Utmaning! Beta av fler "rollspelsformer"

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,337
Location
Umeå
Kom på en annan rollspelsform jag e sugen på! Necromunda eller Gorkamorka, som figurspel, men med en rollspelskampanj! Strider (centrala för kampanjen) sköts med figurer, och allt däremellan med rollspel.
yeah! Lite nyfiken på en liknande grej med CarWars.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
Kom på en annan rollspelsform jag e sugen på! Necromunda eller Gorkamorka, som figurspel, men med en rollspelskampanj! Strider (centrala för kampanjen) sköts med figurer, och allt däremellan med rollspel.
Du är välkommen att testa vår kampanj på GothCon och Lincon!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,337
Location
Umeå
Och för att förtydliga, för mig är det mer Car Wars som rollspel, inte som något där vi stoppar in något mellan vi kör bil, sladdar och bränner iväg ett skott på piraternas långtradare. Utforska vad rollspel kan vara där karaktärisering och sådant fluff minimerats eller avgränsats.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
Jag har fortfarande drömmarna kring att spela brädspelet Fury of Dracula mer rollspelsaktigt. Kanske som PBF där man skriver "brev" till varandra för att skriva sina rundor och där spelledaren ger hintar utifrån brädet.

Försökte spela Mice and Mystics lite mer rollspelsaktigt, men det föll på att vi mer fokuserade kring mekaniken än kring historieberättandet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,329
Och för att förtydliga, för mig är det mer Car Wars som rollspel, inte som något där vi stoppar in något mellan vi kör bil, sladdar och bränner iväg ett skott på piraternas långtradare. Utforska vad rollspel kan vara där karaktärisering och sådant fluff minimerats eller avgränsats.
Hur tänker du dig det i spel, rent konkret? Har inte lirat Car Wars, så har inte riktigt något att hänga upp det på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,337
Location
Umeå
Hur tänker du dig det i spel, rent konkret? Har inte lirat Car Wars, så har inte riktigt något att hänga upp det på.
Vad jag tänker mig är väl typ, man sätter upp en idé man vill spela utifrån, typ: du och två spelare till har tagit en bensinmack i besittning, vi spelar såklart med reglerna för bensinmotorer som finns i en av autoduel-tidningarna, vi sätter upp lite tankar vad den har och inte har, säg ni har endel bensin att nyttja, ni har en verkstad med verktyg etc, ni har ett gäng motorcyklar, en bil och säg en minibuss, vi sätter lite summor och ni bygger dessa efter eget tycke. Vi snor en karta eller ritar upp bensinstationen, lite runt om kanske? Vi vet ju att ett annat gäng besitter en stor farm i norr, så ni har ett handelsutbyte med dem säger vi rörande mat mot reparationer?

Sen introducerar vi lite öppna scenarion... säg att jag kastar ut första: en sönderskjuten bil från farmen kommer rullande ner för backen mot macken, i den sitter Sally, hon är halvt död och hon berättar att farmen är under anfall, hon han precis fly när.. och då vrålar det till över kullarna av tre bilar som stannar till högst upp och står stilla, en kör ner tjugo meter, sladdar runt och vänder bort och kör iväg, de andra två stannar... vad gör ni?

Sen kör man bara fighter, jakter, osv osv. Det man kör där emellan är administrativa saker, valmöjligheter, och kanske val som rakt av pekar på vad nästa scenario ska vara? Men själva spelandet är i fokuserat på Car Wars regler (som är mycket köra bil, sladda och ibland hoppa ur och springa runt...). Men alltså, kommer nog inte spela det, drömmer lite om det men att göra det är ju en annan sak... Car Wars är fortfarande lite för mycket "tre timmars speltid och vi har hunnit en raksträcka, fått sladd och kraschat av vägen och brinner nu.... 1,5 minut i game time", 3h av ens liv där man kanske kunde gjort något rimligare? men kanske inte något roligare?

