Varulv [Utkante 2] - R1

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
(Sen är ju inte en förstaröst en tiebreaker i det här spelet, men det är ju sus att inte vilja rösta i längden så den kändes som att du la den för att den skulle ligga bekvämt där sen.)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
@Anthrox Eftersom du varit inne och likat en annan av mina poster kan du väl lika gärna svara på vad du tyckte var sus med Hägerns startpost i mer detalj? Känns som en billig förstaröst nu så att du kan ligga där i rundan utan att behöva ta ställning förrän senare.
Att Häger, en av våra klart bästa analytiker, inte läser/förstår reglerna är konstigt (hence bodysnatcher). Kanske bara jag som förväntar mig mer, men det känns som en standard ulvtaktik i såna här regeltunga spel att förvirra byn genom att missförstå med flit och skapa onödigt brus när vi behöver koordinera oss. Det är också rätt harmlöst drag av scum eftersom det alltid går att bortförklara med "Oj, jag läste visst inte", så det kostar inte så mycket. Därför tycker jag att det är skumt att just Häger av alla människor gjorde det. I mitt huvud låter det mer sannolikt att en ulv-Häger medvetet spelar på dålig läsning, än att en bybo-häger gör en dålig läsning.

Jag behöver vakna till lite, men jag har en del tankegångar som jag ska förmedla senare.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Placeringar R1:
Marknadsplatsen:
  • Fjodorsenuba
  • StradhLestat
  • Mr.J
Värdshuset:
  • Sysp
  • Basenanji
  • Hägerstrand
Smedjan:
  • Brynolf
  • Anthrox
  • Sidd
Tempelklippan:
  • Impetigo
  • Waterhouse
Mitt förslag är alltså att vi tar ovanstående lista och bara flyttar alla spelare ett steg neråt i förflyttningen.
Dvs:
Placeringar R2:

Marknadsplatsen:

Waterhouse
Fjodorsenuba
StradhLestat

Värdshuset:

Mr.J
Sysp
Basenanji

Smedjan:

Hägerstrand
Brynolf
Anthrox

Tempelklippan:

Sidd
Impetigo

Förflyttningarna behöver vara hyfsat jämnt fördelade, inte exakt jämnt fördelade. Poängen är att det inte ska samlas fler än tre spelare på samma plats, efter som det blir för svårt att analysera vem som utfört nattmord då.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Mitt förslag är alltså att vi tar ovanstående lista och bara flyttar alla spelare ett steg neråt i förflyttningen.
Dvs:
Placeringar R2:

Marknadsplatsen:

Waterhouse
Fjodorsenuba
StradhLestat

Värdshuset:

Mr.J
Sysp
Basenanji

Smedjan:

Hägerstrand
Brynolf
Anthrox

Tempelklippan:

Sidd
Impetigo

Förflyttningarna behöver vara hyfsat jämnt fördelade, inte exakt jämnt fördelade. Poängen är att det inte ska samlas fler än tre spelare på samma plats, efter som det blir för svårt att analysera vem som utfört nattmord då.
Det är ju absolut en plan. Varför vill du flytta istället för att helt enkelt stå kvar?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,307
Kanske bara jag som förväntar mig mer, men det känns som en standard ulvtaktik i såna här regeltunga spel att förvirra byn genom att missförstå med flit och skapa onödigt brus när vi behöver koordinera oss.
Är det? Standard ulvtaktik är väl ”hjälp byn! eftersom den ändå antagligen kommer landa i det mest strategiska upplägget så ser det bra ut att ha hjälpt till på vägen”?

Vilket inte är mer grönande för mig, eftersom jag argumenterade för det jag tyckte var bäst för byn som jag missförstod reglerna, men jag håller verkligen inte med om att ulvar missförstår regler med flit för att skapa brus.

Men: jag förstår din röst. Jag vet ju hur jag själv gick på @Brynolf i VM om att han absolut inte kunde missförstått reglerna och det måste vara medveten ulvförvirring. Jag ska försöka spela bättre.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Det är ju absolut en plan. Varför vill du flytta istället för att helt enkelt stå kvar?
Vad ger det för information/fördelar att stå kvar? Vi måste ju fortfarande vinna spelet och det gör vi inte på status quo. Vi måste begränsa utrymmet som ulvarna kan röra sig på, samtidigt som vi navigerar ett smalt utrymme som vi själva får info på. Att ha en liten rotation ger möjligheter för siaren att hitta nytt, att demonerna mördar ulvar att draken hittar demoner. Nackdelen är att positionen kan slumpas in så att ulvarna får ett schysst mord i deras ögon, men samtidigt så är varje mord en rejäl tell på en ulv.

