Nekromanti Ut med det gamla och in med det nya.

PAX

Jordisk Äventyrare
Någon som har lirat med nya Star Wars och kan göra en bra bedömning av spelet?

Krille

Super Moderator
Hädelser

"Någon som har lirat med nya Star Wars och kan göra en bra bedömning av spelet?"

Jag har iofs inte spelat det än, men plöjt igenom det från pärm till pärm och börjat bygga kampanj.

Och (vilket antyds av rubriken), jag gillar det! Hur hädiskt det än må låta så passar D20-systemet till Star Wars.

Över lag är SW3 (senaste utgåvan från WEG var ju 2nd Ed Revd&Expd - 2.1 - så detta borde bli tredje utgåvan) en fruktansvärt snygg produktion. Faktamässigt... tja, Bill Slaviczek tror sig i alla fall veta vad han talar om, och han är tillräckligt säker på sig själv för att lura alla utom de mest inbitna fanatiker. Genomgående i hela boken är att det är Star Wars-känsla! Det är lite mer betoning på Phantom Menace än på den klassiska eran, men det har i alla fall inte jag några problem med. Boken tar upp spel i samtliga tre eror - Republikens sista dagar, Upprorets tid samt Nya Republiken - och har med lite specialregler för alla tre.

En varning för alla gamla Jedi-spelare - SW3 har en helt annan syn på Kraften än tidigare versioner som i slutändan leder till bra mycket mer "ändamålen helgar medlen". En jedi följer endast Kraften i den nya utgåvan. Moraliska och etiska system är mänskliga påfund och har ingenting med Kraften att göra. Det är fullt tillåtet för jedi att ljuga, förråda, muta, stjäla och vad de nu behöver göra, så länge som det är Kraftens vilja.

Regelmässigt, tja, det funkar! D20-systemet är verkligen jävelheroiskt, så det passar bra in i genren. Jag är inte så förtjust i klasser och levels, men det kan jag leva med, och det är en hyfsat snygg multiklassmöjlighet som dock är lite rörig att begripa sig på. Lite mer tips om hur man bygger fler klasser hade inte gjort ont.

Ett stort plus för åtskillnad av Wounds (faktisk skada) och Vitality (tur, småskråmetålighet, utmattning och hjältefaktor). Vitality beror på ens level, Wounds beror på ens Con. En vanlig träff minskar Vitality tills detta rasar ner på noll. Om Vitality är noll eller om det är en perfekt träff minskas Wounds, vilket gör att systemet faktiskt kan vara fruktansvärt dödligt med lite flyt, och trots detta vara snorhjälteaktigt.

Ett ännu större plus för rymdstridssystemet. Det är det näst bästa jag har sett (Babylon Projects är bättre) och ett av de snabbare.

Jag gillar också idén med synergibonusar. Om man har tllräckligt mycket i en färdighet kan det ge en synergibonus om man använder en annan färdighet i rätt situation.

Det jag har att klaga på är Attack Bonus och Defense Bonus, som båda beror på ens level. Det ger lite samma problem som i DoD6 - bli bättre så blir du bättre på allt. Personligen kommer jag att ersätta detta med ett fåtal vapenfärdigheter istället (Longarm, Shortarm, Archery plus några närstridsfärdigheter). Dessutom märks arvet från AD&D och D&D i alla dessa ämlans slumptabeller!

På det stora hela är det en Star Wars. Det har samma känsla som tidigare Star Wars, går förmodligen snabbare och har färre absurda sidoeffekter. Visst, man kommer sakna känslan av att spendera en Force Point och hälla ut ett tjugotal tärningar på bordet, men det går faktiskt bra så här med.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sodivra

Champion
Re: Hädelser

Level/Klassystemet kanske kan fixas med lite husregler?

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

PAX

Jordisk Äventyrare

Skulle vara kul att få lite info om den kampanj du bygger. Köpte nämligen själv spelet nu i veckan men har ännu inte läst boken (för mycket 3D-CAD att göra just nu).

