Varulv [Utkante 2] - R1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Efterhandstanken är att båda två kan vara gröna och att det ligger två ulvar i drevet mot Sysp, och att den tredje ligger någon annanstans eller är Impe som inte är med i spel än. Men även det ger ju indikationen på att Sysp är mindre av en risk jämfört med Häger.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Jag hamnar där också. Jag tror som sagt att Häger är ulv eller bybo, inte demon. Jag tycker han har spelat tillräckligt grönt för att vara bybo, men jag vet ju att jag är grön så därför tycker jag risken är mindre om vi tar ut honom och i sämsta fall dräper en grön bybo men hamnar med mig, Basse och en som sämst demonig Anth i Värdshuset.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Jaha, Sidd menar att vi medvetet inte ska skicka någon till Basse. Det låter onödigt, vi har ju ett verktyg att jobba med här som i allra sämsta fall leder till att vi får ut en ulv.
Jag lyfter öppet på frågeställningar som byn kan fundera på och ta ställning för. Här vet jag inte vad som är bäst. Vill bara inte att vi ska göra nåt dumt beslut vi kommer ångra. 👍
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Enda anledningen till att Sysp skulle kunna vara ulv i den här situationen är väl typ om det är han, Mr.J, Waterhouse och/eller Impe som är ulvarna?
Att Sysp har fuffens ihop med "SM i läsförståelse" WH är ju anledningen till att han öht fick alla röster på sig. Så det är ju ingen skräll om de tu och "kurragömma" MrJ/Imp är ulvarna.

Efterhandstanken är att båda två kan vara gröna och att det ligger två ulvar i drevet mot Sysp, och att den tredje ligger någon annanstans eller är Impe som inte är med i spel än. Men även det ger ju indikationen på att Sysp är mindre av en risk jämfört med Häger
Kan du upprepa det här med andra ord så en dum fan hänger med?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Att Sysp har fuffens ihop med "SM i läsförståelse" WH är ju anledningen till att han öht fick alla röster på sig. Så det är ju ingen skräll om de tu och "kurragömma" MrJ/Imp är ulvarna.


Kan du upprepa det här med andra ord så en dum fan hänger med?
Om både sysp och hägern är gröna har ulvarna valt att inte sprida ut sina röster trots att de vet att båda alternativen är safe space för dem. De är antingen samlade på sysp, eller inte lagda alls. Alltså är det osannolikt att Sysp är en ulv eftersom en ulv inte borde lägga en röst på Sysp i det läget, utan borde försöka få igång ett drev på Häger. Som röstläget ligger just nu är det alltså större chans/finns fler möjligheter att Häger är ulv (så för riskminimering är det mer rationellt att plocka ut Häger), för om Sysp är ulv i det här läget finns det inga andra bra ulvkandidater än WH, Impe och Mr.J och även om vi då tar fel på ulven och Basse mördas har vi en bra indikation på var vi ska fortsätta leta.

Klarare?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,358
Location
Stockholm
Magkänsla!
Jag tycker du spelar trolligt, vilket inte är grönt. Nästan som en uppgiven ulv. Varför skulle en ulv vara uppgiven redan nu?

För att hans kumpan Sysp står under galgen och inte kommer hinna mörda byns siare, och därmed kommer Basses Siar-AB tröska igång och gröna folk och gömma undan dem så han inte kommer åt dem.

Och för att hans andre kumpan MrJImp inte är så företagsam.

Är jag nära?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Hmm, vinner inte byn automatiskt om vi får tre grönsiade spelare?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Om byn på något sätt lyckas gröna tre bybor och gömma undan dem på samma fredade plats borde både demonerna och ulvarna ha svårt att rå på det. Då borde det bara vara att rösta ut de som kommer in där utan byns tillåtelse direkt. Ulvarna kan ju bumrusha in med flera förflyttningar dit samma runda men då borde det fortfarande bara bli ett utbyte 1 mot 1. Demonerna kan inte alls köra den taktiken utan kan inte vinna mot tre grönade bybor.

