Re: Open-source [OT, precis som halva tråden]
Jag vill inte verka förnärmande eller nedsättande men din ovilja att prova något nytt verkar lite ogrundad trots att du har några argument som stödjer din sak. Jag kan mycket väl förstå att det för din del handlar om tidsbrist även om jag har svårt att tro att det är så illa som du framställer det. Grunderna i Linux är mycket enkla att lära sig och man behöver faktiskt inte mer för att kunna arbeta i det. De flesta som använder windows går efter precis samma princip, jag lär mig grunderna och bryr mig inte om det som ligger under ytan. För den som är intresserad så räcker detta såklart inte men det är en helt annan sak i de fallen.
Att lära sig de därna open source-grejorna som du själv säger är inte alls svårt, jag tror du skulle bli förvånad över hur pass lik windows arbetsmiljön är i samtliga program, det kan jämföras med vilket D20-system som helst, när du väl lärt dig systemet så är det bara en fråga om att anpassa sig till den spelvärld man befinner sig i, något som inte tar så lång tid som du vill göra gällande.
Jag är med Krille här. Det finns tillfällen då det inte är värt att ta risken med något nytt utan det är lättare att hålla sig till det man kan och litar på (eller i alla fall vet hur man krånglar sig runt bristerna).
För mig är det dessutom en fråga om att jag sitter med uppemot 15 års programmeringserfarenhet i Windows och alla mina egna program (antagligen cirka 100, tappade många vid den stora diskkraschen) är skrivna för Windows. Jag kan Windows-API't och dess egenheter på mina fem fingrar. Att lära om den biten och porta så mycket kod bara för att köra Linux kommer inte på fråga, jag har betydligt roligare sysselsättningar än att skriva om sådant jag skrivit en gång (OK, kanske inte, men jag kan väl låtsas att jag har något roligare att göra.).
Linux har jag bara småtittat lite på, har dock jobbat en del med de bättre Unixvarianterna som Qnx och NetBSD. Jag hyser inga tvivel om att jag skulle kunna hantera det, jag ser bara ingen vinst i det för mig.
Att Linux än så länge dessutom saknar motsvarigheter till många av de program jag använder gör ju inte valet svårare. Även i de fall det finns alternativ så är de oftast sämre och det finns färre alternativa produkter att välja mellan. Vissa program gör jag själv om jag måste, men större program slipper jag helst göra.
Du går även in på det ekonomiska men du tar bara upp en sida av argumentet. Som student har man knappast mycket pengar och att kasta ut sina små medel på dyra licenser är sällan ett alternativ. De flesta här är trots allt hobbyister med sina egna rollspel och även om de har förhoppingar om att en dag få sitt spel till tryck så tror jag inte att dyra licenser är ett godtagbart alternativ för många här.
Visst, en dator kostar pengar, men frågan är vad du egentligen vill med ditt system? En hyfsad arbetsstation kan du idag få för runt 4000~5000:- och då behöver du inte betala en enda licens.
Ska du däremot köra under windows så måste du som regel ha en lite bättre dator, du måste ha ett licenserat OS och du måste ha licenser till alla program. Ska vi köra detta på en höft så handlar det om ca 30000~40000:-
OK, handen på hjärtat, vem i h-e betalar egentligen sina Windows eller Officelicenser hemma? Jag tror inte ens att Microsoft på allvar förväntar sig det. Skulle jag betala den programvara (Windows, virusdödare, WinZip, WinAce, WinRar, Take Command, PKZip, Office, Opera, Nero, WinIso, Paintshop, ACDSee, PicaView, FlashFXP, Teleport Pro, Getright, Acrobat, UltraEdit, Visual Studio och en packe extras till den, UltraMon, AdAware, QuickSFV, VNC och en shitload codecs varav många är kommersiella. En rejäl packe gratisprogram senare och det är det lönt att börja fundera på att använda maskinen till något...) jag behöver för att få en enda arbetsstation arbetsbar så skulle jag antagligen inte stannat under 100 000-strecket. Det är en maskin, jag har ett 30-tal, varav en handfull eller två servrar, vilka är ännu dyrare licensmässigt. Som representant för den genomsnittsliga användaren så kan jag säga att få har råd att betala vad det skulle kosta. Jag har en skaplig ekonomi och jag skulle definitivt inte kunna klara det.
Så verkligheten är dessvärre inte riktigt lika svår som du vill göra gällande.
Tyvärr är den det. Det är precis samma anledning som att få företag och förvaltningar väljer Linux. Man känner Windows och dess problem och vet hur de ska hanteras. Att byta innebär en helt ny uppsättning strul som måste knäckas och det är för mycket jobb.