Nekromanti Utredning kring layoutande.

Illern

koppariller
Re: Open-source

Ok, skillnaden är väl till stor del, antar jag, att jag inte hade hunnit köra in mig på Windows och då var/är det onekligen lättare att byta.

För någon annan som börjar lite mer från början så tror jag fortfarande det kan vara en god idé att testa med Linux. Jag har själv sambo, jobb, rollspelskampanjer, rollspelsprojekt o.s.v. så är det någon som har en gnutta tid och ont om pengar/tycker pengarna kan användas till andra saker så pröva gärna. Är det någon som undrar något så fråga gärna även om jag inte kan allt om Linux :gremlaugh: Det går till exempel att ha ett Windows och ett Linux på samma dator även om det som Krille sade inte går att köra båda samtidigt (utom med ett undantag men den distrubutionen har jag inte prövat själv).

Krigeus

Veteran

Jag vill inte verka förnärmande eller nedsättande men din ovilja att prova något nytt verkar lite ogrundad trots att du har några argument som stödjer din sak. Jag kan mycket väl förstå att det för din del handlar om tidsbrist även om jag har svårt att tro att det är så illa som du framställer det. Grunderna i Linux är mycket enkla att lära sig och man behöver faktiskt inte mer för att kunna arbeta i det. De flesta som använder windows går efter precis samma princip, jag lär mig grunderna och bryr mig inte om det som ligger under ytan. För den som är intresserad så räcker detta såklart inte men det är en helt annan sak i de fallen.

Att lära sig de därna open source-grejorna som du själv säger är inte alls svårt, jag tror du skulle bli förvånad över hur pass lik windows arbetsmiljön är i samtliga program, det kan jämföras med vilket D20-system som helst, när du väl lärt dig systemet så är det bara en fråga om att anpassa sig till den spelvärld man befinner sig i, något som inte tar så lång tid som du vill göra gällande.

Du går även in på det ekonomiska men du tar bara upp en sida av argumentet. Som student har man knappast mycket pengar och att kasta ut sina små medel på dyra licenser är sällan ett alternativ. De flesta här är trots allt hobbyister med sina egna rollspel och även om de har förhoppingar om att en dag få sitt spel till tryck så tror jag inte att dyra licenser är ett godtagbart alternativ för många här.

Visst, en dator kostar pengar, men frågan är vad du egentligen vill med ditt system? En hyfsad arbetsstation kan du idag få för runt 4000~5000:- och då behöver du inte betala en enda licens.

Ska du däremot köra under windows så måste du som regel ha en lite bättre dator, du måste ha ett licenserat OS och du måste ha licenser till alla program. Ska vi köra detta på en höft så handlar det om ca 30000~40000:-

Det här är en nyttig diskussion men jag tycker att det är fel av dig att racka ner på dessa alternativa lösningar eftersom du inte vill/kan arbeta med dem. För dig är tid ett bekymmer, för många andra är pengar ett. Ska vi ha en diskussion om layout och olika program för detta ändamål så måste alla få vara med i leken på lika villkor.

Så verkligheten är dessvärre inte riktigt lika svår som du vill göra gällande.

MVH

Robin Mellberg

Krille

Super Moderator

"Det här är en nyttig diskussion men jag tycker att det är fel av dig att racka ner på dessa alternativa lösningar eftersom du inte vill/kan arbeta med dem."

I så fall missförstår du mig. Jag är inte ute efter att racka ner på open source-rörelsen. Jag försöker bara förklara varför det inte är ett alternativ för mig. När du säger "Alla som har umgåtts för mycket med fru Microsoft kan väl känna sig lite rädda över att vänstra med fröken Linux, men tro mig, det är värt det" så försöker jag bara säga "nä, det är inte så ämlans säkert att det är värt det". Jag kan komma på mycket roligare saker jag skulle kunna göra med 4000-5000 plus den tid som jag tvingas lägga ner på att lära mig ett helt nytt system. Skaffa ett grundset med copic-markers och teckna en massa illustrationer till Andra Imperiet, till exempel.

Det handlar inte bara om att lära sig "grunderna" heller - det jag gör i form av bild-, text- och formbehandling ligger faktiskt på bra mycket högre nivå än "grunderna". Det är inte ECDL-nivå vi talar om, eller grunderna i d20.

Så frågan är vad jag finner mest värt? Att kunna skaffa ett alternativ till min nuvarande konfiguration som inklusive licenser är värd ca 12 000 (burken är sämre än många hyfsade arbetsstationer idag, utom på minnesfronten), eller få ett tjugotal illustrationer till det kommande rollspelet plus material för att teckna hundratals till och till och med öka produktiviteten på teckningsfronten? Nej, min vän, utan att vilja verka vara förnärmande eller nedsättande, det är inte värt det. För mig är Linux inte ett alternativ om inte en kund betalar för det.