En annan sak: Varje mord ger byn 50/50 på att hitta en ulv om vi max är tre på samma plats. Nattmordet är så nerfat i det här spelet att vi nog kan vinna på en stadig rotation där vi låter siaren gå igenom alla spelare och vi struntar i att rösta ut någon. Det enda sättet jag ser att byn förlorar på här är ifall vi röstar ut varandra. Låter vi bli det så ser jag inte hur varken ulvar eller demoner ska kunna vinna. Ska tänka ett varv till på den och fundera på om det är möjligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Varför inte det? Om vi strövar runt fritt kan det ju hamna noll pers på ett ställe och massor på ett annat. Då är det klart det kommer mördas där, så kan mördaren göma sig i mängden.
Fattar jag rätt i att informationen om var man tänker gå i ditt exempel blir publik? Har jag missat något?

Jag gillar mer att vi håller tyst om vart vi tänker gå, då gör vi det svårare för demoner och ulvar.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Det låter som att du trots allt föredrar fri förflyttning?
Ja, det gör jag nog av skälen jag radade upp tidigare. Risken att ta t ex Anthrox plan är att han är scum och föreslår en förlyttning som gynnar hans fraktion. Och vi missar infon i hur folk flyttar sig, scum lär vilja undvika att vara på samma ställe etc.

Men jag har ingen superstark preferens. Vi kan väl iaf försöka undvika helt orealistiska förflyttningsplaner, det är mumma för scum att svamla om och kommer aldrig gå att genomföra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Jag är ockdå mosig tydligen.

Stark, tydlig bra start av Basse i vanlig ordning.

*klappar sig på axeln*
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Vad ger det för information/fördelar att stå kvar? Vi måste ju fortfarande vinna spelet och det gör vi inte på status quo.
Vi vinner spelet genom att få 3 ulvar och 2 demoner främst genom röstning även om demonerna och draken kan hjälpa till lite också. Det har inte så mkt med förflyttning att göra. Och ingen har föreslagit att vi ska stå still speler ut, utan vi pratar om första förflyttningen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Om siaren outar och vi ställer hen på en egen ruta med ett tilltänkt siarmål är hen lagom safe för nattmord, ifall vi riktar in oss på att grönsia spelare. Något att tänka på till framtida rundor.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,182
Jag är emot gemensam planering av förflyttning, men jag gör ett undantag om samtliga står still på sin plats.
Det är ju ett intressant scenario där vi kan fånga upp ulvarna över tid genom att de tvingas mörda där de står.
Om man flyttar på sig så blir man suspekt.

Att koordinera gemensam dans alltid misslyckas och någon kommer glömma skicka in PM osv. Så även att stå still kommer misslyckas...
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Om siaren outar och vi ställer hen på en egen ruta med ett tilltänkt siarmål är hen lagom safe för nattmord, ifall vi riktar in oss på att grönsia spelare. Något att tänka på till framtida rundor.
Ja, och grönsiade spelare vill vi gärna flytta till en skyddad plats också. Tycker nog byns rollsiare ska outa tidigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Okej, några tankar utöver att jag erkänner mitt klåperi med förflyttning och mord.

Mekanik är cool men…
Mycket av mekaniken känns dom att det blir ”å ena sidan så, å andra sidan så….”. Därför ser inte jag några uppenbara vinster med att grunda spelet i mekaniken.

Tex: demoner och ulvar lär inte vilja få sina medspelare utröstade. Då kan vi tänka oss att de försöker påverka spelet och samtalet till att handla om vissa andra. Men å andra sidan är det ju hela tiden vad vi gör: försöker motivera, skapar misstankelistor mm?!

Sedan kan man väl säga att demoner och ulvar fraktionssiar mha sitt nattmord(sförsök)? Dvs utifrån vad de får gör svar på sina nattmord kommer de börja förstå vem som är vem.

Äh, jag tycker att vi försöker spela så transparent som möjligt och lägger ner stor energi på att motivera våra röster och hur vi ser på de andra spelarna. Då tvingar vi demoner och ulvar att ta ställning.

