Keep communication simple
Även om jag kan se förtjänsterna i ditt förslag tror jag vi ska undvika att komplicera saker. Ju fler olika led, grupper i grupper och specialposter som är tillsatta, desto krångligare blir det för den nye användaren.
Eftersom genomskinlighet är ett modeord (åtminstone här på universitetet) så tänkte jag använda det. Genomskinlighet innebär att sakers är lätta följa och förstå, helst vid första anblicken. Ju fler regler, undantag och ad hoc-lösningar man har, desto större är chansen att wrnu kommer kännas som en ogenomtränglig och svåröverskådad plats. Och det är osexigt.
En enkel kommunikationsmatematisk övning ger att varje extra led som tillförs så ökar antalet tillfällen att ett meddelande fuckas upp med 2.
//erik. hinner inte gå in på teorin bakom detta just nu, men kortfattat kan man säga att varje sändare behöver koda ett meddelande och en mottagare behöver avkoda detsamma och det finns inga garantier att kodningen/avkodningen sker efter samma premisser. Så för varje extra kommunikationsled tillkommer ytterligare en kodning/avkodning.
Edit: Kan ju inte stava cåminication fel i rubriken