Vilken tidsålder bygger du för?

/PAX WAN BISCU

Vindhand

Myrmidon
fråga...

En vanlig träff minskar Vitality tills detta rasar ner på noll. Om Vitality är noll eller om det är en perfekt träff minskas Wounds, vilket gör att systemet faktiskt kan vara fruktansvärt dödligt med lite flyt, och trots detta vara snorhjälteaktigt.

Jag har hört litet ondsinta rykten om skadesystemet... Anta att ett par 6:e levelns jedis (eller kanske en jedi mot en sith) skulle börja banka på varandra; hur många träffar med de blastdoor-genomskärande svärden skulle de kunna överleva, om man undantar criticals?
(m.a.o: vad ger lasersvärden för skada relativt snittantal VP+WP)

(det är något jag inte får ihop med filmerna nämligen... Där brukar en träff minst innebära en förlorad hand :)

Staffan

Myrmidon
Re: fråga...

Men en "träff" i SW behöver inte betyda att man träffar och skär igenom någon. Det kan lika gärna vara en "near miss" eller ett slag som bara touchade, eller nåt. Det är därför man för det mesta bara förlorar Vitality, och inte Wounds. Med de flesta vapen crittar man på ett träffslag på 20, följt av ytterligare ett lyckat träffslag. Vissa vapen, såsom lite tyngre blasters (gevär och uppåt), bågslungor och ljussablar crittar på 19-20.

En ljussabel gör för övrigt en grundskada på 2d8, men beroende på hur tuff jedi man är så får man lägga på några d8:or (en per sex levels för Jedi Consulars, och en per fem levels för Jedi Guardians). Darth Vader gör t ex 5d8 i skada med sin ljussabel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Sodivra

Champion

Ja, det var väl det jag tänkte..

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Krille

Super Moderator

"Skulle vara kul att få lite info om den kampanj du bygger. [snippeti] Vilken tidsålder bygger du för?"

Kampanjen kommer att utspela sig samtidigt med Upproret. Fast det vet inte spelarna om. De tror att vi utvärderar spelsystemet med en kampanj och egen spelvärld som påminner om en salig röra av de mest krigiska bitarna i Wing Commander, Starship Troopers, Aliens och Space: Above and Beyond.

Vad förvånade de kommer att bli. /images/icons/wink.gif

- Krille

Krille

Super Moderator
svar...

"Jag har hört litet ondsinta rykten om skadesystemet... Anta att ett par 6:e levelns jedis (eller kanske en jedi mot en sith) skulle börja banka på varandra; hur många träffar med de blastdoor-genomskärande svärden skulle de kunna överleva, om man undantar criticals? (m.a.o: vad ger lasersvärden för skada relativt snittantal VP+WP)"

Med tanke på att Vitality ökar hela tiden så är det svårt att veta hur mycket "snittet" på det är. Wounds är däremot lika med ens CON, och eftersom grundegenskaperna slås fram med fyra tärningar varpå den sämsta plockas bort och resten summeras så skulle jag tippa på 13 i medel där. En första nivåns rollperson borde ha i medel 8 Vitality (maxtärning från klass, och tärningen varierar från 1d6 till 1d10). Summa 21. En ljusvärja gör 2d8 i skada, ett medel på 9. Tre hugg med andra ord, varav det första öppnar garden och sänker Vitality till mer än noll, det andra hugger av handen och det tredje klyver motståndaren.

"(det är något jag inte får ihop med filmerna nämligen... Där brukar en träff minst innebära en förlorad hand :)"

Å andra sidan är det just de "träffarna" som är crits... /images/icons/wink.gif De flesta "träffar" är sådana som tvingar en bakåt, får en att ramla omkull, tvingar en bakåt ner för trappor eller ner i frysgropar, skrapar gnistor av Vaders axelskydd (se Empire Strikes Back - där händer just detta) eller i allmänhet bara förstör omgivningen.

