Troberg
Sinister eater
Re: Kort summering av licensen
Ungefär som när man hjälper någon som står med motorhaveri vid vägkanten. Inte för att man vill ha ersättning, utan för att man hoppas att de ska hjälpa någon annan (vilket mycket väl kan vara jag...) i framtiden.
Nej, där har du fel. Jag pratar om GPL.Nu tror jag du pratar om GPL-mekanismen.
Grejen är att om man väljer att använda den så har man också skyldighet att själv lägga sin härledda produkt under samma licens och därmed ge andra samma hjälp som man själv fått. Jag tycker att det är både rimligt och naturligt. Man använder materialet utan att man betalar något till upphovsmannen, istället betalar man genom att hjälpa andra.Exakt vad jag avsåg också. Använd licensen eller låt bli. Fritt val. Och om man väljer att inte använda licensen, kan man naturligtvis fortfarande använda materialet på det sätt som upphovsrätten tillåter. Licensen får inte åsidosätta upphovsrätten genom sin existens. För den som väljer att använda den kan naturligtvis upphovsrätten inskränkas, men aldrig för den som väljer att inte använda den.
Ungefär som när man hjälper någon som står med motorhaveri vid vägkanten. Inte för att man vill ha ersättning, utan för att man hoppas att de ska hjälpa någon annan (vilket mycket väl kan vara jag...) i framtiden.