Nekromanti Utmaning: Göra om Drakar och demoners stridssystem

Ram

Skev
En liten utmaning så här på i mitten av februari. Lite lagom retro antar jag.

Hur skulle du göra för att göra stridssystemet i Drakar och demoner, den svarta lådan/boken (-85?) bättre? Givet ungefär följande designregler:
1. Man får inte ändra slumpbas (1T100).
2. Man får inte ändra på parametrar som har bäring på andra delsystem (t.ex. KP då denna påverkas av Hela och läkningsreglerna).
3. Man får inte ändra regler för rustningar och vapenskador direkt dvs. ändra vapens grundskada etc. Däremot får man bygga på med extra regler om så önskas (t.ex. finna en lösning på att en dolk inte kan skada någon i en ringbrynja eller kraftigare).
4. Man får ändra alla regler som är kopplade till själva slagväxlingen som man vill (attacker, parader, alla sekvenser därtill hörande etc.).

Den bästa idén vinner ära och berömmelse bortom all rimlighet!

Edit: För att detta skall bli en riktig utmaning så bör man kanske ha med en deadline. Så:
Utmaningen är öppen till den 18/2, kl 18.02.

Sedan är frågan om jag skall vara enväldig eller om man skall ha en omröstning. Vi får se hur många bra svar som kommer.

Paxen

Veteran
Re: Göra om Drakar och demoners stridssystem

Ta kombattantens FYS mot den aktuella skadan. Slå ett slag på motståndstabellen. Misslyckas slaget så är man kritisk skadad. Fumlar man så dör man. Lyckat slag innebär att man tar det som en man men förlorar KP. KP får representera Vitalitetspoäng. Om VP hamnar på noll så får spelaren hitta på varför han är ute ur striden. Medvetslös, utmanövrerad, ger upp, flyr osv. VP återställs alltid efter en strid. Man pallar mellan 2-4 kritiska skador [Beroende på FYS].

Regel on the fly. Värdelöst, men det är vad jag kom på lite snabbt.

Helmgast

Vi är många som inte spelade DoD på den gamla goda tiden och vi som spelat i efterhand har inte alltid stenkoll på vad som är '85, '87, Expert eller '91, vad spelledaren hittat på eller missförstått.

Finns det någon vänlig skäl som kan sammanfatta stridssystemet för dod '85?

Andy

Vila i frid

När du slår 1T100 mot FV så ska du komma så nära FV som möjligt vilket betyder att du ska slå så högt som möjligt men ändå under FV.

Tärningen som visar tiontal blir kvalitétstärningen och används som mätare för handlingens lycknadsgrad. Till exempel kan den läggas till Skadan på ett anfall, eller kanske fungera som penetration mot rustningar.

I andra handlingar förutom strid så kan den mäta tid, kvalité och lite annat.

Ram

Skev

I korthet om jag inte glömmer något:
1. Slå initiativ.
2. Den som vann slår anfall.
3. Om man träffar så slår den som blir slagen på för parera eller undvika om man har det som behövs för att kunna göra det (vapen, sköld eller färdighet i Undvikas fall).
4. Om man träffar och om pareringen misslyckas så slår man skada, drar av för rustning och modifierar KP.
5. Gör om 2-4 för den som förlorade initiativet (om denna fortfarande står upp...).

Det finns några fluffregler för skador på vapen, brytvärde och om att kunna slå igenom sköldar, men de kan vi lämna därhän.

En notering: Desto "komplettare" system (som i heltäckande, inte nödvändigtvis långt!), desto större chans att vinna den stora hinken ära. :gremsmile:

Krille

Super Moderator

• Initiativ ändras bara om avståndet ändras.
  • Är man för långt bort är man automatiskt försvarare.
  • Om en kämpe är på optimalt avstånd och den andra inte är det, så är det den som är på optimalt avstånd som har initiativet.
  • Om en avståndet är mindre än ena kämpens vapenlängd, men större än andra kämpens, så är det den som är inom sitt vapens räckvidd som har initiativet.
  • Om båda är på optimalt avstånd så slår man ett motsatt slag för färdigheten Stridsvana. Den som vinner har initiativet. Misslyckas båda så är båda försvarare.
  • Om båda är på o-optimalt avstånd så slår man ett motsatt slag för färdigheten Stridsvana. Den som vinner har initiativet. Misslyckas båda så är båda försvarare.