Sen, som sagt var, Vitality motsvarar inte hur mycket stryk man tål, utan är en kombination av tur, utmattning, hjältefaktor et cetera. Definitionen är "a measure of a character's ability to turn a direct hit into a graze or near miss and generally keep active without becoming fatigued".

Tittar man nu på en typisk slutfajt som den i Return of the Jedi så flyger Luke på Vader och stöter. Vader lyckas blockera men tvingas bakåt (blir av med en kasse Vitality). Luke fortsätter i sitt raseri att hugga. Vader blockerar, men Luke slår undan Vaders ljusvärja (Vader blir av med Vitality) och hugger igen. Vader lyckas slå undan men tvingas bakåt (blir av med Vitality). Luke fortsätter att pressa på tvärs över golvet framför trappan och hugger som en furie, "hellre än bra" är mottot för dagen (jävlar vad Vader blir av med Vitality) och Luke fortsätter att pressa bort till gångbron mot hisschaktet. Luke pressar ännu mer och Vader trillar omkull (Vitality börjar ta slut) och Vader försöker desperat att försvara sig mot Lukes frenetiska hugg men misslyckas i längden (Vitality tar slut och en kasse Wounds försvinner då Luke hugger av handen). Där besinnar sig Luke något och Kejsaren kommer ner för att häckla honom lite till.

Jag vet, det är svårt att komma över den tröskeln från BRPs absoluta "en träff innebär att man köttslamsor flyger" till D20s mer luddiga "en träff är inte riktigt en träff om det inte är en crit". Men du kan ju se det så här: ett lyckat anfall omfattar nu även de anfall som ger dig en taktisk fördel i striden, inte enbart de som skadar motståndaren.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
tack

Tre hugg med andra ord, varav det första öppnar garden och sänker Vitality till mer än noll, det andra hugger av handen och det tredje klyver motståndaren.

Ok, då stämde de ondsinta ryktena... Om man kan vrida sin hjärna runt de missande träffarna så gissar jag att det kan fungera rätt bra men det är inget för mig... Jag föredrar när träffar träffar och missar missar, särskilt om det är i en setting där svärden skär igenom metervis av härdad metall och rustningar är ovanliga.

De flesta "träffar" är sådana som tvingar en bakåt, får en att ramla omkull, tvingar en bakåt ner för trappor eller ner i frysgropar, skrapar gnistor av Vaders axelskydd

Å andra sidan verkar Vader knappast slåss 100% för att vinna i de flesta striderna mot Luke. Han vill snarare driva honom till den mörka sidan. Man kan gissa att han slåss rätt defensivt, speltekniskt sett.

Nåja, Kunde jag stå ut med D&Ds mystiska träff-missar så skulle jag nog kunna gilla även D&D-i-rymden-med-lasersvärd. /images/icons/smile.gif
Som det är så är nog WEGs version mycket bättre...

Vindhand

Myrmidon
Re: fråga...

Men en "träff" i SW behöver inte betyda att man träffar och skär igenom någon. Det kan lika gärna vara en "near miss" eller ett slag som bara touchade, eller nåt.

Jo, det var det jag inte gillade... Varför kalla det en träff om det inte är det?

Ridijeck

Warrior
Levlar i Star Wars

Som påpekats någon gång tidigare i forumet är det ändå få spelmiljöer där level-system passar bättre än i Star Wars. Själv har jag faktiskt svårt att finna någon bättre förklaring på Stormtroopers allmänna inkompetens än att de har en väldigt låg level.

Sedan är jag väl i allmänhet lika kritisk till level-system som de flesta andra här på forumet, men just i Star Wars passar det faktiskt ganska bra.

Ridijeck
som själv är ganska låg level

Krille

Super Moderator
Varsågod!

