Nekromanti Uttal av ordet 'Cthulhu'

2097

deleta mitt konto tack
Uttalet med hårt k typ Kutulu, Kthulu är ett chaosiumpåfynd.
Till mig sade Howard alltid att det skulle uttalas med ett tjock och bachigt, nästan ohörbart 'kh' följt av lul följt av totalt tvärtstopp i glottis (typ som i Hawai'i eller som Regina Spector när hon ist för att sjunga "better" sjunger "be'er") följt av lu.

För att försvenska det, vi har ju inte dom där halsfrikativa kh på samma sätt men vi har det globalt ovanliga, och stjärndoftande skje-ljudet. Skjlul-lu. Skjlul-lus anrop!!

Nu tycker jag Kutulu är ett bra spel missförstå mig inte.

God45

#PrayersForBahakan
Fast det går ju inte att uttala, förutom delvis genom degenererade läten från de redan galna.

2097

deleta mitt konto tack
Men kom igen, get down with the sickness nån gång!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är det bara jag som ser en poäng i att aktivt _inte_ uttala det namnet som "det borde"? Man vill ju inte dra på sig någon slumrande guds uppmärksamhet =D

2097

deleta mitt konto tack
Di gamle blir väl bara ännu surare om dom hör sina namn feluttalas?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Därför borde alla från och med nu använda kodnamnet "Sömntutan" och inget annat.

Krank, du måste göra nytryck, är jag rädd ;)

2097

deleta mitt konto tack
Jag är 100% bakom detta kodnamnsprojekt!

ceruleanfive

Bläckfisk
Har också hört att det där ska vara mer i linje med hur Kärlekssnickar'n själv tänkte sig uttalet. Det finns dock risk att Kutulu-uttalet är såpass etablerat att Skjlu-lu mest får reaktionen "Va, vad sa du?". Och det kommer från någon som är såpass pretentiös att jag inte sällan rättar folk som säger "Du pratar för högt" med "Du menar 'för starkt'".

Däremot skulle jag tycka att det kunde vara stämningsgivande om olika personer i spelvärlden uttalade det på olika sätt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Gurgeh;n241271 said:
Hur skulle han själv uttala det?
Ungefär som 2097 beskev i trådstarten, ett gutturalt "khlul-lu".

H. P. Lovecraft said:
The name of the hellish entity was invented by beings whose vocal organs were not like man's, hence it has no relation to the human speech equipment. The syllables were determined by a physiological equipment wholly unlike ours, hence could never be uttered perfectly by human throats ... The actual sound -- as nearly as any human organs could imitate it or human letters record it -- may be taken as something like Khlûl'-hloo, with the first syllable pronounced gutturally and very thickly. The u is about like that in full; and the first syllable is not unlike klul in sound, hence the h represents the guttural thickness.
EDIT: Eller menade du Cthulhu själv? Då har ju anth svaret. :)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
ceruleanfive;n241278 said:
EDIT: Eller menade du Cthulhu själv? Då har ju anth svaret. :)
Naturligtvis menar jag Cthulhu själv. Lovecraft var ju bara en vanlig människa med en vanlig mun. :)

God45

#PrayersForBahakan
Gurgeh;n241301 said:
Naturligtvis menar jag Cthulhu själv. Lovecraft var ju bara en vanlig människa med en vanlig mun. :)
Då uttalas det "ARGLEBARGLE, VEM KÖRDE PÅ MIG MED EN BÅÅÅÅTTTHHH?!"

2097

deleta mitt konto tack
Jag tolkade alltid Howard som när vi pratade om Yog-Sothotheriet att det var fiktion och/eller liknelse. Tyckte Mattias Fyhr fångade det rätt bra i Död men drömmande.

Max Raven

T12-kultist
Chthonic uttalas med ett stumt ch i början, därav min tanke att Cthulhu skulle uttalas på samma sätt - men det finns inget h så jag antar att så är det inte är riktigt rätt.

Men: Grekiska ursprungsordet låter visst mer som "kth-onic" och Cthulhus namn verkar komma ifrån ordet så... Kth-thulu?