Nekromanti [Utpost] Rollformulär

Genesis

Ni dés ni maître
Har fnulat fram ett rollformulär. Tog typ två timmar som jag aldrig får tillbaka. Det är inte allför bläckkrävande och använder samma geometriska mönster som layouten i boken (fast inte samma färger, för då skulle det inte gå att skriva ut). Är det fult, tycker ni? Jag tycker att det påminner om Mutant på 80-talet. Och det är ju inte helt fel.

Det är tänkt att man skall kunna skriva ut det i A5 (om man kan skriva smått) för att minska arealen av papper som måste skyfflas runt. Dessutom viker man upp mitten och sedan ned toppfliken så att den liksom lutar mot de andra spelarna på ett sådant där fiffigt sätt som DeBracy (?) hittade på, så att alla kan se vem det är du spelar, vilket är nödvändigt, för Utpost har en rotation på roller som liknar en mexikansk såpopera.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är knappast kunnig inom layoutområdet, men jag gillar det. Det enda jag skulle föredra är mer abstrakta representationer av tärningarna, i linje med resten av formulärets utseende -- de bilder som finns nu bryter av mot resten utan att tillföra något.

Snow

Swashbuckler
"Namn och expertis" behöver absolut inte vara upp och ner. Medspelare sitter lika ofta bredvid som mittemot.

Behöver kolumnen för övertag verkligen vara så smal att ordet bryts? Snyggare om det inte gör det, så stor plats tar det inte.

Simon

Swashbuckler
Trevligt nog, antar jag. Jag hade tänkt be om ett större namnfält, så att man även i ögonvrån har lätt att uppfatta vem som ligger framför en för tillfället. DeBracy-grejen (som verkar asbra) fyller en del av det behovet, men jag personligen hade inte haft något emot ifall namnfältet hade haft något större dignitet gentemot de övriga, så att säga.

Slagförklaringarna gillar jag inte alls. Bort med de matematiska tecknen. Helst bort med tärningsbilderna också, om du frågar mig. "Högst 4", "Minst som Friktionen" och så vidare, i text, tycker jag skulle vara mycket, mycket bättre.

Sen undrar jag varför det är centralt för scenen var man "benner" sig? :gremgrin:

Kanske borde det stå "Namn, expertis" vid relationerna. I alla fall kommer jag insistera på att man skriver det i listan när vi spelar. Sparar ett antal "vem var det nu igen"-frågor.

Simon

Swashbuckler
Snow said:
"Namn och expertis" behöver absolut inte vara upp och ner. Medspelare sitter lika ofta bredvid som mittemot.
Ah, ännu bättre. Nu tycker jag att fältet ska vara så stort som det är, men rättvänt, av orsaken som Snow nämner. Eftersom det inte är fler än omkring sju figurer att hålla reda på tror jag att det gott och väl är tydligt nog vem man sitter med även om man skymtar namnet upp och ned. Särskilt när det är så stort, som sagt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Håller med Bobby om mer abstrakta tärningar. Dock är det väl inget problem med de här heller; särskilt inte om de figurerar i boken också.

Var exakt hade du tänkt att man skulle vika "på mitten"? Under rutorna för namn, expertis, fokus och plats eller ändå uppe under tärningarna? Spontant får jag för mig att det senare inte skulle bli så lyckat men empiriska undersökningar kanske visar på annat.

Dessutom viker man upp mitten och sedan ned toppfliken så att den liksom lutar mot de andra spelarna på ett sådant där fiffigt sätt som DeBracy (?) hittade på, så att alla kan se vem det är du spelar, vilket är nödvändigt, för Utpost har en rotation på roller som liknar en mexikansk såpopera.
Jo, jag tar gärna på mig lite cred för det. :gremlaugh: (för er som inte har en aaaning om vad Genesis menar så gjorde jag rollformulär med färdiga rollpersoner till Panty Explosion (fortfarande världens bästa spel) där jag tog inspiration från namnskyltarna man fick göra i lågstadiet osv. Jag postade om saken på Story Games och hade tänkt lägga upp det här med när jag hade översatt till svenska. Det har alltså inte blivit av än...)

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar formuläret och lustigt nog får de sneda kanterna mig att tänka på det gamla spelet Wipeout. Det enda jag har att påpeka är att tärningarna där uppe känns lite inträngda för att du har ett streck mellan tärningsfältet och Utpost-logan. Jag får en känsla av att det blir kalare och kalare ju längre ned man kommer på formuläret, då det är bilder längst upp och endast stela rader längre ned. Jag har dock ingen synpunkt på om det är bra eller dåligt.

Riktigt smart med den där flärpen som man ska vika. Möjligtvis skulle man kunna skriva "vik här" vid linjen för extra pedagogik.

Du borde ha två likadana A5-blad på en sida så att man kan skriva ut och klippa sönder A4-pappret. Annars vet jag inte riktigt hur du hade tänkt dig att man skulle skriva ut det. Nackdelen med detta är att det olyckligtvis blir längre kanter mot papprets riktiga sidor.

/Han som önskar att alla vanliga skrivare i världen var konfigurerade på ett och samma sätt

Genesis

Ni dés ni maître
Många svar och bra synpunkter.

Bobby Magikern said:
Det enda jag skulle föredra är mer abstrakta representationer av tärningarna, i linje med resten av formulärets utseende -- de bilder som finns nu bryter av mot resten utan att tillföra något.
Bryter av? Ja. Fast jag tyckte att de livade upp, istället. Inte bara stela geometriska former, liksom.

Snow said:
Ja, kanske det. Viker man upp det som det är tänkt så blir det ju faktiskt svårare för folk som sitter bredvid att läsa. Men det är så fiffigt, ju!