Ram

Skev

Olav said:
jag gissar att tävlingen precis blev avgjord.
Nejförfan! Gör någonting ännu bättre!

Ram

Skev
Ett eget förslag:
Modifikation av systemet:
För att lyckas med ett anfall så måste man slå under sitt FV men över motståndarens försvar.

Försvar beräknas av:
Sköldmodifikation+Försvarsmodifikation

Där Sköldmodifikation är:
FV sköld * Sköldens skyddsvärde (25 för liten, 30 för mellan och 35 för stor)/100. Ex: En mellansköld nyttjad av en med Sköld FV 80 ger 24 i skydd.

Och där Försvarsmodifikation är beroende av de val man gör i valsystemet nedan.

Val i strid:
Initiativ fungerar som i originalsystemet, man slår för vem som får agera först.

Man har varje runda tre poäng att spendera samt att man kan välja bort endera sitt Anfall eller sitt Försvar.
1. Öka försvarsmodifikation. Varje poäng ökar Försvarsmodifikation med 5.
2. Öka anfallsmodifikation. Varje poäng ökar din färdighetsvärde med 5 för slaget.
3. Öka skada. Varje poäng ökar din skada med ett poäng.

Om man helt väljer bort sitt Anfall helt så ökar ens försvar med 5.
Om man helt väljer bort försvar helt så träffas man automatiskt, men ökar sitt färdighetsvärde med 5.

Specialregel:
Genom att lyckas med ett slag för Finna dolda ting och ett för Smyga så kan man om man slåss med lätta vapen ignorera rustningen, dock ej naturligt skydd, hos en motståndare under resten av striden. Varje slag, Finna dolda ting respektive Smyga, tar en runda att genomföra.

morkbollen_UBBT

Warrior
  • När man slår ett särskilt-slag(halva cl eller kanske 10-tal) så får man utöver skada lägga på en extra sak. T.ex. avväpna, fälla motståndaren, trycka bort, hugga sönder skölden, allvarlig skada(hugga av kroppsdel), kraftig blödning, osv. Jag ser dessa som redan bestämda val och inte improvisation, även om SL skulle kunna tillåta det.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Utmaning: Göra om Drakar och demoners stridssy

Okej, här är ett försök, uppfunnet i stundens hetta och inte speltestat, men inspirerat av många olika spel jag läst och spelat.

Slagfält
En strid pågår på ett gäng olika slagfält. Dessa definieras när striden börjar (eller i förväg om det är ett planerat äventyr) av SL. Exempel på slagfält följer.

Om striden sker inne i ett värdshus: Trappen, golvet, bakom disken, på disken, på ovanvåningen.
Om striden sker i en skog: Slänten, bland träden, öppningen, på klippan.

(Undvik att ha strider på tråkiga ställen som i en skog. Svårt att komma på bra slagfält. Undvik också att definiera för många slagfält från början.)

Beroende på situationen kan spelarna sätta ut sina rollpersoner först eller så får spelledaren sätta ut dem. Det hela beror på vem som överraskar vem. Ibland kan slag på ty Upptäcka fara avgöra vilken sida som får bestämma var de egna gubbarna befinner sig först. Det kan vara situationer i stil med ett bakhåll: alla som misslyckas med Upptäcka fara måste börja striden på slagfältet I skrevan.

Visst ja, slagfält sitter ihop med linjer, så att man bara kan röra sig mellan dem enligt vissa mönster.

I vissa fall, med fiender i stil med drakar och sån't, är själva slagfälten delar av fienden. Så vi får slagfält i stil med Framför käftarna, Bakom, På ryggen och så vidare.

Slagfält har olika egenskaper:
* Nära annat slagfält: Personer i det här slagfältet kan anfalla personer i ett visst annat slagfält i närstrid.
* Höjdfördel: +20% i anfall och försvar gentemot det närliggande slagfältet (kräver "Nära annat slagfält").
* Balansutmaning: Ett lyckat SMI-slag krävs för att få agera på det här slagfältet. Fummel så trillar man (vad som händer då beror såklart på om det handlar om en hängbro över en ravin eller en bardisk full med flaskor).
* Tajt utrymme. Vapen med egenskapen Lång kan inte användas på slagfältet.
* Skyddat: Slagfältet har en minusmodifikation för motståndare på andra slagfält som försöker att anfalla med avståndsvapen.
* Flyktväg: Slagfältet har en flyktväg. Om man befinner sig där och inga fiender står där kan man fly striden. Om det finns andra fiender där måste man lyckas med ett Manövrera (ny färdighet) för varje fiende, som motstås enligt Pendragonmodell av deras vapenfärdighet.
* Öm punkt: I de fall slagfälten är delar av fienden så innebär detta att fiendens ABS är extra lågt här.
* Snävt: Det finns endast rum för ett visst antal STO-poäng i det här slagfältet.
* Svårtillgängligt: Ger negativa modifikationer på Manöverslaget som krävs för att man skall ta sig dit.

