Så från början tänkte jag absolut inte använda en faktisk almanacka för det här. Men jag blev inspirerad, först av er andra som började kolla på olika versioner, och sen när jag faktiskt köpte en almanacka för ändamålet av almanackan i sig.
Ett par saker gick inte ens upp för mig föränn jag började tänka i rätt banor, så som att 12 nivåer innebär 1 nivå per månad.
Så varje månad blir en våning i min dungeon, och då tänker jag att varje våning kommer få ett eget "tema", typ. Ibland kanske mer än ett.
Men jag tänker också att man kan göra något av veckoindelningen där varje vecka baseras kring ett visst koncept. Antingen en funktion (baserat på våningen tema) eller en av fraktionerna som håller till i dungen.
Jag har även både namn och olika viktiga dagar markerade i min kalender. Så jag tänker att om jag behöver SLP:er så kommer jag basera dem på de namn som finns för den veckan (kanske inte behöver vara just Nils, men Slin skulle kunna vara ett okej namn på en goblin). Och eventuella högtidsdagar kan få inspirera antingen något random encounter eller veckans rumskoncept.
Vad finns det för andra funktioner i en almanacka man kan koppla till sin dungeon? Låta Månens faser avgöra SLP:ers inställning i random encounters? Typ "Hostile, unless new moon"?