Varulv [Utkante 2] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Hej hej, kul att vara igång igen och som bybo denna gång! :)

Ägnade veckan åt att skumma Utkante 1 från förra året där det blev rungande varulvsvinst, Utkante 2 verkar vara rejält annorlunda balanserat så byn (och antagligen demonerna) borde ha en bättre chans här.
  • Helt öppen regelmekanik. Byn gick stundtals bort sig rätt rejält eftersom spelmekaniken avslöjades (men bara delvis) i beskrivningarna på platserna. Här är alla regler kända från början. (By-buff)
  • Nattmorden funkar annorlunda. De är fortfarande platsbaserade men varulvarna kan inte döda demonerna och demonerna kan döda varulvarna. Och varulvarna kan inte döda draken. (Demon-buff, Varulv-nerf)
  • Ingen väktare. Rak nerf för byn förstås men kompenseras av Draken. (By-nerf)
  • Draken! Nom nom nom. Immun mot varulvarnas nattmord, kan äta demoner. Coolaste rollen? (By-buff)
  • Ingen fraktionssiare, alla har en rollsiare.
    • Rollsiaren för byn har den lilla hiccupen att den siar draken som "annorlunda", annars är den ju precis som en vanlig fraktionssiare förutom att den inte ser om det är en ulv eller demon den träffat, men minus draken så borde det vara safe att rösta ut den som siaren hittar.
    • Varulvarnas siare hittar demoner, draken och byns rollsiare så de vill ju 100% rösta ut den de hittar, men törs kanske inte slösa nattmord där eftersom det bara är 1 på 4 att det lyckas (=byns rollsiare, draken och demonerna är ju immuna mot varulvarnas mord).
    • Demonernas siare hittar draken, byns siare och varulvar så de vill 100% mörda eller rösta ut den som de hittar.
    • Svårt att se vad det här landar i jämfört med Utkante 1 för byn. Varulvarnas siare är den svagaste. Demonsiaren är jättemäktig och entydig. (Demon-buff)
  • Ingen röstas ut vid oavgjort. Den här är mer en quality of life-ändring för oss som inte kan/vill/orka sitta och ladda om sidan i väntan på att få snapja in första rösten. Sista rundan i Utkante 1 avgjordes på detta, även om varulvarna ändå såg ut att vinna i längden. Det här skulle kunna vara en buff för varulvarna då det krävs färre röster för att rädda kvar någon men fler för att snajpa ut någon, och de har största chatten med flest koordinerade röster.
  • Lokala förmågor träder i kraft innan förflyttning. Borde göra uppföljning och planering betydligt enklare då man har tydliga facit på var det mördades och siades förra rundan. (By-buff)
Missade jag nån skillnad ni som var med i förra spelet?

(Jag tyckte också det var roligt att Impetigo slumpades till Tempelklippan vilket var platsen för hans fall förra gången. :) )
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Hur är det ”klart”? Ulvarna vet inte att det kommer stå en folksamling nånstans. De måste i så fall lägga mordet med risken att de kommer stå ensamma bredvid liket. En ulv mot en bybo är inte ett byte de vill göra.
Nu låter det som du inte läst och förstått reglerna. Utgår från att det beror på sjuk dotter och inte ett medvetet spridande av förvirring.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Nu låter det som du inte läst och förstått reglerna. Utgår från att det beror på sjuk dotter och inte ett medvetet spridande av förvirring.
Nä, jag tror att vi ska försöka att vara supertydliga med reglerna så alla fattar skillnaderna från förra gången och att vi inte får en massa brus pga detta. Det är jättelätt att missa nån skillnad och anta att det funkar som förra vändan. Så tydliga poster om reglerna (behövs ingen spekulation i hur de funkar, bara vad de innebär) och läs med snällglasögonen i tre sidor poster om folk fortfarande är förvirrade. Fattar man fortfarande inte efter sida 4 är man scum och ska röstas ut för att man brusar :D
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Tänker jag rätt, om vi får bort ulvarna, så är demonernas ända hopp att vi ska rösta ut varandra i sådan mängd att de kan vinna, för de kan inte nattmörda oss?
Ja, det borde vara precis så. Om ulvarna är ute vinner demonerna om det är två bybor + två demoner eller en bybo + en demon kvar och de kan bara uppnå det genom att få med sig delar av byn på att rösta ut de andra, inga nattmord.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,349
Okej! Alla mina initiala tankar kring spelet har redan lyfts av WH, Brynolf och Stradh, så onödigt att papegoja om det. Men ser ovanstående som grönare direkt, eftersom de verkar haft samma tankegångar som jag i början.