Så om vi tar typ Necromunda så skulle det vi spelar vara fighterna, men var de är, hur de är, varför de sker kommer från beslut vi tar som spelare över hur vårt gäng organiserar sig, vilka platser vi försöker ta, konflikter vi hamnar i för att vi inte accepterar en deal med något annat gäng, osv. Men dessa kan vi ta som ett gäng korta frågor, inget dyka ner och karaktärisera samtalet om dealen, bara typ: Vi vill etablera en deal med gänget norr om oss, fri passage för oss och de får x och y av oss? Ok de accepterar inte? Hmm, låt oss slå ut deras ledare, det är vårt mål med nästa fight! Då ska de fan inse att de måste förhandla med oss. (och i det kanske behov av ett slag för diplomati? eller kanske ett värde på varje gängs styrka och positionering samt allianser? men det är ju snabbt ihopfixat).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,329
Vad jag tänker mig är väl typ, man sätter upp en idé man vill spela utifrån, typ: du och två spelare till har tagit en bensinmack i besittning, vi spelar såklart med reglerna för bensinmotorer som finns i en av autoduel-tidningarna, vi sätter upp lite tankar vad den har och inte har, säg ni har endel bensin att nyttja, ni har en verkstad med verktyg etc, ni har ett gäng motorcyklar, en bil och säg en minibuss, vi sätter lite summor och ni bygger dessa efter eget tycke. Vi snor en karta eller ritar upp bensinstationen, lite runt om kanske? Vi vet ju att ett annat gäng besitter en stor farm i norr, så ni har ett handelsutbyte med dem säger vi rörande mat mot reparationer?

Sen introducerar vi lite öppna scenarion... säg att jag kastar ut första: en sönderskjuten bil från farmen kommer rullande ner för backen mot macken, i den sitter Sally, hon är halvt död och hon berättar att farmen är under anfall, hon han precis fly när.. och då vrålar det till över kullarna av tre bilar som stannar till högst upp och står stilla, en kör ner tjugo meter, sladdar runt och vänder bort och kör iväg, de andra två stannar... vad gör ni?

Sen kör man bara fighter, jakter, osv osv. Det man kör där emellan är administrativa saker, valmöjligheter, och kanske val som rakt av pekar på vad nästa scenario ska vara? Men själva spelandet är i fokuserat på Car Wars regler (som är mycket köra bil, sladda och ibland hoppa ur och springa runt...). Men alltså, kommer nog inte spela det, drömmer lite om det men att göra det är ju en annan sak... Car Wars är fortfarande lite för mycket "tre timmars speltid och vi har hunnit en raksträcka, fått sladd och kraschat av vägen och brinner nu.... 1,5 minut i game time", 3h av ens liv där man kanske kunde gjort något rimligare? men kanske inte något roligare?

Så om vi tar typ Necromunda så skulle det vi spelar vara fighterna, men var de är, hur de är, varför de sker kommer från beslut vi tar som spelare över hur vårt gäng organiserar sig, vilka platser vi försöker ta, konflikter vi hamnar i för att vi inte accepterar en deal med något annat gäng, osv. Men dessa kan vi ta som ett gäng korta frågor, inget dyka ner och karaktärisera samtalet om dealen, bara typ: Vi vill etablera en deal med gänget norr om oss, fri passage för oss och de får x och y av oss? Ok de accepterar inte? Hmm, låt oss slå ut deras ledare, det är vårt mål med nästa fight! Då ska de fan inse att de måste förhandla med oss. (och i det kanske behov av ett slag för diplomati? eller kanske ett värde på varje gängs styrka och positionering samt allianser? men det är ju snabbt ihopfixat).
Så typ lite som campaign mode i vissa brädspel, men mer öppet och med en SL?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,337
Location
Umeå
Så typ lite som campaign mode i vissa brädspel, men mer öppet och med en SL?
Jag har ju aldrig stött på ett brädspel som hanterar det bra öht, så nej. Där är det något som länkar ihop brädspelatillfällen med tvång oavsett input eller val där emellan. Här menar jag verkligen rollspel in meningen vi gör val och bestämmer saker utifrån karaktärer och det är helt öppet vad som ska komma härnäst, men stunderna då vi dyker ner i spelet, i tid och mängd regler mer än dyker ner och spelar på riktigt, så är det bilaction, så mycket action nu Car Wars tillåter med sina 3 timmar runt bordet för 2 min bilåkande. :)

Så inte som brädspel men "mer" öppet, utan rollspel på riktigt. Karaktärisering är inte rollspelandets kärna för mig, utan en sak vi kan lägga på, ytterligare ett instrument i ensemblen liksom.
 
Top