Välj en värld som alla är bekanta med. (Bamse, Dr. Who, Ankeborg, Knohult, Stargate, CSI)
Ska man vara helt korrekt ska det finnas en punkt här, och den ska vara inom parentesen.
Och om någon undrar över det här med punkt före/efter slutparentes så kan de kika
här.
Man spelar ett antal Avsnitt, som delas in i Scener. Scenerna spelas ut av spelarna, som tar sig an rollerna som ingår. Konflikter mellan aktörer kan innebära att spelare får eller blir av med tärningar.
När ett Avsnitt tagit slut, kommer Entropin. Då väljer spelarna, dolt, vilka relationer de vill plocka tärningar från. När tärningar plockats, rullar man de kvarvarande, och fler tärningar försvinner. De aktörer som saknar tärningar försvinner; Entropin har ätit upp dem.
Spelet tar slut när det inte längre går att berätta meningsfulla berättelser. Vinnare är
den spelare som har flest tärningar.
Det slog mig just att du hittills kört med all caps på de viktiga begreppen. Här däremot märker du ut med med begynnande versal. Bara så att du själv är medveten om det.
... Btw, nu minns jag inte spelet i detalj så det kanske står längre bak, dessvärre, men jag frågar med en gång: Man väljer dolt vilken aktör man vill ta tärningar från - vad händer om två spelare väljer samma aktör?
Den spelare vars tur det är hittar på avsnittets huvudproblem eller konflikt. Vad är det som driver avsnittet framåt?
Nästa spelare medsols sätter den första Scenen.
Turas om medsols med att sätta nya scener. Den spelare som inte vill sätta en scen får passa medsols. Om ni är överens om att bryta den här ordningen, gör det.
Avsnittet är slut när ingen kommer på några nya scener. Det brukar komma av sig självt.
Efter varje avsnitt kommer ENTROPIN.
Efter entropin bestäms det nya avsnittet av spelaren ett steg medsols om den som hittade på ett avsnitt senast.
Vill bara berömma för förbättrandet av den här delen. Det är mycket bättre nu. Känns tydligt nu. Personligen hade jag dock lagt till "Fråga er:" innan frågan i andra meningen, första stycket.
Edit: Korren fortsätter...
Den spelare som sätter scenen bestämmer vilka av aktörerna som ska vara med i scenen.
Upprepningen av scenen känns aningen tajt här. Skulle kanske byta ut sista "scenen" mot "den" helt enkelt.
Finns det inte tillräckligt många aktörer att spela, så blir en del spelare utan. Sådant är livet.
Sitter man bara och glor då?
En får man gratis, resten måste man offra en tärning på för att få spela.
Kanske bara är jag, men jag tycker att den här meningen är lite småful. "... resten måste man offra en tärning på för att få spela" - man fattar, men det låter klumpigt formulerat. Själv skulle jag ha skrivit något sådant: "I annat fall offrar man en tärning per extra aktör man vill spela", eller nåt.
I slutet av scenen ritas eventuella nya AKTÖRER in. Varje ny aktör ges två relationer till andra, redan existerande aktörer.
Om du kikar på resten här, sida 25, så tycker jag att du borde skippa all caps på "AKTÖRER" här, det känns inte som att just den är meningen är mer väsentlig än någon annan på den här sidan.
På sida 33 är det samma sak som på sida 25. Ett ensamt "AKTÖRER" finns där, vilket känns lite malplacerat. Kapitlet handlar förövrigt om konflikter. Du kanske skulle cappa "konflikter" också, så att det läggs en tyngd på just "aktörer" och "konflikter"?
Ibland uppstår konflikter mellan AKTÖRER. Det är bra, för konflikter driver världen framåt.
Är det bara jag, eller låter det skumt? Jag skulle vilka skriva "handlingen" istället för "världen".
Entropisteget kommer i slutet av varje AVSNITT.
Först äter ENTROPIN upp alla element som saknar relationer.
Om det inte finns några element som saknar relationer, så äter ENTROPIN upp alla aktörer som saknar tärningar.
Nu är väl jag herr Glömsk igen, men är det inte bara aktörer som har relationer - vad syftas på med "element"?
I artikeln beskriver Kristensen ett ganska intellektuellt perspektiv på svenska kulturs kanske allra lägsta populärkultur; nämligen filmerna om Åsa-Nisse.
Någonting i den där delen av meningen skär sig för mig och låter helfel. Kan inte riktigt bestämma mig för vad det är. Tror det är delen: "... på svenska kulturs kanske allra lägsta populärkultur".
Korrunda 2 = Klar! =)