Nekromanti Utrustningsfråga

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Antag att man lägger ihop två egenskaper som har ett värde mellan 1 och 5 för att få ett värde som man slår 1T10 och lägger till. Det ska övervinna ett värde. Då lyckas man.

Ta sig upp för brant: Spänstig: 3 + Vig: 3 = 7 +T10 över SV.

Antag att man nu har en Änterhake som också har ett maxvärde på 5. Vad tycker ni verkar vettigast.

Utrustningen spelvärde ERSÄTTER en av egenskaperna. Utrustning kommer aldrig att hjälpa någon som använder 2 egenskaper 5 i värde vilket iofs är helt ok: Man är superbra och förlitar sig till sin nästan övermäktiga kunskap i att ta sig upp för branter.

Utrustningen får ADDERAS till de två egenskaperna vilket gör att utrustning verkligen är värdefull.

Till spelsystemet hör att utrustning kan förloras och att det inte är självklart att man kan plocka på sig hur mycket som helst. Man kan ibland tvingas välja bort utrustning.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag har suttit med samma dilemma, och och för mig blev lösningen att sänka SV.

Anledningen är att det blir tokigt att ersätta en egenskap med ett föremål; är jag skitsmidig ska det visa sig med eller utan änterhake!

Att rakt av lägga till en bonus för föremålet gör att man så att säga hamnar utanför skalan (1-10) och kan hamna på för höga värden. Särskilt detta om du dessutom vill ha med jävligt fina änterhakar (som ger ytterligare bonus).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Egentligen handlar det väl om hur mycket man vill att utrsutning ska påverka ens chasn att lyckas. Om man drar ner spelvärdet för utrustning från 5 till max 3 så påverkar det mindre men ändå en aning för att underlätta för spelaren.

Ögat

Hero
Personligen skulle jag göra en kvalitativ skillnad, inte en kvantitativ skillnad, för att skapa en känsla av "det gör verkligen skillnad att ha en änterhake": med utrustning får du slå om tärningen.

I annat fall skulle jag addera änterhaken, men låta den vara i storleksordningen +1 så att det spelade roll men inte överskuggade grundegenskaperna. Sänka SV skulle jag aldrig göra, främst eftersom det är exakt samma sak som att höja bonusen - bara i andra änden.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Argument 1 att ersätta egenskap med utrustning kan jag förstå. Med Vighet 5 och Spänst 4 ska inte en Änterhake 5 göra rp bättre än hennes person. Däremot ska änterhaken kunna förbättra möjligheten.

Argument 2 är inte ett problem i mitt system. Då det blir det är har rollpersonerna kämpat väldigt länge för att hamna utanför skalan. Däremot ska man nog ha mindre bonus för utrustning än för egenskaper så inte utrustningen blir det avgörande.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Personligen skulle jag göra en kvalitativ skillnad, inte en kvantitativ skillnad, för att skapa en känsla av "det gör verkligen skillnad att ha en änterhake": med utrustning får du slå om tärningen.
Hur skiljer du på en bra änterhake och en superb änterhake med det systemet?

Att slå om tärningar gör fler slag vilket jag vill undvika.

Möller

Hubert Hortlax
Jag har nog inget emot att »ersätta« egenskaper med utrustning. Det kan tillochmed vara intressant, ge en berättardimension. »Med min fina klätterutrustning (värde 4) så behöver jag inte leta hållpunkter på bergväggen. Istället är det en enkel sak att skapa egna. Jag ersätter mitt värde i Vig med utrustningen.« Detta känns mer matiné, mer hjälteaktigt. Ett hinder som en inte allsmäktigt kompetent rollpersonen ställs inför kan vid första anblick te sig omöjligt, men med lite omständigheter i form av utrustning klaras av ändå. Det är lite speligt också, vilken egenskap ska jag byta ut? Finns det omständigheter som påverkar det valet, kanske?

Men ett extra värde att addera är inte fel heller. Det blir enklare, tydligare, att skala svårighetsgrader. En bergsvägg med svårighetsgrad på (om jag räknar rätt) 15 eller mer behöver du ha högt i båda egenskaperna och bra utrustning för att ha en hyfsad chans att lyckas. Dethär andas kanske lite mer realism. Ett hinder kan ju rimligen vara så svårt att det bara kan överstigas av en ytterst kompetent person med den bästa utrustningen.

Ögat

Hero
Hur skiljer du på en bra änterhake och en superb änterhake med det systemet?

Det gör jag inte. Jag tror att det är precis lika lätt eller svårt att ta sig upp för en brant med en halvbra som en toppenbra änterhake. Om man vill ha mer skillnad skulle jag istället säga att den dåliga oftare går sönder.

Men om man ogillar omslag är det förstås ett olämpligt system.