Varulv [Utkante 2] - R1

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,007
OBS! Spelet startar 08:00 imorgon, måndag! Det enda som är tillåtet i denna tråd innan dess är regelfrågor.

Välkomna till Utkante - en liten by bland varulvar, drakar och demoner!
§0: Spelet består av tre fraktioner: bybor, varulvar och demoner.

$0a: Byborna vinner när alla varulvar och demoner är ute ur spel. Det finns 6 bybor.

$0b: Varulvarna vinner när de är fler än byborna och alla demoner är ute ur spel. Det finns 3 varulvar.

$0c: Demonerna vinner när de är lika många som byborna och alla varulvar är ute ur spel. Det finns 2 demoner.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna och demonerna får prata med sin egen fraktion utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: En spelare kan röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Vimes

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3ba: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ sker ingen utröstning.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

§4: Varje runda ska du i ett PM till spelledaren meddela vilken plats du vill gå till (Värdshuset, Smedjan, Marknadsplatsen eller Tempelklippan). Du kan välja att gå till vilken plats som helst. Du kan också välja att stå kvar på den senaste platsen. Om du inte PM:ar SL avgör slumpen vart du går.

$4a: Nattmord och rollsiande kan bara riktas mot spelare som befinner sig på samma plats som du.

$4b: Förflyttning sker efter nattmord och rollsiande.

$4c: När spelet har ni alla slumpats till en plats i Utkante. OBS! Utplaceringen är helt slumpad och har inte tagit hänsyn till roll, fraktionstillhörighet, balans eller liknande.

$4d: I uppstarten av varje runda kommer det att avslöjas var varje spelare befinner sig.

$4e: Fraktion på nattmördade avslöjas i rundans startinlägg

Regeltillägg: det är inte tillåtet att posta bilder som föreställer ditt roll-PM.

Bybo:
Du är en vanlig bybo. Byn vinner när alla varulvar och demoner är ute ur spel.

Drake:
Du är draken! Du är bybo. Byn vinner när alla varulvar och demoner är ute ur spel.
Du har två specialförmågor:
  • varje runda kan du försöka nattmörda en annan spelare. Du måste befinna dig på samma plats som spelaren. Nattmordet fungerar endast på demoner.
  • du är immun mot varulvarnas nattmord, men kan mördas av demonerna.
Rollsiare:
Du är rollsiaren! Du är bybo. Byn vinner när alla varulvar och demoner är ute ur spel.
Du har en specialförmåga:
  • varje runda kan du sia en spelare och få veta om denne har en specialroll (varulv, demon eller drake). Du måste befinna dig på samma plats som den du siar.
Varulv:
Ni är varulvarna. Ni vinner när ni är fler än byborna, och alla demoner är döda. Ni får prata med varandra i den här tråden.

Varje runda kan ni försöka nattmörda en spelare. En av er måste befinna sig på samma plats som den ni försöker mörda. Nattmordet fungerar inte på demoner eller på draken.

X är rollsiare. Hen kan varje runda sia en spelare och få veta om denne har en specialroll (rollsiare, demon eller drake).

Demon:
Ni är demonerna. Ni vinner när ni är lika många som byborna, och alla varulvar är döda. Ni får prata med varandra i den här tråden.

Varje runda kan ni försöka nattmörda en spelare. En av er måste befinna sig på samma plats som den ni försöker mörda. Nattmordet fungerar inte på vanliga bybor eller bybornas rollsiare, men fungerar på varulvarna och draken.

X är rollsiare. Hen kan varje runda sia en spelare och få veta om denne har en specialroll (rollsiare, varulv eller drake).

Sammanfattning:
  • 6 bybor som vinner när alla varulvar och demoner är ute
  • 3 varulvar som kan mörda bybor, vinner när demonerna är ute och de är fler än byborna.
  • 2 demoner som kan mörda varulvar, vinner när varulvarna är ute och de är lika många som byborna.
  • Alla fraktioner har en rollsiare som siar om någon spelare är något annat än vanlig bybo.
  • Byn har en specialroll: Draken. Draken kan nattmörda demoner och är immun mot varulvarnas nattmord, men kan bli mördad av demonerna.
  • Alla nattmord och allt rollsiande är lokalt, men förflyttning mellan platser sker efter nattmord och rollsiande.
  • Vid oavgjort i röstningen sker ingen utröstning.
Placeringar R1:
Marknadsplatsen:
  • Fjodorsenuba
  • StradhLestat
  • Mr.J
Värdshuset:
  • Sysp
  • Basenanji
  • Hägerstrand
Smedjan:
  • Brynolf
  • Anthrox
  • Sidd
Tempelklippan:
  • Impetigo
  • Waterhouse

Denna runda startar imorgon kl 08:00. Rundan avslutas på tisdag 21:00!

