Nekromanti Utsmyckning

Jarl

Hero
När man layoutar sitt rollspel så vill man ju gärna att det ska se snyggt ut. En sak som ofta fungerar bra är små dekorationer, t.ex blad, slingerväxter, stålbalkar och whatnot. Men om man inte kan göra sådant själv, hur får man tag på dem? Med andra ord, känner någon till en bra sida med vektorgrafik lämpliga att spiffa upp sidor med?

Mörker

Warrior
Personligen tänker jag vända mig till Mask när jag behöver min layout, så kanske finns det forumiter som kan hjälpa dig om du inte vill göra den helt själv...

Insignia

Swashbuckler
Svaret är... dingbats! Alltså typsnitt som består av bilder istället för bokstäver. Det finns en hel del gratis på till exempel 1001fonts.com (varning för kilovis med reklam-popups).

Jarl

Hero
Ah, "Dancer in th dark"-dingbats, vad mer kan man begära :gremsmile:

Och får man pop-ups så har man fel webbläsare :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
"Och får man pop-ups så har man fel webbläsare"

Tja, jag håller ju inte koll på vad samtliga forumiter har för webläsare, så tänkte det var bäst att nämna det.

Jarl

Hero
Re: Utsmyckning [OT][ANT]

nej jag förstod det, jag bara drygade mig :gremsmile:

Rising

Vila i frid
"Men om man inte kan göra sådant själv, hur får man tag på dem? Med andra ord, känner någon till en bra sida med vektorgrafik lämpliga att spiffa upp sidor med?"

Jag känner inte till någon sådan sida, men personligen har jag haft väldigt stor nytta av Corel genom åren. Själva programvaran har jag slutat använda för länge sedan, men på köpet får man massor av teckensnitt, fotografier och... vektoriserade bilder. Ett gäng av dessa är ramar, borders, skyltar, bakgrunder, underlägg, symboler, tapetseringar, mönster, hörnbroderingar och liknande som det är enkelt att använda utan att man omedelbart kan se att bilden är tagen från Corel. Så... Det här hjälper dig förmodligen inte alls, men om du känner någon som har Corel så skulle du kunna be att få låna CDn där alla dessa sköna grejer finns.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det låter som en farlig väg att vandra. Att skapa ett rollspel SKA vara ett projekt. Plockandet av något som någon annan gjort kan vara början på en fortsättning, så att säga, där det till sist inte är någonting som är specifikt för spelet längre.

Bättre då faktiskt att amatörspel ser ut som amatörspel. Att vektorgrafik ser ut som tio lager Clouds från PhotoShop än att man känner igen dem från WarCraft 3s "Scourge" tema eller dylikt. Faktiskt.

Det bästa är att hitta någon som är likasinnad och gärna bidrar med dylik grafik, såklart, men annars får man ta vad man har, eller klarar att göra.

Jarl

Hero
tt skapa ett rollspel SKA vara ett projekt. Plockandet av något som någon annan gjort kan vara början på en fortsättning, så att säga, där det till sist inte är någonting som är specifikt för spelet längre.
Jojo, men att ta ett litet stiliserat blad från en pd-samling är väl inte riktigt att "ingenting är specifikt för spelet"? Man kan ju sno saker på ett vettigt sätt :gremsmile: För att ta ett exempel så är rollspelet Nobilis layout nästan helt uppbyggd av adobe-fonter, även symboler som används. Trots det känns ju ända Nobilis som Nobilis och ser samtidigt snyggt ut.
Det finns kanske ett mellanting mellan "göra allt själv" och "sno precis allt"?

entomophobiac

Low Prep High Play
Självklart! Jag säger bara att det kan vara en farlig väg att vandra. Och just sidgrafik (bård etc) är ändå något som bör vara personligt för spelet, i min mening.

Troberg

Sinister eater
Sidofråga (peterb?)

Mattis (och andra, men jag valde med mycket beslutsångest hans) hjälpte som ni kanske vet mig med en läcker logo för mitt spel, Generica. Den är gjord med en freewarefont med ett väldigt distinkt G. Jag överväger att använda detta G som en blek "vattenstämpel" på varje sida i spelet och som "kort-logga" när det inte finns plats för en komplett.

Nu min fråga: Riskerar jag att behöva skaffa en tvål på snöre för att inte riskera otrevligheter i duschen om jag gör så? Jag plockar ju faktiskt ett tecken i fonten rakt av, utan ändringar, och använder som min minilogga.

