Rickard
Urverk speldesign
När jag har sökt och läst gamla trådar om det här verkar det som att alla (som funderat på det) har sin egen version på hur Chronopia borde ha varit. Det är intrigerande mellan husen och då särskilt mellan alverna. Det är swashbucklande i rep som hänger ner från zeppelinare och värjdueller på broar som går mellan tornen i skyn.
Chronopia är en korvtårta där de tryckt ner massor av awesome. Glöm att det har DoD tryckt på sig och glöm eventuella känslor du som eventuell DoD-spelare hade när spelet kom. Det jag vill veta är vad du skulle vilja framhäva i Chronopia - som just du tycker är speciellt och borde ha sin egen plats. Inte vad som ska reduceras, inte vad som ska tas bort, utan vad som ska utvecklas och förändras.
Jag skulle vilja dra ut Chronopia på höjden och täcka marken i skymning på grund av alla torn, broar, husbyggen, växter, zeppelinare och andra flygmedel som tävlar om luftrummet. På marken skulle det råda en sorts noirstämning och jag skulle vilja koppla ihop det här med vad som sades om biopunk, med påträngande växtlighet och där exempelvis svartgods är allmänna brukesföremål. Det är en vanlig syn att se svartgods, så vanlig att det till och med skapats en sekt emot svartgodset.
Rent regelmässigt är det svårt med cybernetik, om än biologisk/demonisk sådan, så därför funderar jag på att låta det istället vara något som spelaren själv får hitta på för att beskriva rollpersonen utefter riktlinjer. Exempelvis kan utrustning som ger bonus vara svartgods som hör ihop med kroppen, värden över 13 måste motiveras med någon form av svartgods, förmågor är resultatet av svartgods med mera.
Vidare ska det finnas någon form av klassnivå som också anger vilken nivå personen befinner sig på i staden. På nivå 1 lever varelsen i totalt kolmörker (exempelvis kloakerna), på nivå 2 är det ständigt skymning, nivå 3 är dag och natt och nivå 4 är långt över marknivån. Detta ska helst också ha någon sorts symbolisk betydelse där mörkret är kaos/våldsamheter och höjden över marken är synen på sitt eget liv. Längst ned kämpar man för att överleva medan längst upp vill man istället finna anledningar till att leva.
En tanke är också att man endast har tillgång till klassnivåer som är ±1 från sin egen, alltså kan en från den andra klassnivå sänka sig en nivå eller höja sig en. Om en alv på högsta nivån vill ha något att göra med skymningsnivån måste denna använda sig av en bulvan från dag/natt.
/Han som blev sugen på att spela då han fick lite äventyrsuppslag
Chronopia är en korvtårta där de tryckt ner massor av awesome. Glöm att det har DoD tryckt på sig och glöm eventuella känslor du som eventuell DoD-spelare hade när spelet kom. Det jag vill veta är vad du skulle vilja framhäva i Chronopia - som just du tycker är speciellt och borde ha sin egen plats. Inte vad som ska reduceras, inte vad som ska tas bort, utan vad som ska utvecklas och förändras.
Jag skulle vilja dra ut Chronopia på höjden och täcka marken i skymning på grund av alla torn, broar, husbyggen, växter, zeppelinare och andra flygmedel som tävlar om luftrummet. På marken skulle det råda en sorts noirstämning och jag skulle vilja koppla ihop det här med vad som sades om biopunk, med påträngande växtlighet och där exempelvis svartgods är allmänna brukesföremål. Det är en vanlig syn att se svartgods, så vanlig att det till och med skapats en sekt emot svartgodset.
Rent regelmässigt är det svårt med cybernetik, om än biologisk/demonisk sådan, så därför funderar jag på att låta det istället vara något som spelaren själv får hitta på för att beskriva rollpersonen utefter riktlinjer. Exempelvis kan utrustning som ger bonus vara svartgods som hör ihop med kroppen, värden över 13 måste motiveras med någon form av svartgods, förmågor är resultatet av svartgods med mera.
Vidare ska det finnas någon form av klassnivå som också anger vilken nivå personen befinner sig på i staden. På nivå 1 lever varelsen i totalt kolmörker (exempelvis kloakerna), på nivå 2 är det ständigt skymning, nivå 3 är dag och natt och nivå 4 är långt över marknivån. Detta ska helst också ha någon sorts symbolisk betydelse där mörkret är kaos/våldsamheter och höjden över marken är synen på sitt eget liv. Längst ned kämpar man för att överleva medan längst upp vill man istället finna anledningar till att leva.
En tanke är också att man endast har tillgång till klassnivåer som är ±1 från sin egen, alltså kan en från den andra klassnivå sänka sig en nivå eller höja sig en. Om en alv på högsta nivån vill ha något att göra med skymningsnivån måste denna använda sig av en bulvan från dag/natt.
/Han som blev sugen på att spela då han fick lite äventyrsuppslag