Att Häger, en av våra klart bästa analytiker, inte läser/förstår reglerna är konstigt (hence bodysnatcher). Kanske bara jag som förväntar mig mer, men det känns som en standard ulvtaktik i såna här regeltunga spel att förvirra byn genom att missförstå med flit och skapa onödigt brus när vi behöver koordinera oss. Det är också rätt harmlöst drag av scum eftersom det alltid går att bortförklara med "Oj, jag läste visst inte", så det kostar inte så mycket. Därför tycker jag att det är skumt att just Häger av alla människor gjorde det. I mitt huvud låter det mer sannolikt att en ulv-Häger medvetet spelar på dålig läsning, än att en bybo-häger gör en dålig läsning.@Anthrox Eftersom du varit inne och likat en annan av mina poster kan du väl lika gärna svara på vad du tyckte var sus med Hägerns startpost i mer detalj? Känns som en billig förstaröst nu så att du kan ligga där i rundan utan att behöva ta ställning förrän senare.
Mitt förslag är alltså att vi tar ovanstående lista och bara flyttar alla spelare ett steg neråt i förflyttningen.Placeringar R1:
Marknadsplatsen:
Värdshuset:
- Fjodorsenuba
- StradhLestat
- Mr.J
Smedjan:
- Sysp
- Basenanji
- Hägerstrand
Tempelklippan:
- Brynolf
- Anthrox
- Sidd
- Impetigo
- Waterhouse
Det är ju absolut en plan. Varför vill du flytta istället för att helt enkelt stå kvar?Mitt förslag är alltså att vi tar ovanstående lista och bara flyttar alla spelare ett steg neråt i förflyttningen.
Dvs:
Placeringar R2:
Marknadsplatsen:
Waterhouse
Fjodorsenuba
StradhLestat
Värdshuset:
Mr.J
Sysp
Basenanji
Smedjan:
Hägerstrand
Brynolf
Anthrox
Tempelklippan:
Sidd
Impetigo
Förflyttningarna behöver vara hyfsat jämnt fördelade, inte exakt jämnt fördelade. Poängen är att det inte ska samlas fler än tre spelare på samma plats, efter som det blir för svårt att analysera vem som utfört nattmord då.
Är det? Standard ulvtaktik är väl ”hjälp byn! eftersom den ändå antagligen kommer landa i det mest strategiska upplägget så ser det bra ut att ha hjälpt till på vägen”?Kanske bara jag som förväntar mig mer, men det känns som en standard ulvtaktik i såna här regeltunga spel att förvirra byn genom att missförstå med flit och skapa onödigt brus när vi behöver koordinera oss.
Det där glömmer vi bort. Tack bra.Jag vet ju hur jag själv gick på @Brynolf i VM om att han absolut inte kunde missförstått reglerna och det måste vara medveten ulvförvirring.
Vad ger det för information/fördelar att stå kvar? Vi måste ju fortfarande vinna spelet och det gör vi inte på status quo. Vi måste begränsa utrymmet som ulvarna kan röra sig på, samtidigt som vi navigerar ett smalt utrymme som vi själva får info på. Att ha en liten rotation ger möjligheter för siaren att hitta nytt, att demonerna mördar ulvar att draken hittar demoner. Nackdelen är att positionen kan slumpas in så att ulvarna får ett schysst mord i deras ögon, men samtidigt så är varje mord en rejäl tell på en ulv.Det är ju absolut en plan. Varför vill du flytta istället för att helt enkelt stå kvar?
Fattar jag rätt i att informationen om var man tänker gå i ditt exempel blir publik? Har jag missat något?Varför inte det? Om vi strövar runt fritt kan det ju hamna noll pers på ett ställe och massor på ett annat. Då är det klart det kommer mördas där, så kan mördaren göma sig i mängden.
Ja, det gör jag nog av skälen jag radade upp tidigare. Risken att ta t ex Anthrox plan är att han är scum och föreslår en förlyttning som gynnar hans fraktion. Och vi missar infon i hur folk flyttar sig, scum lär vilja undvika att vara på samma ställe etc.Det låter som att du trots allt föredrar fri förflyttning?
Gomorron Basse! Du är ju Utkante-experten här. Vad säger du om upplägget den här gången? Hur borde vi göra med förflyttningar etc tror du?Jag är ockdå mosig tydligen.
Stark, tydlig bra start av Basse i vanlig ordning.
*klappar sig på axeln*
Vi vinner spelet genom att få 3 ulvar och 2 demoner främst genom röstning även om demonerna och draken kan hjälpa till lite också. Det har inte så mkt med förflyttning att göra. Och ingen har föreslagit att vi ska stå still speler ut, utan vi pratar om första förflyttningen.Vad ger det för information/fördelar att stå kvar? Vi måste ju fortfarande vinna spelet och det gör vi inte på status quo.