Och så vidare. Man kan säkert hitta på massor av fler typer av egenskaper.

I strid kan man endast anfalla personer som befinner sig i samma slagfält i närstrid, om inte slagfälten är ihopkopplade med egenskapen Nära annat slagfält.

Varje runda kan man utföra två handlingar. Följande handlingar är tillåtna:

* Anfall i närstrid. Vapenfärdighet mot vapenfärdighet enligt Pendragonmodell. Diff mellan slag ger skada i KP (misslyckat = 0). Endast anfallaren kan ge skada, om inte försvarsslaget är perfekt (lika på tärningarna och under FV). ABS funkar som vanligt, men ignoreras vid perfekt anfall.
* Anfall i avståndsstrid. Vapenfärdighet mot Manövrera. Funkar likadant som närstrid i övrigt.
* Manövrera. Lyckat Manövreraslag så får man flytta till ett angränsande slagfält. Perfekt så får man flytta till vilket slagfält man vill.
* Finna slagfält. Ett lyckat slag för Finna dolda ting gör att man får skapa ett nytt slagfält. Slagets resultat (alltså siffran man slog) är antalet poäng för vilka man får köpa egenskaper. Så slåss du mot en drake kan du själv hitta en öm punkt.
* Locka. Med ett lyckat slag i den nya färdigheten Lura (motstås av Intelligens enl. Pendragonmodell) får man flytta en fiende i ett angränsande slagfält till sitt eget. Perfekt så får man flytta flera, alternativt flytta någon som befinner sig ännu längre bort.
* Fly. Se ovan.
* Binda. Slå Manövrera mot motståndaren Manövrera. Om man vinner får motståndaren inte flytta på sig nästa runda.

Så, man kan till exempel anfalla två gånger, manövrera och sedan anfalla, anfalla och sedan manövrera, finna ett nytt slagfält och manövrera dit, och så vidare.

Vapen har ingen generell skada, men har också olika egenskaper. Exempel på egenskaper är:
* Långt. Kan skada en motståndare även när man försvarar.
* Extraskada. Ger extra skada (duh).
* Tungt. Om anfallsslaget är lyckat och över motståndarens STO får man flytta bort motståndaren till ett närliggande slagfält. Detta gäller oavsett om motståndaren lyckas parera eller inte. Perfekt slag flyttar motståndaren oavsett hennes STO.
* Lätt. Ger positiv modifikation på Manövrera (obeväpnad har såklart den här egenskapen). Om du står på ett slagfält med egenskapen Balanssvårigheter kan du istället välja att slå ned motståndaren från vad det nu är.
* Kan kastas. Vapnet kan användas som avståndsvapen, men är sedan förbrukat om inte en handling används till att plocka upp det igen (måste göras på rätt slagfält, såklart).
* Snärjigt. Ger plus på att binda.
* Sköld. Ger plus på försvar men minus på Manövrera.

Öh, man kan nog hitta på fler egenskaper. Speciella handlingar och sån't kan nog också får från vapen, eller ännu bättre från stridskonster. Fast jag tror att en stridskonst liksom paras ihop med ett vapen, så två personer kan ha samma vapen men olika stridskonster, och det funkar rent regelmässigt som om de hade olika vapen.