Håller det här?
@Anthrox Jag var inne på det här tidigare. Kolla gärna om logiken håller.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
@Anthrox Jag var inne på det här tidigare. Kolla gärna om logiken håller.
Det enda sättet jag kan komma på att de kan ta sig ur det är genom att gå ihop så att alla scum röstar ut en grön bybo. Men då outar de ju också sig själva och ulvarna kan inte vinna över demonerna, så vet inte riktigt hur de ska navigera det till en seger sen. Det riskerar ju att bli en märklig mexican standoff mellan alla tre fraktioner där alla är mer eller mindre bakbundna tills någon lyckas slumpa in ett nattmord nånstans.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Om Sysp är demon för övrigt, så vet han att den enda chansen han har att komma levande ur den här situationen är ifall Häger är ulv och lyckas mörda Basse och vi av någon anledning väljer att rösta ut någon annan än de två, för de enda andra utkomsterna han har är att antingen bli utröstad eller siad. Så den här kraftansträngningen Sysp sysslat med sen igår kväll tyder på att han inte är demon, för varför lägga tid och energi på det när det ändå är mer eller mindre kört?
Om Häger är demon gäller väl samma sak där, de vet att loppet är kört för Häger oavsett hur det går i R1. Då borde ju den andra demonen rimligtvis lägga sig med röst på Häger för att köpa billiga grönpoäng? (Alltså seriöst, jag stör mig som fan på att vi inte har ett riktigt drev på Häger, det nojjar mig så in i helvete) I nuläget är det ju bara WH som plockar den poängen i så fall, så ett rimligt läge är att WH och Häger är demoner. Men det gör inte oss i byn något eftersom de ändå inte kan mörda Basse.
Om båda är gröna, varför ligger då flera spelare lågt med röstandet? Det är ju gratisläge för båda scumfraktionerna, finns ju ingen anledning att hålla på rösterna i det läget. Jag tror att det innebär att minst en av Häger och Sysp är röd i någon form, för jag får inte ihop det annars.
Och med ovanstående i åtanke ser jag inte varför ulvarna skulle vara passiva ifall det är en grön och en demon som står i värdshuset. Det är ju bara att tuta och köra liksom. En ulv förklaras ju bort i Impe, som jag tror är ulv oavsett om han är afk på riktigt eller av någon anledning har blivit tillsagd att hålla sig borta från tråden en stund till. Jag förstår bara inte vad deras end game-plan är här.
Den enda ulvrationaliteten jag kan komma på just nu är att det finns en ulv i värdshuset och att ulvarna antingen har förstärkt drevet mot Sysp för att rädda ulv-Häger, eller håller sig passiva och väntar på ett läge där en bybo ska ta kommando mot Häger för att de ska kunna svänga över dit och rädda ulv-Sysp. Men hur jag än vrider och vänder på det så ser en övergripande ulvplan ut mer i favör för att Häger är ulven än att Sysp är det. Spelet säger dock inte det, men det är så små skillnader egentligen att det inte finns så mycket att gå på. Sett ur ett överblickande perspektiv med tre samverkande ulvar som har en av de sina i värdshuset tycker jag att mer pekar mot att Häger är ulv. Enda anledningen till att Sysp skulle kunna vara ulv i den här situationen är väl typ om det är han, Mr.J, Waterhouse och/eller Impe som är ulvarna? Eller varför skulle ulvarna annars så snabbt slänga sin ulvpolare under bussen utan att ens försöka ta chansen att offa vår siare?

Så jag svänger nog i frågan här.
Röst: @Hägerstrand
SItuationen i sin helhet tyder mer mot att Häger är ulv än att Sysp är det, och om jag har fel så måste Sysps ulvpolare finnas i klungan Mr.J, WH, Impe. Alternativet är att en ulv lagt sin röst på en av de sina i ett spel där de inte har råd med det och som direkt omöjliggör deras chans att ta död på vår siare. Det funkar inte i mina ögon.
Jag läser också röstläget som att @Sysp är grön. Om han är röd så är det @Waterhouse som försöker rädda honom, men då tycker jag att Sysp spelar konstigt som verkar sabotera det, eller så försöker du rädda honom nu. I så fall föreslog du Sysp för utröstning i hopp om att omröstningen skulle vara tillräckligt jämn för att du skulle kunna växla senare, och ändå kunna peka på att det var du som startade det drevet. I båda de fallen är ni demoner, om inte @Impetigo är den sista ulven.

Jag lutar mot att Sysp är grön därför, båda fallen här ovan är långsökta. Att jag skulle spekulera i "varför gör ulvarna såhär om jag är ulv" blir fånigt, men eftersom jag vet min färg och gissar att Sysp är grön så fanns det inga ulvar i Värdshuset. Då är det rimligt att ulvarna faller in i ledet på det enda drevet för att glida med strömmen och satsar på att antingen klippa Basse när de blir inskickade i värdshuset eller försöka sabotera siandet med taktiska nattmord, så jag ser egentligen inget konstigt i röstläget.

