Jag har en fråga angående utmanövrering i en strid
Förutsättningar: I mitt system finns möjlighet till tre olika taktiktyper: anfall, försvar och övriga handlingar (ex omladdning och vapenbyte). Varje taktiktyp motsvarar en stridshandling, och varje rollperson kan åtminstone utföra en handling per stridsrunda. Fler handlingar är möjliga med ökning av svårigheten med -5 per ytterligare handling. På så sätt är det möjligt att välja ett anfall, ett försvar och en övriga handlingar, dock med total svårighetsökning med -10 på samtliga handlingar. Det är emellertid inte möjligt att välja fler än ett av samma slags taktik, t ex två eller tre anfall per runda.
Specifik situation: Ponera att vår hjälte Errol Värsting hamnar i en strid med fyra motståndare. Utifrån reglerna har Errol möjlighet att välja att anfalla en av dessa motståndare och försvara sig mot en annan, ex genom att parera ett anfall. De två övriga motståndarna kommer dock att fältet fritt för obehindrat anfall på stackars Errol. Vad ska Errol göra?
Mitt förslag är att man lägger till en färdighet (ej grundegenskap) som heter typ Stridsvana och som bland annat innefattar möjlighet till utmanövrering av sina motståndare. Om Errol slår ett lyckat slag för Stridsvana lyckas han utmanövrera två motståndarna så att han endast har två kvar som omedelbart hot under stridsrundan. Man kan tänka sig att ett fummel på en sådan färdighet skulle kunna innebära att Errol misslyckas så fatalt med att utföra färdigheten att han blir fullständigt omringad av motståndarna. Eller om resultatet blir perfekt, att Errol lyckas manövrera ut tre av motståndarna och därmed endast ha en motståndare kvar.
Frågor:
- Finns det lösningar i andra spel som påminner om det här?
- Är Stridsvana den rätta färdigheten för utmanövrering? Andra alternativ?
- När under stridsrundan ska färdighetsslag slås för "utmanövrering"? Är det en ytterligare stridshandling som hamnar under typ "övriga manövrar" eller kan man använda färdigheten vid sidan av de tre olika "taktikvalen"?
- Andra synpunkter på hur man ska lösa situationen med många motståndare i ett system som begränsar antalet handlingar per stridsrunda på ett sådant sätt som jag beskrivit?
Förutsättningar: I mitt system finns möjlighet till tre olika taktiktyper: anfall, försvar och övriga handlingar (ex omladdning och vapenbyte). Varje taktiktyp motsvarar en stridshandling, och varje rollperson kan åtminstone utföra en handling per stridsrunda. Fler handlingar är möjliga med ökning av svårigheten med -5 per ytterligare handling. På så sätt är det möjligt att välja ett anfall, ett försvar och en övriga handlingar, dock med total svårighetsökning med -10 på samtliga handlingar. Det är emellertid inte möjligt att välja fler än ett av samma slags taktik, t ex två eller tre anfall per runda.
Specifik situation: Ponera att vår hjälte Errol Värsting hamnar i en strid med fyra motståndare. Utifrån reglerna har Errol möjlighet att välja att anfalla en av dessa motståndare och försvara sig mot en annan, ex genom att parera ett anfall. De två övriga motståndarna kommer dock att fältet fritt för obehindrat anfall på stackars Errol. Vad ska Errol göra?
Mitt förslag är att man lägger till en färdighet (ej grundegenskap) som heter typ Stridsvana och som bland annat innefattar möjlighet till utmanövrering av sina motståndare. Om Errol slår ett lyckat slag för Stridsvana lyckas han utmanövrera två motståndarna så att han endast har två kvar som omedelbart hot under stridsrundan. Man kan tänka sig att ett fummel på en sådan färdighet skulle kunna innebära att Errol misslyckas så fatalt med att utföra färdigheten att han blir fullständigt omringad av motståndarna. Eller om resultatet blir perfekt, att Errol lyckas manövrera ut tre av motståndarna och därmed endast ha en motståndare kvar.
Frågor:
- Finns det lösningar i andra spel som påminner om det här?
- Är Stridsvana den rätta färdigheten för utmanövrering? Andra alternativ?
- När under stridsrundan ska färdighetsslag slås för "utmanövrering"? Är det en ytterligare stridshandling som hamnar under typ "övriga manövrar" eller kan man använda färdigheten vid sidan av de tre olika "taktikvalen"?
- Andra synpunkter på hur man ska lösa situationen med många motståndare i ett system som begränsar antalet handlingar per stridsrunda på ett sådant sätt som jag beskrivit?