Nekromanti Utstötta rollpersoner

Rickard

Urverk speldesign
Anthraxus said:
Där fick man se hur vanliga människor reagerade med skräck och hat mot hellboy, för att han var annorlunda.
/.../
Finns det några rollspel som bygger på samma koncept?
Alla White Wolfs spel fungerar ungefär på det sättet.
Rollpersoner med övernaturliga krafter i Panty Explosion blir i princip utstötta.

/Han som inte orkar fundera kring fler spel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bobby Magikern said:
Ungefär som att dyka upp till ett lättsamt spel baserat på haremanime, och i stället få Lilja 4-Ever.
Oh! Låter dödshäftigt. Jag skulle verkligen ÄLSKA en sådan oväntad vändning. Det var en skitcool idé till ett oneshot - fatta vilken extra effekt det blir på Lilja 4-everbitarna när spelarna laddat upp med sina egna favoritperversioner...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dimfrost said:
Tja. Jag är inte våldsamt förtjust i Tri-Stat-systemet ens när det gäller tradsystem; jag skulle föredra Wild Talents om jag var tvungen att spela eller spelleda trad-superhjältande (vilket jag som tur är inte är :gremgrin:). Jag tror att ett system måste vara betydligt friare för att kunna simulera Authority-nivåns superhjältande på ett bra sätt, och dessutom behövs något för den moraliska, samhällspåverkande biten. Men jag har för mig att spelet ändå tar upp rätt vettiga råd för att spela en Authority-liknande kampanj.
Den moraliska, samhällspåverkande biten skulle jag inte vilja ha regler för alls, men du har rätt vad gäller krafterna. Där behövs ett friare system.

Låter ändå som att jag kommer att vara tvungen att köpa spelet. Hade det bara varit en rehashad Authoritytidslinje och Tristatsystemet hade jag nog hållit mig helt borta.

Licensspel blir ofta kassa på det sättet: Man får sällan verktygen att spela ett spel som känns Authority, eftersom de nöjer sig med att skapa regler för att antingen spela just Authority själva eller några menlösa biroller (och i båda fallen är ju allt häftigt redan gjort).

Dimfrost said:
Jag tycker King Mob är väldigt mycket mer John Constantine än Cyclops. Superhjältande för mig handlar inte om krafter så mycket som 'hjältarnas' plats i världen, dräkter eller inte dräkter, och så vidare.
Mjo, jag håller med till viss del. Däremot tycker jag att The Invisibles' plats i världen, som underjordiska rebeller, är väldigt superhjältigt - dräkter håller de ju sig med, även om det inte är spandex. Jag tycker heller inte att dräkter är en så stor deal egentligen.

John Constantine är väldigt mycket en människa, med en människa svagheter. Han råkar kunna mer än andra, that's about it egentligen. King Mob är mer av en ikoniserad människa, en idealtyp av ett slag som egentligen mest syns i gamla legender och i superhjälteserier.

Ram

Skev
krank said:
Oh! Låter dödshäftigt. Jag skulle verkligen ÄLSKA en sådan oväntad vändning. Det var en skitcool idé till ett oneshot - fatta vilken extra effekt det blir på Lilja 4-everbitarna när spelarna laddat upp med sina egna favoritperversioner...
Och jag skulle hata det djupt och bittert och pina spelledaren genom att spela hela det bittra och mörka scenariot som en puckad tonåring och säga "amen guuuud", "nämenskämtarueller" och "ja eller hur" konstant och därtill sörpla ljudligt på min dricka under alla tunga scener.

Man gillar olika saker...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Bobby Magikern said:
Ungefär som att dyka upp till ett lättsamt spel baserat på haremanime, och i stället få Lilja 4-Ever.
Jo, men du gillar ju mörker och ångest. Skulle du tycka det var lika kul med motsatsen?

anth

Vetefan
solvebring said:
I Mutant funkar väl detta väldigt ypperligt, kan jag tro.
Jo, mutant lär fungera bra.
Ta mutantreglerna och kör en nutidskampanj så har du ju i princip X-men.
Å andra sidan så skulle jag, utan problem, kunna köra X-men med ett dussin olika regelmotorer: GURPS, d20Modern, WoD-Hunter, HERO, Shadowrun, TriStat, d6, ja t.o.m. STAR WARS för att nämna några.

