Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mhm... det där låter jättebra för de personer som är tystlåtna för att de är osäkra, men det är ju inte riktigt vad flera av oss här pratar om. Flera har nu redan nämn introverta som exempel, jag tänkte använda mig själv för att belysa ett annat:Majorna;n190507 said:Det vore ju fantastiskt kul och bra tänker jag om man kunde skapa en så pass bra miljö att någon som är tystlåten faktiskt tar plats för att hen vill spela en sån karaktär. Dvs att någon får chansen att på riktigt spela nån som tar plats därför att den känner sig tillräckligt bekväm med det. Inte att siffrorna avgör att du är social utan att du känner dig tillräckligt bekväm med att agera socialt.
Jag är rätt ofta rätt trögtänkt.
Ibland har jag bra dagar när jag kan komma på vitsiga "one liners", kreativa förolämpningar och charmerande repliker. När jag har bra dagar.
Jag har rätt ofta "inte så bra" dagar, när jag är trött, lite slö och en smula ofokuserad. Det är då fullkomligt hopplöst för mig att hitta rätt ord vid rätt tid. Det här har inget att göra med att jag "inte vågar ta plats" eller är obekväm med situationen. Det betyder bara att jag är lite trött.
Kan jag då falla tillbaka på att slå lite tärningar istället så kan jag fortfarande spela min rollsperson som en kvicktänkt, rappkäftad jäkel. Kan jag inte det, ja då måste min rollperson betee sig lika segt och trögtänkt som jag själv dessa gånger.
Absolut, jag gör även så ibland beroende på situation och hur "uppenbara" jag bedömmer samtliga effekter att vara.krank;n190511 said:Mycket intressant lösning! Jag tänker mig också att det här skulle kunna funka som dold mekanik, att SL slår och inte avslöjar riktigt hur skeptisk motparten är. Det är ju sällan man blir totalt och uppenbart superskeptisk eller supersåld direkt, liksom.
Hela det här tänket har uppstått lite från diskussionen "hur får man rollpersoner att inte kännas värdelösa när 40% i en färdighet skall föreställa ett högt värde, samtidigt som man ändå vill ha kvar tärningsslag som relevant moment?", kombinerat med lite gumshue- och Apocalypse World.