Jag vet inte om det var så mycket mer. Det går nog att fläska ut, men det här är första utkastet. Coola saker med systemet:

* Du kan springa upp på en drakes rygg.
* Du kan ta berättelsekontroll med Finna dolda ting, definiera kristallkronan som ett slagfält med egenskaperna Nära annat slagfält och Höjdfördel och sedan svinga dig i den och slåss mot folk nedanför. Eller så kan du definiera den bara som Svårtillgänglig och hoppa upp i den och skjuta pilar mot folk nedanför.
* Du kan ställa dig i en snäv dörröppning och hålla stånd mot de annalkande horderna medan dina vänner försöker fly. Hoppas bara att de inte hittar en alternativ väg in!
* Du kan ta skydd mot pilregnet i en tät dunge.
* Du kan locka med dig klumpiga orcher ut på den svajiga hängbron och sedan knuffa ned dem i ravinen.

Så, mer dramatiskt än realistiskt, och måste säkert justeras i ett eventuellt speltest (och definieras mer. Det behövs till exempel ett poängsystem för att köpa egenskaper hos slagfälten). Men det är mitt bidrag.

Genesis

Ni dés ni maître

Krille påpekade just att mitt hack diskas på grund av regel tre. Så vi kan väl låtsas att vapenskada funkar som vanligt. Det pajar inte hacket, men jag tycker egentligen att vapenskada är skittöntigt.

Krille

Super Moderator

Genesis said:
Slagfält har olika egenskaper:
Eftersom jag har ett system i T10 2.5 och därmed Blå Himmel för zoner i markstrid som är nästan identiskt med dina slagfält, men som saknar egenskaper, så snor jag det här! Nyah!

hakanlo

Hero

Mycket intressant! Väldigt tänkvärda regler av Krille och Genesis - att kombinera dem känns som att det kan resultera i ett riktigt intressant system.

* Tilläggsförslag vid skada: Vid träff slås vapenskada enligt vapentabell på sedvanligt manér. Därvid erhålles ett antal Skadepoäng, som i utgångsfallet dras från försvararens Gard och Hälsa.

Anfallaren kan dock välja att byta ut detta, så att i stället för att orsaka en skada kan han/hon i stället välja att byta ut det mot någon av följande effekter. Var och en kräver ett minsta antal Skadepoäng för att vara valbar:
- 1p. Knuff. Försvararen trängs tre steg bakåt.
- 3p. Positionering. Anfallaren placerar sig i en fördelaktig position inför nästa runda (kan kombineras med Slagfät eller Avstånd)
- 6p. Fällning. Anfallern får försvararen att falla över ända. Han/hon får därmed en massa minus nästa runda.
- 9p. Greppning. Kräver obeväpnad försvarare. Anfallaren lyckas manövrera ut försvararen så att han/hon lyckas koppla en redig fasthållning. (Striden vinns utan att någon måste hackas i bitar)
- 9p. Avväpning. Kräver beväpnad försvarare. Anfallaren lyckas snärta försvararens vapen ur handen. (dito).
- Xp. Improviserat val.
Observera att när anfallern är en RP, så är det spelaren som beskriver dessa effekter.
Mot dessa effekter skyddar inte rustning.

Genesis

Ni dés ni maître

Krille said:
Eftersom jag har ett system i T10 2.5 och därmed Blå Himmel för zoner i markstrid som är nästan identiskt med dina slagfält, men som saknar egenskaper, så snor jag det här! Nyah!
Slit det med hälsan. Jag snodde säkert idén med slagfält från nå'n tråd om Blå himmel, i vilket fall som helst.

EDIT: Det är nog möjligt att jag snodde egenskaperna någonstans ifrån, också, jag vet inte. Det jag ser som innovationen i systemet är att man kan skapa egna slagfält och köpa egenskaper till dem, för att därmed skaffa sig fördelar i striden genom klurig manövrering. Så får man in litet spelarmakt på köpet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Faehrengaust said:
Och då kommer den elaka frågan: vilka vapen är tunga? :gremwink:
Givet att vi pratar om Drakar och demoner så skulle jag väl tro att det är vapnen som väger över fem kilo … :gremcrazy:

DeBracy said:
Faehrengaust said:
Och då kommer den elaka frågan: vilka vapen är tunga? :gremwink:
Givet att vi pratar om Drakar och demoner så skulle jag väl tro att det är vapnen som väger över fem kilo … :gremcrazy:
Ja, just det, DoD hade ju definitionen Tunga vapen. Det är jag som inte hänger med. Och de verkar väga 1-3 BEP :gremsmile:

Krille

Super Moderator

Genesis said:
Slit det med hälsan. Jag snodde säkert idén med slagfält från nå'n tråd om Blå himmel, i vilket fall som helst.
Snott!