Någon som vet?

(Kan jag sedan bara hitta ett layoutprogram som kan göra det utan att vara plågsamt att jobba med och som förstår formatmallar och tabeller från Word någotsånär också så är det ännu bättre...)

Snow

Swashbuckler
Re: Sidofråga (peterb?)

(Kan jag sedan bara hitta ett layoutprogram som kan göra det utan att vara plågsamt att jobba med och som förstår formatmallar och tabeller från Word någotsånär också så är det ännu bättre...)
Detta är ju ett ständigt problem... bästa lösningen torde vara InCopy men det är ju snordyrt och ovanligt...
Jag skriver numera mina texter i formatet TaggedText (som är Indesigns textformat men tyvärr mycket segt att editera i texteditor) i min egen editor (skriven i java). Den skriver i marginalen ut exakt vilken style som används stycke för stycke. Ungefär som texteditorn man använda i pagemaker fast som ett eget program. Kan de vara något? Den är hyfsat enkel att använda (klicka på jar-filen bara) och jag har till och med fixat till windows så att .tag-filer startar editorn automatiskt.

Troberg

Sinister eater

Detta är ju ett ständigt problem... bästa lösningen torde vara InCopy men det är ju snordyrt och ovanligt...
Jag skriver numera mina texter i formatet TaggedText (som är Indesigns textformat men tyvärr mycket segt att editera i texteditor) i min egen editor (skriven i java). Den skriver i marginalen ut exakt vilken style som används stycke för stycke. Ungefär som texteditorn man använda i pagemaker fast som ett eget program. Kan de vara något? Den är hyfsat enkel att använda (klicka på jar-filen bara) och jag har till och med fixat till windows så att .tag-filer startar editorn automatiskt.
Ska kolla genom utbudet först. Hittills har jag ogillat Pagemaker och Indesign. Ska prova Framemaker, Quark och Publisher också. Ska se om jag kan hitta InCopy och testa det.

Jag är inte så intresserad av att skriva i annat format när jag redan har över hundra sidor i formatmallar gjorda i Word...

Snow

Swashbuckler

Ska kolla genom utbudet först. Hittills har jag ogillat Pagemaker och Indesign. Ska prova Framemaker, Quark och Publisher också. Ska se om jag kan hitta InCopy och testa det.

Jag är inte så intresserad av att skriva i annat format när jag redan har över hundra sidor i formatmallar gjorda i Word...
Det är nog inte så lönt om du inte kör indesign eftersom (vad jag förstått) filformatet bara är indesign.
Det är en smal sak att importera wordfiler o sen exportera tagged text. (man gör det bara en gång dessutom)

Säg till (pm) om du är intresserad.. eller någon annan för all del

bifogar screenshot

peterb

Swordsman

Mattis (och andra, men jag valde med mycket beslutsångest hans) hjälpte som ni kanske vet mig med en läcker logo för mitt spel, Generica. Den är gjord med en freewarefont med ett väldigt distinkt G. Jag överväger att använda detta G som en blek "vattenstämpel" på varje sida i spelet och som "kort-logga" när det inte finns plats för en komplett.

Nu min fråga: Riskerar jag att behöva skaffa en tvål på snöre för att inte riskera otrevligheter i duschen om jag gör så? Jag plockar ju faktiskt ett tecken i fonten rakt av, utan ändringar, och använder som min minilogga.

Någon som vet?

Ett typsnitt kan vara upphovsrättsskyddat. Koktvedgaard/Levin kommenterar på sid. 188 i sin "Lärobok i immaterialrätt" (sjunde upplagan, Norstedts 2002) frågan och konstaterar att i Sverige har frågan aldrig varit prövad men att typografi anses vara skyddad som brukskonst, vilket i sak betyder att skyddet är snävt (dvs begränsat till väldigt näraliggande bearbetningar och direkta kopior).

Eftersom detta typsnitt är ett Freeware typsnitt måste detta rimligtvis innebära att du har rätt att använda typsnittet i en publikation utan att betala för detta och så länge du inte påstår att typsnittet är ditt eller redistribuerar typsnitts-filen så gör du ju inte intrång i någons upphovsrätt till typsnittet.

