Nekromanti Utredning kring layoutande.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] LaTeX

Nja. pdf:er måste inte se ut som stryk på skärmen bara för att de är gjorda i LaTeX. Höstdimma-förhandstitten som finns länkad från min signatur är gjord med LaTeX och har sett ok ut i alla läsare som jag har testat den i än så länge, och den ser likadan ut på papper.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Du kan ju hårdkoda dina egna postscript-filer.

Äh, allvarligt talat så har jag inte mycket att säga emot InDesign. InDesign 2 är överlägset smidigt, stabilt, konsekvent och funktionsdugligt - när man väl har gjort arbetsinsatsen att lära sig det.

Formatmallar och sådant mickel kan verka knepigt i början, men när man väl förstått hur man lägger upp och applicerar dem, funkar det smidigt.

Jag skriver all min text i NoteTab (eller ibland Word) och gör på något sätt markeringar för olika rubriknivåer, brödtextvarianter osv. Tabeller gör man nog enklast och snyggast i programmet, även om det går utmärkt att importera dem från t ex Word. När texten är färdig och mallarna är färdiga, är det busenkelt att bara hälla in råmaterialet i den redan färdiga layouten. Ett tips är att sätta ett kortkommando var till alla de vanliga rubriknivåerna och olika sorternas brödtextformatering, så är det bara att markera och trycka på knappkombinationer när man väl klistrat in sin text..

Nå, trivs du inte med InDesign, så kan du faktiskt göra en hel del i Word. Enda små problemen är att det är uselt, långsamt, instabilt, ineffektivt, buggigt och stöder världens kanske mest fruktansvärda datorföretag. ;-)

Zap

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Du kan ju hårdkoda dina egna postscript-filer.

"när man väl har gjort arbetsinsatsen att lära sig det."

Vilket är mycket lättare sagt än gjort, har jag märkt.
Finns det något bra ställe där man kan få tips och nybörjarhjälp utan att sitta och läsa opedagogiska hjälpfiler?

Zaphod_UBBT

Swordsman

Hjälpfilerna är pedagogiska. Manualen som följer med programmet är bra.

I övrigt är det bra att vara väl bekant med typografi på proffsnivå, för det är vad programmet är avsett för.

Lek och testa. Sätt upp mål och problem, och försök att lösa dem, antingen genom att testa dig fram eller genom att konsultera manualen.

(Kan kanske finnas någon InDesign for dummies eller något på biblioteket, men behöver du verkligen det? InDesign är lättare än t ex Word. Enda skillnaden är att InDesign är mer.

Zap

Hej förresten, forumet! Jag har visst inte varit här på ett tag.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Hjälpfilerna är pedagogiska. Manualen som följer med programmet är bra."

Okejdå. :gremwink:

"I övrigt är det bra att vara väl bekant med typografi på proffsnivå, för det är vad programmet är avsett för."

För mitt ändamål tror jag jag klarar mig med sunt förnuft och god smak tills vidare, det är ju inget Jorges jag vill åstadkomma. :gremsmile:
Det skulle vara intressant och vara lite haj på typografi förstås, men det är ett senare projekt isf.

"Lek och testa. Sätt upp mål och problem, och försök att lösa dem, antingen genom att testa dig fram eller genom att konsultera manualen."

Jag gjorde det, men gav upp då rutan jag ville fylla med text och strecket jag hade bredvid inte fastnade på min sida. Då gav jag upp, så...

"men behöver du verkligen det?"

...Ja, någon form av guidning för att komma igång behöver jag... :gremcrazy:

Nåja, jag får ge mig på't igen ifall det inte skulle visa sig att det finns något enklare alternativ som är mer nybörjarvänligt (läs: Yassilusvänligt). :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Som det ser ut nu så är det faktiskt förstahandsalternativet. Göra en programsnutt som innehåller layoutreglerna och koden för att applicera dem utifrån formatmallen. Om den ska generera en postscriptfil eller om jag ska göra det lätt för mig och bara skriva ut den på skivare (som iofs kan vara Acrobat Destiller) direkt har jag inte tagit ställning till än. Det enda som oroar mig lite här är tabellerna, resten är inte svårt.

Fördelen med den approachen är att man kan skicka programmet med dokumentet, folk kan göra ändringar i dokumentet och direkt skriva ut det med en vettig (om än inte perfekt eftersom den trots allt är automatgenererad) layout, utan att behöva extra programvaror som kostar pengar och som de måste lära sig. Word kan man nog betrakta som allestädes närvarande, men inte InDesign.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nix pix! (halvt OT) ...

»Nå, det som gör det komplicerat är att InDesign visserligen kan exportera PDFer, och de duger oftast utmärkt för visning på skärm, men de duger sällan (aldrig) alls om man ska trycka PDFerna. Då måste man istället spara ens arbete som en postscriptfil och därifrån generera en PDF. Och det görs med en programvara som heter Adobe Distiller.«

Fel fel fel fel fel!