Krigeus

Veteran

Det handlar inte bara om att lära sig "grunderna" heller - det jag gör i form av bild-, text- och formbehandling ligger faktiskt på bra mycket högre nivå än "grunderna". Det är inte ECDL-nivå vi talar om, eller grunderna i d20.

Jag tror att du missförstod mig här. När jag säger att man enbart behöver lära sig grunderna så menar jag grunderna för själva operativsystemet, det var det jag menade med D20 exemplet om du missade min poäng. De enskilda programmen är en helt annan historia men även där så är arbetsmiljön så pass lik windows att det inte är en svårighet att gå över, samma sak där med D20-exemplet.

Det jag gör med programmen är inte heller på basnivå även om det inte heller är på proffsnivå.

Krille

Super Moderator

"De enskilda programmen är en helt annan historia men även där så är arbetsmiljön så pass lik windows att det inte är en svårighet att gå över, samma sak där med D20-exemplet."

Det är inte arbetsmiljön som är problemet, utan programmen. Jag funderar inte ens på att börja jockla med PageMaker eller Quark heller, trots att miljön är densamma. Det tar för lång tid att lära mig Quarks och PageMakers motsvarigheter till det jag gör i InDesign. Jag har ingen lust att lägga ner samma tid plus den tid det tar att ställa om mig till en helt ny miljö om det handlar om att byta för bytandets skull. Då ska jag tjäna på det.

Och sett ur mitt snäva perspektiv så har jag "tjänat" 72 copic-markers och 18 teckningar endast under de senaste 14 dagarna på att inte gå över till Linux.

Troberg

Sinister eater
Re: Open-source [OT, precis som halva tråden]

Jag vill inte verka förnärmande eller nedsättande men din ovilja att prova något nytt verkar lite ogrundad trots att du har några argument som stödjer din sak. Jag kan mycket väl förstå att det för din del handlar om tidsbrist även om jag har svårt att tro att det är så illa som du framställer det. Grunderna i Linux är mycket enkla att lära sig och man behöver faktiskt inte mer för att kunna arbeta i det. De flesta som använder windows går efter precis samma princip, jag lär mig grunderna och bryr mig inte om det som ligger under ytan. För den som är intresserad så räcker detta såklart inte men det är en helt annan sak i de fallen.
Att lära sig de därna open source-grejorna som du själv säger är inte alls svårt, jag tror du skulle bli förvånad över hur pass lik windows arbetsmiljön är i samtliga program, det kan jämföras med vilket D20-system som helst, när du väl lärt dig systemet så är det bara en fråga om att anpassa sig till den spelvärld man befinner sig i, något som inte tar så lång tid som du vill göra gällande.
Jag är med Krille här. Det finns tillfällen då det inte är värt att ta risken med något nytt utan det är lättare att hålla sig till det man kan och litar på (eller i alla fall vet hur man krånglar sig runt bristerna).

För mig är det dessutom en fråga om att jag sitter med uppemot 15 års programmeringserfarenhet i Windows och alla mina egna program (antagligen cirka 100, tappade många vid den stora diskkraschen) är skrivna för Windows. Jag kan Windows-API't och dess egenheter på mina fem fingrar. Att lära om den biten och porta så mycket kod bara för att köra Linux kommer inte på fråga, jag har betydligt roligare sysselsättningar än att skriva om sådant jag skrivit en gång (OK, kanske inte, men jag kan väl låtsas att jag har något roligare att göra.).

Linux har jag bara småtittat lite på, har dock jobbat en del med de bättre Unixvarianterna som Qnx och NetBSD. Jag hyser inga tvivel om att jag skulle kunna hantera det, jag ser bara ingen vinst i det för mig.

Att Linux än så länge dessutom saknar motsvarigheter till många av de program jag använder gör ju inte valet svårare. Även i de fall det finns alternativ så är de oftast sämre och det finns färre alternativa produkter att välja mellan. Vissa program gör jag själv om jag måste, men större program slipper jag helst göra.

Du går även in på det ekonomiska men du tar bara upp en sida av argumentet. Som student har man knappast mycket pengar och att kasta ut sina små medel på dyra licenser är sällan ett alternativ. De flesta här är trots allt hobbyister med sina egna rollspel och även om de har förhoppingar om att en dag få sitt spel till tryck så tror jag inte att dyra licenser är ett godtagbart alternativ för många här.
Visst, en dator kostar pengar, men frågan är vad du egentligen vill med ditt system? En hyfsad arbetsstation kan du idag få för runt 4000~5000:- och då behöver du inte betala en enda licens.
Ska du däremot köra under windows så måste du som regel ha en lite bättre dator, du måste ha ett licenserat OS och du måste ha licenser till alla program. Ska vi köra detta på en höft så handlar det om ca 30000~40000:-
OK, handen på hjärtat, vem i h-e betalar egentligen sina Windows eller Officelicenser hemma? Jag tror inte ens att Microsoft på allvar förväntar sig det. Skulle jag betala den programvara (Windows, virusdödare, WinZip, WinAce, WinRar, Take Command, PKZip, Office, Opera, Nero, WinIso, Paintshop, ACDSee, PicaView, FlashFXP, Teleport Pro, Getright, Acrobat, UltraEdit, Visual Studio och en packe extras till den, UltraMon, AdAware, QuickSFV, VNC och en shitload codecs varav många är kommersiella. En rejäl packe gratisprogram senare och det är det lönt att börja fundera på att använda maskinen till något...) jag behöver för att få en enda arbetsstation arbetsbar så skulle jag antagligen inte stannat under 100 000-strecket. Det är en maskin, jag har ett 30-tal, varav en handfull eller två servrar, vilka är ännu dyrare licensmässigt. Som representant för den genomsnittsliga användaren så kan jag säga att få har råd att betala vad det skulle kosta. Jag har en skaplig ekonomi och jag skulle definitivt inte kunna klara det.

