jag tycker att det är friskt vågat av WotC att satsa på en ny värld som inte är en klon av diverse standardfantasy.

G

Guest

Guest
Visst kan man argumentera för att det går att industrialisera magi i en fantasy värld, men jag menar att Eberron så som jag uppfattar den världen enligt era beskrivningar, sviker D&D idealet.

Magin ska ju inte gå att kontrolleras på det vis som industriell användning medför. Magin ska vara vild och otämjbar. Det är en kraft som man får till skänks av sin Gud vid nödiga stunder, eller en kraft som arkanisterna lyckas kuva en tid i sitt lärda sinne. Må vara att man kan lagra kraften i vissa föremål osv, men poängen är ändå att magin inte ska vara en industriell process och för mig är mekaniska apparater i princip det mest anti-D&D jag kan tänka mig.

Men som sagt, jag har inte läst Eberron ännu, så jag kanske får bita mig själv i skägget om jag någon gång köper eländet...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Industrimagi

Magin ska ju inte gå att kontrolleras på det vis som industriell användning medför. Magin ska vara vild och otämjbar.
Jag tycker att magin nästan verkar vara industrialiserad i D&D, i alla fall jämfört med andra fantasyrollspel jag spelat. Det måste finnas fabriker fulla med trollkarlar som framställer +1 svärd och helande drycker för äventyrare som sedan går att köpa hos den lokale magihandlaren. (Nästan i alla fall.) Att faktiskt ha en uttalad industri verkar mer logiskt än att inte ha det.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag är kluven

1. Jag håller med dig helt och hållet om vad magi ska vara.

2. Jag tycker inte att D&D någonsin har speglat detta, med sina regler. Magin är för styrd, för definierad, för formulariserad för mig.

/M

Nightowl

Champion
Magin ska vara vild och otämjbar.
Det är den inte i D&D, och har aldrig varit i D&D. Jo, förresten, Wild Magic, som fanns med i AD&D2.

Annars finns det till exempel ingen risk (om han inte har pansarskjorta på sig, då) att magikern inte kan kontrollera magi. Den som preparerar en besvärjelse vet alltid vad han får när han kastar den. Det finns ingen regel (och heller ingen bakgrundstext, vare sig i D&D 3.X, AD&D endera utgåvan eller OD&D) som säger att magiker måste vara chaotic eller tenderar att bli vilda eller galna.

Så det kan mycket väl vara en bra idé du har, och motsättningen mellan magi och vetenskap eller teknik kan man göra jävligt roliga rollspelsvärldar av, men den är inte en automatisk del av D&D's ideal, eller något dylikt. Det är hur du brukar spela rollspel . Att du blir missbelåten eller till och med pissed när folk som producerar ditt favoritrollspel kör med en klart annan stil än du är van med är högst förståeligt, men kom inte och säg att de svikit några ideal som aldrig funnits.

Erik

G

Guest

Guest
Men jag skriver ju att spellcasters, både divine och arcane, har förmågan att tämja och kontrollera magin till viss del, men att magin ska vara en input i industriell produktion, som tegelsten, pappersmassa eller tjära är för mig totalt anti-fantasy och anti-D&D.

Då blir ju inte magin mer än elekricitet, eller kärnkraft på sin höjd.

G

Guest

Guest
Re: Industrimagi

Framför allt tycker jag att det kan vara på sin plats för Wizards att se över Item Creation reglerna och försvåra den processen. Magiska föremål tycker jag man ska hitta i gamla skattgömmor, inte produceras i en verkstad....

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Industrimagi

...För magiska prylar dyker ju bara upp ur tomma intet inuti skattgömmorna? :gremlaugh:

Eksem

Champion
"men att magin ska vara en input i industriell produktion, som tegelsten, pappersmassa eller tjära är för mig totalt anti-fantasy och anti-D&D."

Fast anti är det inte. Jag kan förstå om du inte tycker om en spelvärld som är mer "högteknologisk", men det är fortfarande utan tvekan fantasy. Det är inte elektricitet som driver det där flygskeppet, det är en fjättrad eld-elementar, liksom (det blir t.ex. jobbigt ibland ifall två osams-elementarer driver var sitt skepp och kommer för nära varandra).

Jag förstår att du inte gillar det, du är ju typ D&D-taliban eller nåt (jag menar det på ett positivt sätt). Men nog är det fantasy och D&D alltid. Bara inte den fantasy som D&D (oförtjänt?) normalt förknippas med.

Nu är det inte riktigt så att varenda joppe springer bort till magiaffären och köper +1 skyfflar för att skyffla kobajs bättre, men det tillverkas engångsamuletter med Feather Fall på löpande band som åtminstone medelklassen har råd att köpa, för att inte alla i Sharn ska trilla av broarna och dö hela tiden.
Och om du läste Eberron-boken skulle du också märka att även om du kanske inte tycker om det, så är det fortfarande väldigt D&D.

G

Guest

Guest
Vi får se. Onekligen har min nyfikenhet på Eberron väckts i varje fall, så kanske kan jultomten ge mig ett hårt paket för en gångs skull i år....

ro83rt

Swordsman
(OT) FR

Tveksamt om FR kan kallas standardfantasy. Det är ju något som snarare skulle kunna vara med i mupparna (och mupparna är ju bra). Om man har Tolkiens midgård som utgångspunkt så är det svårt att dra speciellt många paralleler mellan de båda världarna.

I så fall så är ju t.ex. "Midnight" en mer traditionell rollspelsvärld.

Eksem

Champion
Re: (OT) FR

Tja, det är ju inte Tolkien-fantasy rakt av direkt, vad jag förstått (men det har D&D aldrig varit), däremot de andra stora fantasykällorna, va? Det är definitivt mer typisk fantasy än Eberron (halfling barbarians som rider på dinosaurier!).

FR är tillräckligt standardfantasy för att kunna användas som jämförelsepunkt med Eberron.

Fast jag har ju bara spelat FR-datorspel, så jag kan ju inte världen egentligen.

Krille

Super Moderator
Tolkien och standardfantasyn [OT]

"Om man har Tolkiens midgård som utgångspunkt"

Fast det har man i allmänhet inte. Normalt så inbillar man sig att man har det, men...

<ul type="square">[*]Tolkien har krut.
[*]Tolkien har inte särskilt många varelser från grekisk mytologi.
[*]Det är ont om plåtrustningar i Tolkiens Midgård - till och med rikshovmästaren knatar omkring i brynja.
[*]Mörkalver (i betydelsen blåhyade och vithåriga) är det också ont om.
[*]Pseudokristendom lyser med sin frånvaro.[/list]

Över huvud taget, standardfantasyn verkar mest vara en salig röra av Tolkiens raser, Conans rikslapptäcke, Tjuvstadens städer, Eddings intriger, riddarromantikens riddare, och på senare tid även Jordans upprepande av hela konkarrongen.