Ok, jag har funderat lite. Det får bli så här:
* Jag kommer ha en metaplot. Den är en blek kopia av John Arendts utmärkta megadunge "Black City". Läs mer här:
http://dreamsinthelichhouse.blogspot.com/p/black-city-project.html?m=1
Min plot är att det finns en kraftkälla längst ned i dungen som onda krafter kämpar för att hitta och erövra. Rp blir förstås indragna i den där kampen och till slut blir det deras uppgift att hitta kraftkällan
före de onda krafterna.
* Jag har hittat på lite ramar för projektet och typ bestämt vad varje nivå ska kretsa kring.
* Det ska finnas en stad ("Skuggvatten") som rp kommer till först med rykten och prylar. Tänk "Hommlet", fast lite roligare.
* Över dungen ska det ligga en övergiven ruinstad. Också snott från John. Där ska rp kunna hitta prylar, slåss mot odöda monster och få lite ledtrådar. Det finns förstås lite olika nedgångar ner i underjorden, vissa är kända sedan tidigare, andra okända.
* Sedan tänker jag typ sju nivåer. En nivå i mitten ska ha en liten stad med underjordingar där rp kan handla, vila upp sig, skaffa npc:s mm.
* Nån nivå/passage ska vara som en "riktig" grotta med krånglig terräng och mycket "använda sig av klätterutrustning" för att kunna ta sig vidare. Jag vill att spelarna ska känna sig överväldigade av storleken och insikten av hur svårt det är att skaffa sig en bild av hur grottan ser ut. Belöningen är att passagen är en genväg.
* Mina favoritmonster ska förstås kämpa om kraftkällan: drow, djävlar och illithider. Drow ska för övrigt få ett bättre namn, just nu är jag förtjust i "nattalver".
* Det är ju helt hopplöst svårtxstt bestämma vilka regler som är kul, men just nu ser det att bli OSRIC.
* Preliminär plan:
Januari: Skriva klart Skuggvatten.
Feb: Skriva Tikata
Mars: Tikata
April-Oktober: nivå 1-7
November: Fixa med slutscenen.
December: Gå genom allt, snygga till, dubbelkolla. Ragga spelare.