Re: Utmaning: Göra om Drakar och demoners stridssy
Okej, här är ett försök, uppfunnet i stundens hetta och inte speltestat, men inspirerat av många olika spel jag läst och spelat.
Slagfält
En strid pågår på ett gäng olika slagfält. Dessa definieras när striden börjar (eller i förväg om det är ett planerat äventyr) av SL. Exempel på slagfält följer.
Om striden sker inne i ett värdshus: Trappen, golvet, bakom disken, på disken, på ovanvåningen.
Om striden sker i en skog: Slänten, bland träden, öppningen, på klippan.
(Undvik att ha strider på tråkiga ställen som i en skog. Svårt att komma på bra slagfält. Undvik också att definiera för många slagfält från början.)
Beroende på situationen kan spelarna sätta ut sina rollpersoner först eller så får spelledaren sätta ut dem. Det hela beror på vem som överraskar vem. Ibland kan slag på ty Upptäcka fara avgöra vilken sida som får bestämma var de egna gubbarna befinner sig först. Det kan vara situationer i stil med ett bakhåll: alla som misslyckas med Upptäcka fara måste börja striden på slagfältet I skrevan.
Visst ja, slagfält sitter ihop med linjer, så att man bara kan röra sig mellan dem enligt vissa mönster.
I vissa fall, med fiender i stil med drakar och sån't, är själva slagfälten delar av fienden. Så vi får slagfält i stil med Framför käftarna, Bakom, På ryggen och så vidare.
Slagfält har olika egenskaper:
* Nära annat slagfält: Personer i det här slagfältet kan anfalla personer i ett visst annat slagfält i närstrid.
* Höjdfördel: +20% i anfall och försvar gentemot det närliggande slagfältet (kräver "Nära annat slagfält").
* Balansutmaning: Ett lyckat SMI-slag krävs för att få agera på det här slagfältet. Fummel så trillar man (vad som händer då beror såklart på om det handlar om en hängbro över en ravin eller en bardisk full med flaskor).
* Tajt utrymme. Vapen med egenskapen Lång kan inte användas på slagfältet.
* Skyddat: Slagfältet har en minusmodifikation för motståndare på andra slagfält som försöker att anfalla med avståndsvapen.
* Flyktväg: Slagfältet har en flyktväg. Om man befinner sig där och inga fiender står där kan man fly striden. Om det finns andra fiender där måste man lyckas med ett Manövrera (ny färdighet) för varje fiende, som motstås enligt Pendragonmodell av deras vapenfärdighet.
* Öm punkt: I de fall slagfälten är delar av fienden så innebär detta att fiendens ABS är extra lågt här.
* Snävt: Det finns endast rum för ett visst antal STO-poäng i det här slagfältet.
* Svårtillgängligt: Ger negativa modifikationer på Manöverslaget som krävs för att man skall ta sig dit.
Och så vidare. Man kan säkert hitta på massor av fler typer av egenskaper.
I strid kan man endast anfalla personer som befinner sig i samma slagfält i närstrid, om inte slagfälten är ihopkopplade med egenskapen Nära annat slagfält.
Varje runda kan man utföra två handlingar. Följande handlingar är tillåtna:
* Anfall i närstrid. Vapenfärdighet mot vapenfärdighet enligt Pendragonmodell. Diff mellan slag ger skada i KP (misslyckat = 0). Endast anfallaren kan ge skada, om inte försvarsslaget är perfekt (lika på tärningarna och under FV). ABS funkar som vanligt, men ignoreras vid perfekt anfall.
* Anfall i avståndsstrid. Vapenfärdighet mot Manövrera. Funkar likadant som närstrid i övrigt.
* Manövrera. Lyckat Manövreraslag så får man flytta till ett angränsande slagfält. Perfekt så får man flytta till vilket slagfält man vill.
* Finna slagfält. Ett lyckat slag för Finna dolda ting gör att man får skapa ett nytt slagfält. Slagets resultat (alltså siffran man slog) är antalet poäng för vilka man får köpa egenskaper. Så slåss du mot en drake kan du själv hitta en öm punkt.
* Locka. Med ett lyckat slag i den nya färdigheten Lura (motstås av Intelligens enl. Pendragonmodell) får man flytta en fiende i ett angränsande slagfält till sitt eget. Perfekt så får man flytta flera, alternativt flytta någon som befinner sig ännu längre bort.
* Fly. Se ovan.
* Binda. Slå Manövrera mot motståndaren Manövrera. Om man vinner får motståndaren inte flytta på sig nästa runda.
Så, man kan till exempel anfalla två gånger, manövrera och sedan anfalla, anfalla och sedan manövrera, finna ett nytt slagfält och manövrera dit, och så vidare.
Vapen har ingen generell skada, men har också olika egenskaper. Exempel på egenskaper är:
* Långt. Kan skada en motståndare även när man försvarar.
* Extraskada. Ger extra skada (duh).
* Tungt. Om anfallsslaget är lyckat och över motståndarens STO får man flytta bort motståndaren till ett närliggande slagfält. Detta gäller oavsett om motståndaren lyckas parera eller inte. Perfekt slag flyttar motståndaren oavsett hennes STO.
* Lätt. Ger positiv modifikation på Manövrera (obeväpnad har såklart den här egenskapen). Om du står på ett slagfält med egenskapen Balanssvårigheter kan du istället välja att slå ned motståndaren från vad det nu är.
* Kan kastas. Vapnet kan användas som avståndsvapen, men är sedan förbrukat om inte en handling används till att plocka upp det igen (måste göras på rätt slagfält, såklart).
* Snärjigt. Ger plus på att binda.
* Sköld. Ger plus på försvar men minus på Manövrera.
Öh, man kan nog hitta på fler egenskaper. Speciella handlingar och sån't kan nog också får från vapen, eller ännu bättre från stridskonster. Fast jag tror att en stridskonst liksom paras ihop med ett vapen, så två personer kan ha samma vapen men olika stridskonster, och det funkar rent regelmässigt som om de hade olika vapen.
Jag vet inte om det var så mycket mer. Det går nog att fläska ut, men det här är första utkastet. Coola saker med systemet:
* Du kan springa upp på en drakes rygg.
* Du kan ta berättelsekontroll med Finna dolda ting, definiera kristallkronan som ett slagfält med egenskaperna Nära annat slagfält och Höjdfördel och sedan svinga dig i den och slåss mot folk nedanför. Eller så kan du definiera den bara som Svårtillgänglig och hoppa upp i den och skjuta pilar mot folk nedanför.
* Du kan ställa dig i en snäv dörröppning och hålla stånd mot de annalkande horderna medan dina vänner försöker fly. Hoppas bara att de inte hittar en alternativ väg in!
* Du kan ta skydd mot pilregnet i en tät dunge.
* Du kan locka med dig klumpiga orcher ut på den svajiga hängbron och sedan knuffa ned dem i ravinen.
Så, mer dramatiskt än realistiskt, och måste säkert justeras i ett eventuellt speltest (och definieras mer. Det behövs till exempel ett poängsystem för att köpa egenskaper hos slagfälten). Men det är mitt bidrag.