Dimfrost said:
Tja. Jag är inte våldsamt förtjust i Tri-Stat-systemet ens när det gäller tradsystem; jag skulle föredra Wild Talents om jag var tvungen att spela eller spelleda trad-superhjältande (vilket jag som tur är inte är
). Jag tror att ett system måste vara betydligt friare för att kunna simulera Authority-nivåns superhjältande på ett bra sätt, och dessutom behövs något för den moraliska, samhällspåverkande biten. Men jag har för mig att spelet ändå tar upp rätt vettiga råd för att spela en Authority-liknande kampanj.
Den moraliska, samhällspåverkande biten skulle jag inte vilja ha regler för alls, men du har rätt vad gäller krafterna. Där behövs ett friare system.
Låter ändå som att jag kommer att vara tvungen att köpa spelet. Hade det bara varit en rehashad Authoritytidslinje och Tristatsystemet hade jag nog hållit mig helt borta.
Licensspel blir ofta kassa på det sättet: Man får sällan verktygen att spela ett spel som känns Authority, eftersom de nöjer sig med att skapa regler för att antingen spela just Authority själva eller några menlösa biroller (och i båda fallen är ju allt häftigt redan gjort).
Dimfrost said:
Jag tycker King Mob är väldigt mycket mer John Constantine än Cyclops. Superhjältande för mig handlar inte om krafter så mycket som 'hjältarnas' plats i världen, dräkter eller inte dräkter, och så vidare.
Mjo, jag håller med till viss del. Däremot tycker jag att The Invisibles' plats i världen, som underjordiska rebeller, är väldigt superhjältigt - dräkter håller de ju sig med, även om det inte är spandex. Jag tycker heller inte att dräkter är en så stor deal egentligen.
John Constantine är väldigt mycket en människa, med en människa svagheter. Han råkar kunna mer än andra, that's about it egentligen. King Mob är mer av en ikoniserad människa, en idealtyp av ett slag som egentligen mest syns i gamla legender och i superhjälteserier.