Ja, och grönsiade spelare vill vi gärna flytta till en skyddad plats också. Tycker nog byns rollsiare ska outa tidigt.Om siaren outar och vi ställer hen på en egen ruta med ett tilltänkt siarmål är hen lagom safe för nattmord, ifall vi riktar in oss på att grönsia spelare. Något att tänka på till framtida rundor.
Bra post: sånt här hjälper byn att fundera vidare.Hej hej, kul att vara igång igen och som bybo denna gång!
Ägnade veckan åt att skumma Utkante 1 från förra året där det blev rungande varulvsvinst, Utkante 2 verkar vara rejält annorlunda balanserat så byn (och antagligen demonerna) borde ha en bättre chans här.
Missade jag nån skillnad ni som var med i förra spelet?
- Helt öppen regelmekanik. Byn gick stundtals bort sig rätt rejält eftersom spelmekaniken avslöjades (men bara delvis) i beskrivningarna på platserna. Här är alla regler kända från början. (By-buff)
- Nattmorden funkar annorlunda. De är fortfarande platsbaserade men varulvarna kan inte döda demonerna och demonerna kan döda varulvarna. Och varulvarna kan inte döda draken. (Demon-buff, Varulv-nerf)
- Ingen väktare. Rak nerf för byn förstås men kompenseras av Draken. (By-nerf)
- Draken! Nom nom nom. Immun mot varulvarnas nattmord, kan äta demoner. Coolaste rollen? (By-buff)
- Ingen fraktionssiare, alla har en rollsiare.
- Rollsiaren för byn har den lilla hiccupen att den siar draken som "annorlunda", annars är den ju precis som en vanlig fraktionssiare förutom att den inte ser om det är en ulv eller demon den träffat, men minus draken så borde det vara safe att rösta ut den som siaren hittar.
- Varulvarnas siare hittar demoner, draken och byns rollsiare så de vill ju 100% rösta ut den de hittar, men törs kanske inte slösa nattmord där eftersom det bara är 1 på 4 att det lyckas (=byns rollsiare, draken och demonerna är ju immuna mot varulvarnas mord).
- Demonernas siare hittar draken, byns siare och varulvar så de vill 100% mörda eller rösta ut den som de hittar.
- Svårt att se vad det här landar i jämfört med Utkante 1 för byn. Varulvarnas siare är den svagaste. Demonsiaren är jättemäktig och entydig. (Demon-buff)
- Ingen röstas ut vid oavgjort. Den här är mer en quality of life-ändring för oss som inte kan/vill/orka sitta och ladda om sidan i väntan på att få snapja in första rösten. Sista rundan i Utkante 1 avgjordes på detta, även om varulvarna ändå såg ut att vinna i längden. Det här skulle kunna vara en buff för varulvarna då det krävs färre röster för att rädda kvar någon men fler för att snajpa ut någon, och de har största chatten med flest koordinerade röster.
- Lokala förmågor träder i kraft innan förflyttning. Borde göra uppföljning och planering betydligt enklare då man har tydliga facit på var det mördades och siades förra rundan. (By-buff)
(Jag tyckte också det var roligt att Impetigo slumpades till Tempelklippan vilket var platsen för hans fall förra gången. )
En vidare tanke är att vi kan ”tvinga” en vi tycker är röd (tex om vi har ett stordrev på en spelare) att stå själv så slipper vi bli nattmördad av denne i alla fall.Att stå still får ju fördelen av att det är scummigt att ändå röra på sig, att claima att man glömt skicka in till SL att man står stilla (särskilt om vi pingar en påminnelse till alla slutet på varje runda) och blev slumpad håller inte.
Det blir ju svårare för draken och bysiaren i längden att välja mål så det kanske inte håller när vi har siade scums som vi vill att draken ska kunna prova glufsa i sig, men de första rundorna borde det vara väldigt fördelaktigt för byn med så lite rörelse som möjligt.
Halvbra om siaren hamnar med en ulv dock. Knappast värt att outa siaren för.Om siaren outar och vi ställer hen på en egen ruta med ett tilltänkt siarmål är hen lagom safe för nattmord, ifall vi riktar in oss på att grönsia spelare. Något att tänka på till framtida rundor.
Just nu i min morgonvimsighet verkar Anthrox förslag bra, tycker jag. Vi flyttar alla på ett förutbestämt vis.Gomorron Basse! Du är ju Utkante-experten här. Vad säger du om upplägget den här gången? Hur borde vi göra med förflyttningar etc tror du?