Röstläge
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Får vi veta woll på folk som åker ut?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Om en varulv som ska mörda på sin plats blir utröstad, stoppas nattmordet då?
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,007
Ordning för händelser under natten:
1. Utröstning
2. Nattmord och rollsiande
3. Förflyttning

Så, om den som ska utföra nattmordet röstas ut genomförs inte nattmordet.

Men notera att varulvarna eller demonerna inte måste bestämma vem som utför nattmordet. Minst en av dem behöver befinna sig på samma plats som offret. Om två av dem gör det, och den ena blir utröstad, genomförs nattmordet förstås ändå.
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,007
Får vi veta woll på folk som åker ut?
Fraktion avslöjas på både utröstade och nattmördade. Men inte roll, ni får alltså inte veta om bybon som åkte var vanlig bybo, rollsiare eller drake, och ni får inte veta om demonen eller varulven som åkte var rollsiare eller ej.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,348
Vad händer om draken, en demon och en ulv står på samma ställe och slår på varandra, dör alla tre då?
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,007
Vad händer om draken, en demon och en ulv står på samma ställe och slår på varandra, dör alla tre då?
Bra fråga. Ja, nattmord kan ske parallellt. I just det här fallet kan dock inte alla tre dö. Draken och demonen kan döda varandra, demonen kan döda varulven, men varulven kan inte döda någon.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Tjofräs! Nyss uppstigen men läste startinlägget igår och tänkte lite. Borde vara ganska lätt för byn att fånga scum tror jag. Varje runda ser vi vilka som mördades och vilka som kan varit gärningsmannen. Helt omöjligt för dem att gömma sig efter några rundor.

Bra anteckningar är viktigt här. Förberett ett google docs för att hålla koll på misstänkta förövare. Jag har en hel del idéer om hur ulvarna och demonerna nog kommer spela, men vill inte diskutera det i R1 av naturliga skäl.

Jag kan inte se någon fördel i att vi koordinerar förflyttning.

Hälften av er som läser detta är scum på ett eller annat vis, så jag kommer försöka vara mer lyssnande än brusig i R1. I R2 kan vi ha upp till tre nattmord att analysera!

Kort sagt tror jag byn har ett bättre läge än man först tänker sig så länge vi ger fan i att rösta ut varandra. Ulvarna och demonerna kan inte mörda utan att lämna stora blodiga fotspår efter sig.

Taggar alla deltagare:
@fjodorsenuba
@StradhLestat
@Mr.J
@Sysp
@Basenanji
@Hägerstrand
@Brynolf
@Anthrox
@Sidd
@Waterhouse
@Impetigo
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Fräsigt upplägg, Vimes. Sten sax och påse i lagform, liksom.

Det viktigaste för byn är att bli av med ulvarna. Demonerna kan inte skada oss så dem behöver vi inte prioritera.

Ulvarna vill förstås att det samlas många spelare på samma plats så de kan gömma sig i folkmängden. Därför vill vi inte låta folk knata omkring hur de vill. Vi vill ha folk jämt utspridda över platserna.

Ju färre vi blir i spel, desto lättare att sprida ut oss. Rätt snart är vi två på varje plats, och då kan inte ulvarna mörda alls utan att avslöjas.

Svårt att centralstyra med en fast rotation, dock, eftersom vi lär vilja låta våra misstankar påverka hur folk ska placera sig. Om möjligt vill vi förstås att demonerna hamnar ihop med ulvarna, vilket vi nog kan tänkas ha skrapat ihop lite indicier om längre fram.

Men än så länge behöver vi bara ett sätt att hindra folk att samlas för många på samma ställe. Några smarta förslag på metoder här?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Jag kan inte se någon fördel i att vi koordinerar förflyttning.
Varför inte det? Om vi strövar runt fritt kan det ju hamna noll pers på ett ställe och massor på ett annat. Då är det klart det kommer mördas där, så kan mördaren göma sig i mängden.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Varför inte det? Om vi strövar runt fritt kan det ju hamna noll pers på ett ställe och massor på ett annat. Då är det klart det kommer mördas där, så kan mördaren göma sig i mängden.
Håller med om att vi vill ha folk utspridda på olika platser, men uppnår vi inte det enklast genom att slumpa? Vi vet inte vilka som kommer vara vid liv nästa runda.
Vill man absolut försöka styra det är väl det enklaste att alla står still? Ingen flyttar sig till nästa runda.
 