Du kan ju också tydligt ange vem som är upphovsman till typsnittet, det är ju inte ovanligt att det i en bok redogörs för vilka typsnitt som använts.

Troberg

Sinister eater

Eftersom detta typsnitt är ett Freeware typsnitt måste detta rimligtvis innebära att du har rätt att använda typsnittet i en publikation utan att betala för detta och så länge du inte påstår att typsnittet är ditt eller redistribuerar typsnitts-filen så gör du ju inte intrång i någons upphovsrätt till typsnittet.
Du kan ju också tydligt ange vem som är upphovsman till typsnittet, det är ju inte ovanligt att det i en bok redogörs för vilka typsnitt som använts.
Det fanns inga villkor varken på siten jag hämtade det från eller inkluderade i zip-filen. Jag kan inte ens hitta en upphovsman.

Om det ligger på en freeware-site under de förutsättningarna, är det rimligt att anta att det är OK? Jag har inga planer på att ta åt mig äran för att ha gjort det och kommer inte ens att använda hela alfabetet (bara 7 tecken av hela fonten).

peterb

Swordsman

Det fanns inga villkor varken på siten jag hämtade det från eller inkluderade i zip-filen. Jag kan inte ens hitta en upphovsman. Om det ligger på en freeware-site under de förutsättningarna, är det rimligt att anta att det är OK? Jag har inga planer på att ta åt mig äran för att ha gjort det och kommer inte ens att använda hela alfabetet (bara 7 tecken av hela fonten).

Jag kan se ett möjligt problem och det är att typsnittet kanske är ett "pirat-typsnitt". Har du sett något snarlikt typsnitt någonstans tidigare? Tror du att det ligger mycket arbete bakom skapandet av typsnittet? Om det gör det - varför skulle skaparen inte ta åt sig äran? Frågan blir om du kan anse dig vara i god tro om att det är ett Freeware eller inte. Under förutsättning att typsnittet inte verkar vara ett plagiat tycker jag att det låter rimligt att hävda god tro under de förutsättningar som du angett.

peterb

Swordsman

En annan vinkel på problemet:

Om du exempelvis använder ett G ur Times Roman som grund i en bild av bokstaven G, t.ex. genom att transformera den till en vattenstämpel, så är G:et inte längre ett G i typsnittet Times Roman utan en bild av bokstaven G gjord av Anders Troberg. Denna bild når kanske inte upp till kravet på verkshöjd men det är å andra sidan inte en del av typsnittet Times Roman längre. Hur omfattande denna transformation måste vara är lite svårare att svara på men eftersom typografi betraktas som brukskonst så borde nog omarbetningen till en vattenstämpel räcka, särskilt om låter linjerna "blöda" lite. På liknande sätt borde du kunna göra en mini-logga baserat på ett G.

Troberg

Sinister eater

Jag kan se ett möjligt problem och det är att typsnittet kanske är ett "pirat-typsnitt". Har du sett något snarlikt typsnitt någonstans tidigare? Tror du att det ligger mycket arbete bakom skapandet av typsnittet? Om det gör det - varför skulle skaparen inte ta åt sig äran? Frågan blir om du kan anse dig vara i god tro om att det är ett Freeware eller inte.
Jag är rätt säker på att det inte är så. Jag har varit på tillräckligt många piratsiter för att känna igen dem, och det var inte en sådan (en total brist på porr-popups är en dead giveaway...).

Om skaparen hör av sig är jag naturligtvis beredd att ge honom credit, men om han inte gjort sig besväret att skicka med ens en readme eller på annat sätt signalera vem han är och vad som gäller annat än "freeware" så får han till viss del skylla sig själv.

peterb

Swordsman

Jag är rätt säker på att det inte är så. Jag har varit på tillräckligt många piratsiter för att känna igen dem, och det var inte en sådan (en total brist på porr-popups är en dead giveaway...).

Om skaparen hör av sig är jag naturligtvis beredd att ge honom credit, men om han inte gjort sig besväret att skicka med ens en readme eller på annat sätt signalera vem han är och vad som gäller annat än "freeware" så får han till viss del skylla sig själv.

OK. Fast jag tänkte ju närmare på risken att det typsnitt du använder är en piratkopia av typsnitt Y skapad av företag X och att X ger sig på dig om du använder piratkopian...

Men, som jag skrev i ett annat inlägg, du kan ju undvika risken helt genom att skapa en bild av bokstaven G.