Hädelser
"Någon som har lirat med nya Star Wars och kan göra en bra bedömning av spelet?"
Jag har iofs inte spelat det än, men plöjt igenom det från pärm till pärm och börjat bygga kampanj.
Och (vilket antyds av rubriken), jag gillar det! Hur hädiskt det än må låta så passar D20-systemet till Star Wars.
Över lag är SW3 (senaste utgåvan från WEG var ju 2nd Ed Revd&Expd - 2.1 - så detta borde bli tredje utgåvan) en fruktansvärt snygg produktion. Faktamässigt... tja, Bill Slaviczek tror sig i alla fall veta vad han talar om, och han är tillräckligt säker på sig själv för att lura alla utom de mest inbitna fanatiker. Genomgående i hela boken är att det är
Star Wars-känsla! Det är lite mer betoning på Phantom Menace än på den klassiska eran, men det har i alla fall inte jag några problem med. Boken tar upp spel i samtliga tre eror - Republikens sista dagar, Upprorets tid samt Nya Republiken - och har med lite specialregler för alla tre.
En varning för alla gamla Jedi-spelare - SW3 har en
helt annan syn på Kraften än tidigare versioner som i slutändan leder till bra mycket mer "ändamålen helgar medlen". En jedi följer endast Kraften i den nya utgåvan. Moraliska och etiska system är mänskliga påfund och har ingenting med Kraften att göra. Det är fullt tillåtet för jedi att ljuga, förråda, muta, stjäla och vad de nu behöver göra, så länge som det är Kraftens vilja.
Regelmässigt, tja, det funkar! D20-systemet är verkligen jävelheroiskt, så det passar bra in i genren. Jag är inte så förtjust i klasser och levels, men det kan jag leva med, och det är en hyfsat snygg multiklassmöjlighet som dock är lite rörig att begripa sig på. Lite mer tips om hur man bygger fler klasser hade inte gjort ont.
Ett stort plus för åtskillnad av Wounds (faktisk skada) och Vitality (tur, småskråmetålighet, utmattning och hjältefaktor). Vitality beror på ens level, Wounds beror på ens Con. En vanlig träff minskar Vitality tills detta rasar ner på noll. Om Vitality är noll eller om det är en perfekt träff minskas Wounds, vilket gör att systemet faktiskt kan vara fruktansvärt dödligt med lite flyt, och trots detta vara snorhjälteaktigt.
Ett ännu större plus för rymdstridssystemet. Det är det näst bästa jag har sett (Babylon Projects är bättre) och ett av de snabbare.
Jag gillar också idén med synergibonusar. Om man har tllräckligt mycket i en färdighet kan det ge en synergibonus om man använder en annan färdighet i rätt situation.
Det jag har att klaga på är Attack Bonus och Defense Bonus, som båda beror på ens level. Det ger lite samma problem som i DoD6 - bli bättre så blir du bättre på allt. Personligen kommer jag att ersätta detta med ett fåtal vapenfärdigheter istället (Longarm, Shortarm, Archery plus några närstridsfärdigheter). Dessutom märks arvet från AD&D och D&D i alla dessa ämlans slumptabeller!
På det stora hela är det en Star Wars. Det har samma känsla som tidigare Star Wars, går förmodligen snabbare och har färre absurda sidoeffekter. Visst, man kommer sakna känslan av att spendera en Force Point och hälla ut ett tjugotal tärningar på bordet, men det går faktiskt bra så här med.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>