Både Eldsjäl, rollformulären till DoD6R samt den kommande Mittland har tryckts från PDF-original som jag exporterat direkt från InDesign CS. PDF:erna har glidit genom rippen som en rödglödgad motorsåg genom rumsvarmt smör, utan ett enda problem.

Trycksakerna jag gör på mitt riktiga jobb trycks även de från PDF:er exporterade från InDesign. Inga problem där heller.

Det man måste tänka på är att inte på något vis komprimera bilderna.

Dock vet jag att diverse tidningar inte vill ta emot PDF-annonsoriginal som exporterats från InDesign, eftersom det kan uppstå typsnittskrångel. Jag kringår detta genom att konvertera all text till banor innan jag exporterar. Mycket enklare än att hålla på och mecka med Distiller.

Zire

Swashbuckler
Re: Sidospår

"En nackdel jag märkte är att pdf-filerna ser ut som stryk på skärmen."
Jag har för mig att \usepackage{ae} fixar det.
Det jag gillar med LaTeX är att det går att skriva dokumenten i vim, men jag skulle nog inte använda det till annat än skriva rapporter. Layouten är ju som sagt typografiskt korrekt, men formell och mycket tråkig.

- Zire

Illern

koppariller
Opensourcealternativ?

Till Linux har ju Scribus dykt upp på senare tid. Jag har inte hunnit testa det så mycket själv men det sägs att det inte är så tokigt. Vill man ha alternativ till ordbehandlingsprogram så finns ju Open Office (väldigt kompatibelt med Pyttemjuks Office). Koffice finns till Linux och enligt obekräftde rykten till Mac OS X.

Troberg

Sinister eater
Till Linux har ju Scribus dykt upp på senare tid. Jag har inte hunnit testa det så mycket själv men det sägs att det inte är så tokigt. Vill man ha alternativ till ordbehandlingsprogram så finns ju Open Office (väldigt kompatibelt med Pyttemjuks Office). Koffice finns till Linux och enligt obekräftde rykten till Mac OS X.
OpenOffice har jag testat och det håller inte alls måttet. Linux kör jag inte (för närvarande kör jag bara Windows-varianter (2000, 3.11, 95, ME, XP, ev någon NT4), DOS, Novell, Qnx och någon enstaka gång AmigaOS och IPDS), jag har redan en tillräckligt soppig miljö... Mac tar jag inte i med tång.

Illern

koppariller
Re: Linux & Mac. (OT)

Linux kör jag inte

Synd, jag har haft bra erfarenheter av flera distrubutioner och nu bröjar det komma olika sätt att köra windowsprogram även om du kör Linux. Det finns också någon linuxdistrubution (har ej testat) som man ska kunna installera i ett Windows 2000 eller XP. Jag har skivan så det skulle säkert gå att ordna om du vill testa...

Varför är du så anti-Mac? Jag har visserligen inte haft så mycket erfarenhet av Mac OS 9 (eftersom jag brukade ogilla Mac) men så var jag tvungen att använda Mac OS X på nya jobbet och det är väl inte så tokigt (frånsett att servervariantens grafiska gränssnitt är buggigt).

Troberg

Sinister eater
Re: Linux & Mac. (OT)

Synd, jag har haft bra erfarenheter av flera distrubutioner och nu bröjar det komma olika sätt att köra windowsprogram även om du kör Linux. Det finns också någon linuxdistrubution (har ej testat) som man ska kunna installera i ett Windows 2000 eller XP. Jag har skivan så det skulle säkert gå att ordna om du vill testa...
Nej, det är mer att jag redan kör över tio olika OS. Någonstans måste man dra gränsen för när det inte är praktiskt längre.

Varför är du så anti-Mac?
Jag är programmerare och systemdesigner. Macens grundkoncept är att göra en dator för folk som inte är datorintresserade är precis tvärtemot allt jag vill ha, och dessutom också anledningen till det usla utbudet av program och hårdvara. Om man gör en produkt som medvetet vänder sig bort från de som skulle kunna tillföra något så blir det inte mycket tillfört.

Troberg

Sinister eater
Re: PageStream

"Är det bara jag som saknar gamla hederliga PageStream? Skulle ge mycket för en Windowsversion av den."

Är $149 tillräckligt mycket?
Coolt! Just nu så är det lite för mycket (det visade sig att reparationen som jag betalade 3500 för på min diskmaskin inte fixade någonting...), men jag ska definitivt låta internets magi förse mig med en testversion och köpa det så fort jag får råd om det håller måttet.

Tackar!

Krigeus

Veteran
Open-source

Indesign och de flesta andra program som nämnts här är klart godkända om man är villig att betala de hutlösa summor som en licens går på. Och det är ju just det som är problemet om man vill trycka en sak som man har tänkt att tjäna pengar på.