Så för mig och det jag kan argumentera från är omröstningen en riskminimering för att Basse ska ha bäst chans att få ett grönsiande som vi kan luta oss mot framåt. Röstläget tycker jag pekar mot att vi båda är gröna och ulvarna är nöjda med att slippa ta ställning. Jag har varit sjuk och virrpannat mig en del om reglerna (jag måste fortfarande påminna mig själv om att ulvarna inte kan Utkante 1:a och mörda på platsen de går till), så om det är bättre att ha en grönsiad Sysp så är det inte så mycket att orda om.

Om ni kommer fram till att det är bättre att få Sysp siad så ska jag ha min rödgrönlista postad
Gröna/Bra kandidater att sia och få bekräftade/Antagligen inte ulvar i alla fall men kanske demoner eftersom demoner kan ha ett annat modus operandi
@Basenanji - Inga motclaim. Om Impe är siare så får han ett hästhuvud i julklapp.
@Anthrox - Strategisk och grävig som vanligt. Vore fantastisk att få siad så vi slipper Valulvsfiaskot. Värd att sia även om han nattmördar Basse så vi slipper valulvsfiaskot.
@Brynolf - Spelar grönt och ifrågasätter. Också en väldigt bra spelare att få som grönsiad till byn.
@Sysp - Knappast ulv på grund av hur röstläget sett ut här

Gula
@Sidd - Mindre brusig än vanligt, och har inte varit särskilt ställningstagande heller. Har hackat lite på Waterhouse lite i 176 och Fjodde i 234
@fjodorsenuba - Inget graverande, men väldigt få poster och det vore inte första gången han försöker lågflyga som ulv. Jag reagerade också på " Och precis som Anthrox påpekar så kommer elakingarna denna gång tjäna på att brusa snarare än att lågflyga. " i post 177 när han lågflyger för fullt.
@StradhLestat - Mest frågor om regler och andra spel. Säkert uppriktiga frågor, men det är ju inte en dålig ulvtaktik att ha en spelare som spelar så
@Mr.J - Mest frågor om regler och andra spel. Säkert uppriktiga frågor, men det är ju inte en dålig ulvtaktik att ha en spelare som spelar så

Röda
@Waterhouse - Jag tycker mig ha hittat en ulvtell på honom som jag förklarade i #165
@Impetigo - Vem bryr sig, häng honom för inaktivitet. Förhoppningsvis är han ulv på köpet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Lättast om ingen rör på sig alls, förutom folk som ska in eller ut ur Värdshuset.
Varje offensiv handling ulvarna tar krymper deras manövereringsområde och utan förflyttningar får de då ingen ny mark att stå på.
Om det inte framgått tydligt:
Jag har Pm-at Vimes att jag står kvar.

Som flera varit inne på kan det vara bra att alla öppet i tråden deklarerar sin plats. Så det inte blir nåt dribbel sen att Nisse hamnade på konstig plats å Susse stod helt plötsligt där Lasse nattmörddes osv
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,182
@fjodorsenuba - Inget graverande, men väldigt få poster och det vore inte första gången han försöker lågflyga som ulv. Jag reagerade också på " Och precis som Anthrox påpekar så kommer elakingarna denna gång tjäna på att brusa snarare än att lågflyga. " i post 177 när han lågflyger för fullt.
Bör påpekas att jag lågflyger som bybo också...

@Brynolf : När får vi byta tåg till WH från Sysp och Hägerstrand?
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Hur ser ett scenario ut där INGEN går in till Basse som vi verkligen tycker är grön.
Jag anar oråd med att skicka Anthrox dit.
Eller nån annan överhuvudtaget (förutom mig själv då) för tillfället.

Vi får då inget Siande men har vår Siare garanterat i liv tills vi har mer på fötterna.
Jag tycker vi ska hålla oss till planen som lagts fram faktiskt. Tänker att det alltid är gott med flera perspektiv och idéer men i och med att många är aktiva olika mycket och att alla bestämt säg för en vad jag i alla fall tror är en bra plan tycker jag att vi provar att stannar kvar och sen ser vilka konsekvenser det leder till.
 

Mr.J

Sakkunnig
Joined
30 Jun 2024
Messages
112
Att Sysp har fuffens ihop med "SM i läsförståelse" WH är ju anledningen till att han öht fick alla röster på sig. Så det är ju ingen skräll om de tu och "kurragömma" MrJ/Imp är ulvarna.


Kan du upprepa det här med andra ord så en dum fan hänger med?
Hur kom vi till att jag är Ulv helt plötsligt?
 
Top