Jag tänkte att vi kunde utgå från originalschemat i startposten och sen bara rotera allt ett steg neråt varje runda (eller något liknande), tror vi med fördel ska styra platserna så det inte blir för många på samma plats. Vi vill ha jämnt fördelat och utspritt för att dra fördel av det nerfade de starkt lysande signalerna de innebär. Varje nattmord som går igenom är i princip 50 % chans (som sämst) att hitta en ulv, så det är tveksamt om ulvarna ens kommer våga använda sina mord.


Hägerstrands inledande post ser ut som att den är skriven av en bodysnatcher. Otroligt sus.
Röst: @Hägerstrand
Vad hoppades du att uppnå där?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
@Anthrox Jag har ju otroligt svårt att läsa dig som grön nu efter att ha ulvat med dig i Valulv och precis läst Utkante 1 där du också var ulv. Ska tvätta ögonen med tvål och försöka resetta :D
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Hägerstrands inledande post ser ut som att den är skriven av en bodysnatcher. Otroligt sus.
Röst: @Hägerstrand
Vad hoppades du att uppnå där?
Här får du gärna förtydliga vad i posten du tyckte var sus. Var det att han inte vill koordinera förflyttningarna?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,525
Hägerstrands inledande post ser ut som att den är skriven av en bodysnatcher. Otroligt sus.
Röst: @Hägerstrand
Vad hoppades du att uppnå där?
Ungefär det jag skrev? Jag läste reglerna dåligt och fick för mig att saker som gällde i Utkante gällde i det här spelet.

Du tänker istället att jag hade som ulvstrategi att lura byn att missförstå reglerna?

Men nu fattar jag inte längre varför @Waterhouse argumenterade för slumpade förflyttningar, eftersom han verkade läst reglerna ordentligt. Hur tänker du där, WH?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Alla som skrivit hitintills och uttryckt preferens om förflyttning verkar vara för koordination där vi bestämmer förflyttning.
Mitt första uttalande var förhastat, vi vill såklart undvika att alla samlas på ett ställe. Men mina invändningar mot avancerat dansschema är dessa:
1. Nästan hälften är scum, svårt att kooridinera en grupp människor där alla har samma mål, här är det omöjligt.
2. Vi förlorar information i senare rundor, tror det går att hitta scum i hur de rör sig.
3. Vi vet inte vilka som kommer leva R2, 4 spelare kan vara ute efter natten, så hur kan vi då styra upp jämn fördelning?

Men vill ni absolut styra upp detta är väl det absolut enklaste att alla står still denna runda? Sen får vi ta omtag i R2 beroende på vilka som är kvar.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Notera också att vi inte måste flytta. Vi kan alltså stå kvar men då måste man skicka in PM att man vill stå kvar till SL ändå, annars blir man slumpad till en annan plats.

Om vi nu väljer att vi ska koordinera flyttning är det väl lika bra runda 1 att stå kvar på samma plats då det redan är jämnt utspridet? Det enda som talar emot det i det läget är väl om enskilda personer med mer info om vilka de står med (dvs ulvar och demoner) inte är nöjda med det. Senare i rundan kanske byn lyckats få bättre färg på folk och då kan det väl vara fler parametrar i spel, men i skrivande stund borde det ju inte behövas flyttas?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Men vill ni absolut styra upp detta är väl det absolut enklaste att alla står still denna runda? Sen får vi ta omtag i R2 beroende på vilka som är kvar.
Ja, jag kom precis fram till samma sak men blev ninjad :D
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Att stå still får ju fördelen av att det är scummigt att ändå röra på sig, att claima att man glömt skicka in till SL att man står stilla (särskilt om vi pingar en påminnelse till alla slutet på varje runda) och blev slumpad håller inte.

Det blir ju svårare för draken och bysiaren i längden att välja mål så det kanske inte håller när vi har siade scums som vi vill att draken ska kunna prova glufsa i sig, men de första rundorna borde det vara väldigt fördelaktigt för byn med så lite rörelse som möjligt.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
898
Här får du gärna förtydliga vad i posten du tyckte var sus. Var det att han inte vill koordinera förflyttningarna?
@Anthrox Eftersom du varit inne och likat en annan av mina poster kan du väl lika gärna svara på vad du tyckte var sus med Hägerns startpost i mer detalj? Känns som en billig förstaröst nu så att du kan ligga där i rundan utan att behöva ta ställning förrän senare.
 
Top