Antag att man lägger ihop två egenskaper som har ett värde mellan 1 och 5 för att få ett värde som man slår 1T10 och lägger till. Det ska övervinna ett värde. Då lyckas man.
Ta sig upp för brant: Spänstig: 3 + Vig: 3 = 7 +T10 över SV.
Antag att man nu har en Änterhake som också har ett maxvärde på 5. Vad tycker ni verkar vettigast.
Utrustningen spelvärde ERSÄTTER en av egenskaperna. Utrustning kommer aldrig att hjälpa någon som använder 2 egenskaper 5 i värde vilket iofs är helt ok: Man är superbra och förlitar sig till sin nästan övermäktiga kunskap i att ta sig upp för branter.
Utrustningen får ADDERAS till de två egenskaperna vilket gör att utrustning verkligen är värdefull.
Till spelsystemet hör att utrustning kan förloras och att det inte är självklart att man kan plocka på sig hur mycket som helst. Man kan ibland tvingas välja bort utrustning.
Ta sig upp för brant: Spänstig: 3 + Vig: 3 = 7 +T10 över SV.
Antag att man nu har en Änterhake som också har ett maxvärde på 5. Vad tycker ni verkar vettigast.
Utrustningen spelvärde ERSÄTTER en av egenskaperna. Utrustning kommer aldrig att hjälpa någon som använder 2 egenskaper 5 i värde vilket iofs är helt ok: Man är superbra och förlitar sig till sin nästan övermäktiga kunskap i att ta sig upp för branter.
Utrustningen får ADDERAS till de två egenskaperna vilket gör att utrustning verkligen är värdefull.
Till spelsystemet hör att utrustning kan förloras och att det inte är självklart att man kan plocka på sig hur mycket som helst. Man kan ibland tvingas välja bort utrustning.