Själv sitter jag och kör ett Fedora Core 2 system med Open office som ordbehandlare, en ordebehandlare som jag använder enkom för att skriva texten och inte mycket mer, kan lika gärna använda [Vi] när allt kommer omkring.

För grafik så använder jag GIMP 2.0 som är ett utmärkt program som i många avseenden är i samma klass som Photoshop.

Slutligen så använder jag Scribus för all layout. Jag gör allt i det programmet som har med formatering, tabeller etc.. att göra, råtexten är redan färdig och bilderna är enkelt insatta.

Och fördelen med allt detta? Inga licenser = Inga kostnader

Alla som har umgåtts för mycket med fru Microsoft kan väl känna sig lite rädda över att vänstra med fröken Linux, men tro mig, det är värt det.

Krille

Super Moderator
Re: Open-source

"Alla som har umgåtts för mycket med fru Microsoft kan väl känna sig lite rädda över att vänstra med fröken Linux, men tro mig, det är värt det."

Räknar du in kostnaden för tiden det tar att lära sig det nya systemet och all tid som krävs för att pilla med Linux för att få det att fungera tillfredsställande? Och framförallt, när du upptäcker att du inte längre är studerande som kan klara sig genom kursen genom att flyta fram och leka 70% av tiden och råplugga 24/7 strax innan tentorna, utan istället har jobb, villa, volvo och vovve samt flickvän, är du villig att ta den tiden från den enda tid som blir över från jobb och familj till detta?

Det är fullt möjligt att det finns open source-lösningar på Linux som löser saken lika bra som mina Adobe- och MS-licenser. Det är bara det att ska jag ha tid att ge ut mina rollspel så får jag ingen tid över för att lära mig de därna open source-grejorna. Jag har heller inte tid att sätta upp och konfigurera ett alternativt Linux-system. Och jag har inte råd att skaffa en maskin till för Linux (för jag har pågående arbete i Windows, så jag kan inte boota om till Linux bara för att jag vill leka lite med Linux).

Så verkligheten är dessvärre inte riktigt lika enkel som du vill göra gällande.

Kimon

Swordsman

Hur jobbigt var det?
Själv har jag lite svårt att avgöra hur jobbigt det hela är eftersom jag jobbar med andra Unixdialekter dagligen.

Frågorna blir därför, har du provat att installera någon linuxdist? Hur lång tid tog det? Och vad fick dig att ge upp?

Illern

koppariller

Jag skulle vilja påstå att gå rakt på Fedora Core 2 (andra distrubutioner kanske är krångligare), Open Office och Scribus inte tar några jätteanspråk trots allt (jag kör själv den varianten utom ibland då jag skriver text i ännu enklare textprogram än Open Office). Jag är nog lite partisk eftersom jag ville pröva och dessutom så illa tvungen eftersom jag aldirg skulle tycka det var värt pengarna det kostar att skaffa Pyttemjuks Office och Adobes InDesign.

Är man dessutom inte jätteinkörd på vissa program så ser jag inga problem med att börja med Fedora 2, Open Office (ingår färdigt från början, inget som hindrar att använda enklare program om man mest är ute efter rättstavning av sin text) och Scribus. Det enda är ett litet tips eller två från någon vid installationen (men det bör fungera fint ändå men för optimering så visst) och att man lär sig de tre kommandona som behövs för att kompilera Scribus).

Jag blir också nyfiken, har jag bara haft tur eller vill jag så mycket tat jag inte ser problemen. Jag reserverar mig också för att jag inte är professionell typograf eller liknande. Jag vill inte heller tvinga på någon mina åsikter men jag har själv blivit positivt överraskad och förvånas över negativa åsikter.

Krille

Super Moderator

Det handlar helt enkelt om att jag vill ha ett liv.

Jobb, hem och övrig samvaro käkar såpass mycket av min tid att det inte blir så ämlans mycket tid över. Den vill jag helst disponera på konstruktiva saker, som till exempel att teckna och skriva rollspel. Jag anser mig helt enkelt inte ha tid att leka med Linux ett jefla tag bara för att kanske byta plattform.

Dessutom, rent krasst ekonomiskt, jag skulle behöva skaffa en ny burk för att köra in Linux på, då jag har en egen företagsverksamhet som kräver en fungerande dator. Jag kan inte plocka ner Windows-maskinen under tiden och jag kan inte riskera att den kraschar på grund av lekandet. Den merkostnaden motsvarar utan problem en Windows-licens, en Office-licens och en hög Adobe-licenser, och det blir inte billigare om man räknar in tidskostnader.

Hade det varit en del av företagsverksamheten så hade det väl varit en sak. Då hade jag kunnat skyffla över kostnaderna på kunden, om denne prompt vill anlita mig för ett jobb specifikt formgivet på en Linux. Men för privat bruk så har jag helt enkelt bättre saker för mig.