Joined
8 Sep 2020
Messages
875
Location
Fruängen
Tänker jag rätt, om vi får bort ulvarna, så är demonernas ända hopp att vi ska rösta ut varandra i sådan mängd att de kan vinna, för de kan inte nattmörda oss?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,513
Tjofräs på er!

Jag och dottern är hemma och är lite förkylda, men det ska nog inte påverka mitt deltagande så mycket.

Jag funderade igår på hur man ska koordinera förflyttning och lutar också åt att det är bättre att inte annonsera/koordinera. Om vi inte planerar var vi ska stå så borde ulvarna inte våga nattmörda, för då kanske de blir stående ensamma bredvid ett lik. Om vi planerar det i tråden så kan de välja ett mordoffer som i alla fall en till misstänkt kommer stå bredvid.

Det är ganska viktigt att få ut scum R1 eller R2, men vi har ändå rätt stor måltavla jämfört med andra spel. Demonerna hjälper oss, så de kan nattmörda bäst de vill, men där får vi hålla koll på sudden death-räkningen så att vi inte missar när demonerna potentiellt kan vinna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Om vi planerar det i tråden så kan de välja ett mordoffer som i alla fall en till misstänkt kommer stå bredvid
Men de har ju hela rundan på sig att välja mord, innan förflyttningen sker. Och väljer förstås en plats där de inte blir ensamma med liket.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Jag funderade igår på hur man ska koordinera förflyttning och lutar också åt att det är bättre att inte annonsera/koordinera. Om vi inte planerar var vi ska stå så borde ulvarna inte våga nattmörda, för då kanske de blir stående ensamma bredvid ett lik. Om vi planerar det i tråden så kan de välja ett mordoffer som i alla fall en till misstänkt kommer stå bredvid.
?
Förflyttning sker efter mord, så infon är väldigt öppen. Säg att jag mördas. Då vet ni att:
1. Är jag bybo är Impe ulv, undantaget om jag var bybodrake, då är Impe demon, men då hade vi nog båda dött.
2. Är jag ulv är Impe demon.
3. Är jag demon är Impe bybodraken.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,413
Location
Oktoberlandet
Tjofrä……

Snabb innan jobb.

Jobba ihop oss nu byn👍
Det här med platser å vem som är vart är väl en redigt viktig regel!
Att gemensamt se till vart folk går/inte går tycker jag är viktigt. Jag vill tex INTE stå där jag tror vi har en Varulv osv

Noterar att WH direkt inte direkt verkar bry sig om detta.
Som Brynolf noterar så ska vi väl inte stå alla på samma plats.
In alla å delta: detta borde gå att reda ut tillsammans å lågflygande undanbedes😇
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,641
Location
Stockholm
Tänker jag rätt, om vi får bort ulvarna, så är demonernas ända hopp att vi ska rösta ut varandra i sådan mängd att de kan vinna, för de kan inte nattmörda oss?
Yep. Så vi fokuserar förstås på ulvarna. Demonerna får gärna hjälpa till men det lär förstås inte vilja avslöja sig.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,513
Varför inte det? Om vi strövar runt fritt kan det ju hamna noll pers på ett ställe och massor på ett annat. Då är det klart det kommer mördas där, så kan mördaren göma sig i mängden.
Hur är det ”klart”? Ulvarna vet inte att det kommer stå en folksamling nånstans. De måste i så fall lägga mordet med risken att de kommer stå ensamma bredvid liket. En ulv mot en bybo är inte ett byte de vill göra.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Tänker jag rätt, om vi får bort ulvarna, så är demonernas ända hopp att vi ska rösta ut varandra i sådan mängd att de kan vinna, för de kan inte nattmörda oss?
Demonerna kan nattmörda bybodraken men inga andra bybor. Så du tänker nog rätt. Men man ska nog komma ihåg att nattmord är rätt impotent när det är 5-6 spelare kvar och 4 platser, stor chans att inget är möjligt att utföra.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,513
Ordning för händelser under natten:
1. Utröstning
2. Nattmord och rollsiande
3. Förflyttning

Så, om den som ska utföra nattmordet röstas ut genomförs inte nattmordet.

Men notera att varulvarna eller demonerna inte måste bestämma vem som utför nattmordet. Minst en av dem behöver befinna sig på samma plats som offret. Om två av dem gör det, och den ena blir utröstad, genomförs nattmordet förstås ändå.
Äh vad fan, jag är mosigare än jag trodde. Förflyttning efter nattmord. Jag trodde att det var som i Utkante 1, där man mördade på stället man gick till. Bortse från det jag skrev innan. Nu är jag med @Brynolf .
 
Top