Behöver kolumnen för övertag verkligen vara så smal att ordet bryts? Snyggare om det inte gör det, så stor plats tar det inte.
Det är ont om skrivplats i de andra kolumnerna, och övertagkolumnen skall bara ha en siffra. Så jag tror att det blir mer användarvänligt såhär.

Simon said:
Trevligt nog, antar jag. Jag hade tänkt be om ett större namnfält, så att man även i ögonvrån har lätt att uppfatta vem som ligger framför en för tillfället. DeBracy-grejen (som verkar asbra) fyller en del av det behovet, men jag personligen hade inte haft något emot ifall namnfältet hade haft något större dignitet gentemot de övriga, så att säga.
Hum, hum. Kanske. Jag gillar grejen med en trea efter namnet för att visa att man har tre grundtärningar (rödskjortor har ju inga namn och heller inga tärningar), och så +1 för vardera fokus, plats och expertis. Men det kanske går att framhäva namnfältet utan att behöva sabba det.

Däremot, om man inte kör på Debbies namnskyltsvikning så blir det ju knäppt att ha två namnfält. Det funkar ju inte. Och tar man bort det lilla så sabbas ju den andra pedagogiska grejen, med nuffrorna. Så det är väl ett argument för att köra på vikningen.

Slagförklaringarna gillar jag inte alls. Bort med de matematiska tecknen. Helst bort med tärningsbilderna också, om du frågar mig. "Högst 4", "Minst som Friktionen" och så vidare, i text, tycker jag skulle vara mycket, mycket bättre.
Mm. Förut hade jag ju "Alla tärningar som visar lika med eller under friktionen räknas som träff." Men jag vill ha något som går snabbt att ta in genom att bara snegla på det. "Minst som friktionen" låter inget bra, tycker jag. Jag funderade på att skriva "4+", vilket jag tycker är lättolkat. Fast kan man skriva "Friktion+" och "Friktion-"? Eller skall man till och med skriva "F+" och "F-"?

Sen undrar jag varför det är centralt för scenen var man "benner" sig? :gremgrin:
Hoppsan. Jag kopierade texten direkt från det gamla rollformulärets PDF och ligaturerna följde inte med.

Kanske borde det stå "Namn, expertis" vid relationerna. I alla fall kommer jag insistera på att man skriver det i listan när vi spelar. Sparar ett antal "vem var det nu igen"-frågor.
Jo, det har du rätt i.

DeBracy said:
Var exakt hade du tänkt att man skulle vika "på mitten"? Under rutorna för namn, expertis, fokus och plats eller ändå uppe under tärningarna? Spontant får jag för mig att det senare inte skulle bli så lyckat men empiriska undersökningar kanske visar på annat.
Vid strecken. Jag ville ha en ganska flack lutning, eftersom, som Snow påpekar, det kan sitta folk bredvid en, också.

Han said:
Du borde ha två likadana A5-blad på en sida så att man kan skriva ut och klippa sönder A4-pappret.
Det var tanken, ja.

Sodivra

Champion
Snow said:
Man viker den alltså, så att det blir en namnskylt vänd från en och vänd mot de andra spelarna. Like this:

Simon

Swashbuckler
Arvidos said:
Snow said:
Man viker den alltså, så att det blir en namnskylt vänd från en och vänd mot de andra spelarna. Like this:

Jo, men det är väl ändå mest en nackdel för dem som sitter bredvid?

Zire

Swashbuckler
Medhåll.. det är bättre att skriva namnet på båda sidorna av "taket", så kan man läsa det från båda hållen. Annars så var det ju en kul idé.

Genesis

Ni dés ni maître
Såhär, alltså:

Men Zires idé om att skriva namnet på bägge sidor kanske är värd att fundera på. Men det är inte lika tjusigt.

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Statistiskt sett bör det ju sitta fler personer mittemot en än bredvid en. Personer på ändor vinkelräta mot en spelar ju vridningen ingen roll för.

Snow

Swashbuckler
Jag förstod det tillslut... :)
Jag skyller på att filen saknades i första inlägget, skippade att läsa texten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
I övrigt gillar jag formuläret även om jag helt klart skulle föredra om det fanns ett som bara var tvåfärgigt (svart+vitt) för lite sämre skrivare.
Menar du att det finns skrivare som inte automatiskt bara konverterar det där lilla färgiga till svartvitt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Menar du att det finns skrivare som inte automatiskt bara konverterar det där lilla färgiga till svartvitt?
Nej, jag menar att det finns skrivare som hanterar gråskala bristfälligt (de flersta svartvita, vågar jag påstå). det blir ojämna, konstiga rastreringar och konstigheter. Sålunda gillar jag formulär som bara är just svarta och vita. Inga gråskalor.

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag gjort ett gäng nya formulär. För många för att ladda upp alla här. De finns att beskåda i mitt fina nya filarkiv. Rollformuläret har fått ett par ändringar, bland annat bättre tips, färre felskrivningar och en dubbelram runt "namn" för att lyfta fram det litet. Däremot behöll jag vikgrejen. Jag resonerar så att de som sitter bredvid en sitter tillräckligt nära för att kunna kisa på den "vanliga" namngrejen. Och de andra bör kunna se den uppvikta rätt bra.

Det finns även ett miniformulär i A6 med bara den mest grundläggande infon, samt ett utpostformulär, både i bläcktuggande fyrfärg och i mer sparsmakad gråskala. Det förra motiverar jag med att man bara behöver ETT formulär per utpost. Till sist finns det papper med bara friktionsmätaren på, för den som inte vill använda utpostformuläret.

Rena julafton för hugade speltestare! Blir ni inte sugna? Jag tar fortfarande gärna emot nya externa speltestare.