Troberg
Sinister eater
Och hur mycket beskriver egentligen feats, klasser och spells en person? Vad får man reda på om en person när man vet att han har lättare att träffa med kniv? Vad får man reda på om personen när man vet att han har 3 extra hitpoints?Hela D20-systemet är uppbyggt runt att man ska utveckla sin karaktär genom färdiga feats, klasser och spells. Där har du helt rätt. Man köper färdiga paket som man sedan bygger karaktären av. Systemet är också oformligt och onyanserat. Men om man nu ska använda sig av D20 så är det ett av få verktyg att göra något eget av sin karaktär. Jag säger inte att det är det bästa verktyget i världen men inom systemet så är det ett av få sätt att låta karaktärens uppbyggnad att få återverkningar i reglerna.
De där egenskaperna beskriver inte en personlighet, de är rena spelmässiga beskrivningar av vad man klarar av.
På det hela taget innehåller såvitt jag kan se d20/D&D i grundutförande en (1!) karaktärsbeskrivande egenskap, den mycket trubbiga, kontroversiella och svårtolkade alignment.
Dags för WotC att kika lite på hur spelsystem ser ut på 2000-talet?
Om jag ska vara lite diplomatisk så kan jag säga att jag hade hellre sett att pappret det trycktes på användes som cigarettpapper för statligt subventionerade brajor som delades ut i lekskolorna, och då är jag inte speciellt (drog)liberalt lagd.Det låter som om du inte är någon större fan av D20.
d20 fungerar (imho) som ett drivankare som bromsar hela hobbyns utveckling. Detta är också anledningen till att jag påpekar bristerna i det. Kan man modernisera det så kanske det inte hämmar resten av spelutvecklingen lika hårt.
Det är dock knappast lönt att diskutera det här på forumet, det kommer bara att sluta med en låst tråd. Har någon synpunkter kan ni skicka dem privat.