Så, VJVS men med extra fokus på att höra sånt som demoner och ulvar inte vill behöva göra.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,160
Location
Oktoberlandet
Hej hej, kul att vara igång igen och som bybo denna gång! :)

Ägnade veckan åt att skumma Utkante 1 från förra året där det blev rungande varulvsvinst, Utkante 2 verkar vara rejält annorlunda balanserat så byn (och antagligen demonerna) borde ha en bättre chans här.
  • Helt öppen regelmekanik. Byn gick stundtals bort sig rätt rejält eftersom spelmekaniken avslöjades (men bara delvis) i beskrivningarna på platserna. Här är alla regler kända från början. (By-buff)
  • Nattmorden funkar annorlunda. De är fortfarande platsbaserade men varulvarna kan inte döda demonerna och demonerna kan döda varulvarna. Och varulvarna kan inte döda draken. (Demon-buff, Varulv-nerf)
  • Ingen väktare. Rak nerf för byn förstås men kompenseras av Draken. (By-nerf)
  • Draken! Nom nom nom. Immun mot varulvarnas nattmord, kan äta demoner. Coolaste rollen? (By-buff)
  • Ingen fraktionssiare, alla har en rollsiare.
    • Rollsiaren för byn har den lilla hiccupen att den siar draken som "annorlunda", annars är den ju precis som en vanlig fraktionssiare förutom att den inte ser om det är en ulv eller demon den träffat, men minus draken så borde det vara safe att rösta ut den som siaren hittar.
    • Varulvarnas siare hittar demoner, draken och byns rollsiare så de vill ju 100% rösta ut den de hittar, men törs kanske inte slösa nattmord där eftersom det bara är 1 på 4 att det lyckas (=byns rollsiare, draken och demonerna är ju immuna mot varulvarnas mord).
    • Demonernas siare hittar draken, byns siare och varulvar så de vill 100% mörda eller rösta ut den som de hittar.
    • Svårt att se vad det här landar i jämfört med Utkante 1 för byn. Varulvarnas siare är den svagaste. Demonsiaren är jättemäktig och entydig. (Demon-buff)
  • Ingen röstas ut vid oavgjort. Den här är mer en quality of life-ändring för oss som inte kan/vill/orka sitta och ladda om sidan i väntan på att få snapja in första rösten. Sista rundan i Utkante 1 avgjordes på detta, även om varulvarna ändå såg ut att vinna i längden. Det här skulle kunna vara en buff för varulvarna då det krävs färre röster för att rädda kvar någon men fler för att snajpa ut någon, och de har största chatten med flest koordinerade röster.
  • Lokala förmågor träder i kraft innan förflyttning. Borde göra uppföljning och planering betydligt enklare då man har tydliga facit på var det mördades och siades förra rundan. (By-buff)
Missade jag nån skillnad ni som var med i förra spelet?

(Jag tyckte också det var roligt att Impetigo slumpades till Tempelklippan vilket var platsen för hans fall förra gången. :) )
Bra post: sånt här hjälper byn att fundera vidare.
Vad tror vi om antal i varje scumfraktion då?
Att stå still får ju fördelen av att det är scummigt att ändå röra på sig, att claima att man glömt skicka in till SL att man står stilla (särskilt om vi pingar en påminnelse till alla slutet på varje runda) och blev slumpad håller inte.

Det blir ju svårare för draken och bysiaren i längden att välja mål så det kanske inte håller när vi har siade scums som vi vill att draken ska kunna prova glufsa i sig, men de första rundorna borde det vara väldigt fördelaktigt för byn med så lite rörelse som möjligt.
En vidare tanke är att vi kan ”tvinga” en vi tycker är röd (tex om vi har ett stordrev på en spelare) att stå själv så slipper vi bli nattmördad av denne i alla fall.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Om siaren outar och vi ställer hen på en egen ruta med ett tilltänkt siarmål är hen lagom safe för nattmord, ifall vi riktar in oss på att grönsia spelare. Något att tänka på till framtida rundor.
Halvbra om siaren hamnar med en ulv dock. Knappast värt att outa siaren för.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Gomorron Basse! Du är ju Utkante-experten här. Vad säger du om upplägget den här gången? Hur borde vi göra med förflyttningar etc tror du?
Just nu i min morgonvimsighet verkar Anthrox förslag bra, tycker jag. Vi flyttar alla på ett förutbestämt vis.

Mitt spel var tokdåligt balanserst, men hade en fantastisk vision som Vimes har tagit vara på! Mina spel får ses som inspirerande förslag, dock aldrig bättre än den första skissen.
 
Top