Vad jag är ute efter är en färdig setting, en färdig rollspelsvärld. :gremwink:

anth

Vetefan
Re: Utstötta rollpersoner - lätt med fantasy

solvebring said:
Kom just att tänka på, i diskussion med en polare här, att denna omtalade "utstötthet" lär vara lätt vunnen inom fantasygenren. Ta bara något som halvblod; halvtroll, halvalver...
Ta något så enkelt som halvalv.
Människorna kallar det för halvalv, medan alverna kallar det för halvmänniska.

anth

Vetefan
Krille said:
Allihop, skulle jag säga. Hur många rollspel har du sett där rollpersonerna faktiskt passar in i samhället, och inte är psykopatiska äventyrare som sticker upp revolvern i näsan på mopsande SLPer, och som i största allmänhet är guldexempel på "taskig barndom gjorde mig till seriemördare"-tesen? Om spelledaren bara tänkte lite och lät rollpersonernas handlande få normala konsekvenser så skulle alla hata rollpersonerna.

...fantasyrollspelsrollpersonerklichén draget till sin spets, naturligtvis.
Jo, jag förstår precs vad du menar.
Jag hade en spelare som var van att spela DnD där man gick in och röjde grottor och slaktade alla orcher, inkl. kvinnor o barn.
Jag kan säga att han blev ganska förvånad när jag drog igång en nutidskampanj med realistiska regler (d.v.s. omgivningen reagerade realistiskt).
Han förstod inte alls varför han blev efterlyst, han hade bara gjort samma "hjältedåd" som han brukade göra... :gremwink:

anth

Vetefan
Han said:
Håller med om att hunter passar perfekt, de andra spelen passar kanske inte lika bra.

Eksem

Champion
Haha, det hade JAG tyckt varit roligt, om alla kom och förväntade sig östeuropeisk sexualångest, och så blir det haremkomedi av alltihop.

Men ja, bitch move.

solvebring

Superhero
Re: Utstötta rollpersoner - lätt med fantasy

Ta något så enkelt som halvalv.
Människorna kallar det för halvalv, medan alverna kallar det för halvmänniska.
Ja precis. Och detta är verkligen ett utanförskap på sin höjd. Alla som är utanför har i alla fall någon sorts fast punkt, oftast. Men att inte räknas till någon sorts tillhörighet, det är verkligen att vara utanför.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Anthraxus said:
Han said:
Håller med om att hunter passar perfekt, de andra spelen passar kanske inte lika bra.
Om det ska gälla rollpersonerna vore det väl nästan tvärtom skulle jag säga. Dock så går ju många av dem ut på att man umgås i sin klick och håller sig dolda från allmänheten (hela Maskeraden är ju liksom för att undgå att folk reagerar precis sådär. Typ. Asså).

Sodivra

Champion
Anthraxus said:
Han said:
Vad du vill ha är Promethean: The Created.

Spelet bygger på att rollpersonerna är styggelser som inte vill något annat än att bli mänskliga igen.

The Promethean is not human, in either the physiological or cognitive sense. It is a corpse that walks, its autonomic functions and soul replaced by the power of the Divine Fire. While the Divine Fire allows him to pass as a human from a distance, it does not make up for the lack of a soul. When a Promethean spends enough time around humans, the humans begin to fall prey to Disquiet, the feeling that there is something not just fundamentally different, but utterly wrong about the Promethean. Disquiet initially manifests itself as distrust or avoidance of the Promethean; at its worst, it can blossom into mindless rage that can only be abated by the death of the Promethean.