"Ok, då stämde de ondsinta ryktena... Om man kan vrida sin hjärna runt de missande träffarna så gissar jag att det kan fungera rätt bra men det är inget för mig... Jag föredrar när träffar träffar och missar missar, särskilt om det är i en setting där svärden skär igenom metervis av härdad metall och rustningar är ovanliga."

Träffar är fortfarande träffar och missar är fortfarande missar. Skillnaden är att man lägger in lyckat anfall, vilket inte är en träff förrän målet är så utmattat att han inte kan försvara sig (dvs Vitality är nere på noll). Fram till dess är det bara ett lyckat anfall som sänker fiendens taktiska förmåga.

Dessutom finns de missande träffarna även i andra system. Har du till exempel aldrig parerat och därmed gjort om en träff till en miss i slumpvist valt BRP-system?

"Å andra sidan verkar Vader knappast slåss 100% för att vinna i de flesta striderna mot Luke. Han vill snarare driva honom till den mörka sidan. Man kan gissa att han slåss rätt defensivt, speltekniskt sett."

Tja, i just den sista slutfajten mot Vader i Return of the Jedi som jag tog som exempel så tycker jag inte att Vader slåss för att få över Luke till den mörka sidan. Tvärtom slåss han allt vad han kan för att försöka låta bli att dö i en strid på kniven mot en tvärilsken självutnämnd jedi.

- Krille

Vindhand

Myrmidon
följdfråga

Jag gissar att hela detta Vitality/hitpointshärke har sin uppkomst i ett (i mina ögon) grundläggande fel i D&D-systemet (och nu D20 SW). Om man faktiskt fick försvara sig mot anfall snarare än att bara stryka imaginär försvarandekapacitet skulle man kunna klara sig utan all denna imaginära försvarskapacitet och ha ett mycket enklare och bättre system som inte krävde lika mycket hjärngympa för att bli förståeligt.

Systemet ger mig alltid denna bild av två personer som står och slår varandra i huvudet med respektive vapen tills någon av dem inte står ut längre... Jag tror inte någon mängd av kreativa tolkningar av vad hp-förlust "egentligen" innebär kan avhjälpa denna känsla. Det är svårt för mig att inlevelsemässigt översätta "wow, jag träffade och gjorde 17 i skada" till "han duckade precis, men ser litet andfådd ut nu"... speciellt som båda tolkningarna är giltiga samtidigt.

Det finns så många bättre sätt att lösa det på.

Btw: hur mycket snabbare återfår man vitality än wp?

Staffan

Myrmidon
Re: följdfråga

Vitality återfås med en hastighet av 1 poäng per level per timmes vila, och Wounds återfås med en takt av 1 poäng per dags vila. Det finns sätt att öka takten (medpack, bactabad, läkarvård, o s v), men ovanstående är grundtakten.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

LeJonklev

Swordsman
Re: Levlar i Star Wars

Inte igen. Som jag ser det så har folk missuppfattat det. Stormtrooper är elitsoldater. Deras träningsprogram är ganska genomgående. Jag låter dem(för att upprepa mig) kicka ass.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Vindhand

Myrmidon
Tackar....

Vitality återfås med en hastighet av 1 poäng per level per timmes vila, och Wounds återfås med en takt av 1 poäng per dags vila.

Det är ju bra... Fortfarande litet fånigt att man behöver (i snitt) 9 timmars vila för att återhämta sig efter att ha duckat undan ett lasersvärd en gång... men det kunde varit ännu värre.

Staffan

Myrmidon
Re: Tackar....

Notera att vitalityåterhämtning är beroende av level... en 9:e nivåns gubbe får alltså tillbaka 9 poäng per timme. Det motsvarar att om man är en jävel på det där som vitality innebär så behöver man inte använda så mycket av det för att undvika. Det skulle kunna beskrivas som om man hade ett fast värde (i stället för levelberoende), och i stället förlorade mindre, men det blir mer lätthanterligt så här.

/Staffan