Nekromanti Utkast till system för skador och läkning

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Utgångspunkten för skadesystemet är KP som ökar med level, typ DnD. KP delas dock upp i nivåer som bl.a. påverkar färdighetsslag. Låt säga att vi har en RP med 24 KP. Nivåerna skulle då kunna bli:

Nivå....KP......Färdighet
6.........24......+/-0 (oskadd)
5.........20......-1
4.........16......-2
3.........12......-3
2..........8.......-4
1..........4.......-5
0..........0....... - (medvetslös)

Som jag ser det är fördelen med systemet just läkningen där man t.ex. kan bestämma att första hjälpen läker en nivå och en natts vila ger tre nivåer. Läkningen ställs då i relation till total KP (i exemplet 1/6 per nivå) samtidigt som man slipper rulla tärningar för att bestämma hur många KP som återställs. Synpunkter på det?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Helt ok. Man kan ha ett rutsystem med sex rader. Varje kolumn blir en nivå. Man läker en rad i taget etc.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jag tänker mig också ett litet rutsystem eller en "stege" på rollformuläret. Vid sidan om kan man ha en tabell för nivåer vid olika total KP. Då slipper man en massa räknande.
 
Top