Synd bara att Frankensteinhistorien hade kunnat bli så mycket starkare som rollspel betraktat, men de gjorde väl de bästa de kunde utifrån World of Darkness-premissen.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Dimfrost said:
Tja. Jag är inte våldsamt förtjust i Tri-Stat-systemet ens när det gäller tradsystem; jag skulle föredra Wild Talents om jag var tvungen att spela eller spelleda trad-superhjältande (vilket jag som tur är inte är :gremgrin:). Jag tror att ett system måste vara betydligt friare för att kunna simulera Authority-nivåns superhjältande på ett bra sätt, och dessutom behövs något för den moraliska, samhällspåverkande biten. Men jag har för mig att spelet ändå tar upp rätt vettiga råd för att spela en Authority-liknande kampanj.
Den moraliska, samhällspåverkande biten skulle jag inte vilja ha regler för alls, men du har rätt vad gäller krafterna. Där behövs ett friare system.

Låter ändå som att jag kommer att vara tvungen att köpa spelet. Hade det bara varit en rehashad Authoritytidslinje och Tristatsystemet hade jag nog hållit mig helt borta.

Licensspel blir ofta kassa på det sättet: Man får sällan verktygen att spela ett spel som känns Authority, eftersom de nöjer sig med att skapa regler för att antingen spela just Authority själva eller några menlösa biroller (och i båda fallen är ju allt häftigt redan gjort).
Jag säljer gärna mitt ex av Authority RPG, om du är sugen (jag lär ju kunna ge det till någon på SSK så du slipper frakt, i så fall), men ärligt talat vet jag inte hur väl det skulle passa dig. Beskrivningar av handlingen i serietidningen och av karaktärer och företeelser från den tar upp 70 sidor, reglerna tar upp 170 och avsnitten om superhjältekampanjer 50. Men jag ska inte ha alltför mycket för spelet. :gremsmile:

Licensspel är en svår sak. Jag skulle antingen vilja se regler för att spela just Authority (att man ser spelet som ett någorlunda fritt äventyr med vidhängande regler, lite som The Mountain Witch) eller också i alla fall för att återskapa samma känsla och stämning från förlagan. Alltför ofta handlar licensspel bara om att extrahera och extrapolera en värld från en serie, en roman, en film eller vad det nu handlar om. Men det borde väl vara sådant du är ute efter? En sekundär och fullständig värld. (I och för sig, jag vet att du har rett ut din syn på licensspel i samband med Hellboy, men jag är för lat för att orka söka efter det nu ...)

Nightowl

Champion
Anthraxus said:
Han said:
Varför inte? Att vara mutant i X-Men är väl MINDRE utanför än att vara valfritt monster i valfritt White Wolf-spel? (Folk är visserligen rädda för mutanter, och det är ifrågasatt om de har samma rättigheter som icke-mutanter, men det är ju inte som att vara ett monster.)

Eller är det kanske det du menar, att man inte direkt diskriminerar mot folk man inte ens tror existerar? ("Uttrycket 'vampyr' är förnedrande, vi föredrar 'vandöd amerikan' nuförtiden.")

Erik

Nightowl

Champion
Vagt OT: När systemet tvålar till de utstötta

Han said:
Anthraxus said:
Där fick man se hur vanliga människor reagerade med skräck och hat mot hellboy, för att han var annorlunda.
/.../
Finns det några rollspel som bygger på samma koncept?
Rollpersoner med övernaturliga krafter i Panty Explosion blir i princip utstötta.

/Han som inte orkar fundera kring fler spel
PE är kanske inte byggt för att man ska spela utstötta i sig, men i stort sett är det så att ju högre rang man har socialt, desto bättre värden har man (förenklat) i PE. Med andra ord, spelar man en social pariah svider det för just den rollpersonern åtminstone. (Eftersom rollpersonerna är unga kvinnor i ett hierarkiskt samhälle där automatiskt män kan platta till kvinnor och äldre kan platta till yngre är man visserligen utsatt, men man kan ju vara en populär unge.)

Erik