Så verkligheten är dessvärre inte riktigt lika svår som du vill göra gällande.
Tyvärr är den det. Det är precis samma anledning som att få företag och förvaltningar väljer Linux. Man känner Windows och dess problem och vet hur de ska hanteras. Att byta innebär en helt ny uppsättning strul som måste knäckas och det är för mycket jobb.

Krigeus

Veteran

OK, handen på hjärtat, vem i h-e betalar egentligen sina Windows eller Officelicenser hemma? Jag tror inte ens att Microsoft på allvar förväntar sig det. Skulle jag betala den programvara (Windows, virusdödare, WinZip, WinAce, WinRar, Take Command, PKZip, Office, Opera, Nero, WinIso, Paintshop, ACDSee, PicaView, FlashFXP, Teleport Pro, Getright, Acrobat, UltraEdit, Visual Studio och en packe extras till den, UltraMon, AdAware, QuickSFV, VNC och en shitload codecs varav många är kommersiella. En rejäl packe gratisprogram senare och det är det lönt att börja fundera på att använda maskinen till något...) jag behöver för att få en enda arbetsstation arbetsbar så skulle jag antagligen inte stannat under 100 000-strecket. Det är en maskin, jag har ett 30-tal, varav en handfull eller två servrar, vilka är ännu dyrare licensmässigt. Som representant för den genomsnittsliga användaren så kan jag säga att få har råd att betala vad det skulle kosta. Jag har en skaplig ekonomi och jag skulle definitivt inte kunna klara det.
De licenser, om du inte förstod det, som jag talar om är licenser som krävs om du vill skapa något som du därefter ämnar sälja. Jag talar inte om alla småprogram som man kan få gratis antingen legalt eller illegalt som gör att ens system blir trevligare att arbeta med.

Troberg

Sinister eater

De licenser, om du inte förstod det, som jag talar om är licenser som krävs om du vill skapa något som du därefter ämnar sälja.
Men då har du lämnat hemanvändaren och tittar istället på företagsproblemet, och där är råa pengar väldigt billigt jämfört med arbetstid. Tro mig, det är få företag som ens reflekterar över att hosta upp 20 000 om man kan spara en veckas arbete.

Det är en helt annan fråga.

Jag talar inte om alla småprogram som man kan få gratis antingen legalt eller illegalt som gör att ens system blir trevligare att arbeta med.
Och vad är det rent principiellt som skiljer ett program som GetRight eller PicaView från tex Officepaketet eller Windows? Det är bara att inse, de enda programmakare som någonsin lär göra några pengar på hemmamarknaden är spelmakarna.

Krigeus

Veteran

Men då har du lämnat hemanvändaren och tittar istället på företagsproblemet, och där är råa pengar väldigt billigt jämfört med arbetstid. Tro mig, det är få företag som ens reflekterar över att hosta upp 20 000 om man kan spara en veckas arbete.

Det är en helt annan fråga.
Jag talar inte om företag, jag talar om alla existerande och aspirerande rollspelsmakare med hopp om att komma i tryck och sälja som frekventerar detta forum. De är nog ganska motsträviga till att betala dyra licenspengar för ett layoutprogram. Den övriga världen är för stunden irrelevant och betyder ingenting i jämförelsen mellan olika OS och deras plus och minus.

Troberg

Sinister eater

Jag talar inte om företag, jag talar om alla existerande och aspirerande rollspelsmakare med hopp om att komma i tryck och sälja som frekventerar detta forum. De är nog ganska motsträviga till att betala dyra licenspengar för ett layoutprogram. Den övriga världen är för stunden irrelevant och betyder ingenting i jämförelsen mellan olika OS och deras plus och minus.
Och jag hävdar då att så fort du ska trycka något så är några tusenlappar hit eller dit småpengar. Det är viktigare att veta att det funkar med tryckeriets grejor, vilket är säkrast om man använder samma grejor. Din maskin existerar inte i ett vacuum, den måste fungera med andra system också. Krånglar det så kostar det tid på tryckeriet, vilket innebär pengar för dig.