Nekromanti Vägen till Vita Huset

Storuggla

Champion
Det slog mig precis att jag skulle vara otroligt intresserad av en kampanj som i stort sett går ut på att spela en amerikansk presidentvalskampanj, från de små preliminärvalen till den stora valdagen. Rollpersonerna skulle ta rollen som kampanjstrateger, talskrivare, kampanjmedarbetare och sådant löst folk som jobbar för att just deras kandidat ska få nog med röster på rätt platser. Kanske rent av kandidaten är en rollperson också?
Allt finns där, kärlek, intriger, smutskastning, tvära kast och spänning när de första röstsiffrorna börjar rulla in. Grottröjet blir det kanske lite svårt med, men om man verkligen måste så kanske det finns en utpressare som man borde "ta hand om" :gremwink:
Det skulle nog funka med Sverige också, men det är nog inte lika kul att spela kommunalpolitiker från Borås...

Är det någon som prövat? Någon som har några idéer elelr tankar? Någon som vill ha godis?

Storuggla, Vote Nader -05

Ulfgeir

Swashbuckler
Vad är det för fel på Borås nu då? =^_^=

Du skulle förresten hört den skojiga radiopjäs som studentradion körde innan. En ond kommunalpolitiker var involverad. Det som var riktigt skoj var att lyssnarna fick rösta vad de tyckte skulle hända i nästa avsnitt De la innan upp alla avsnitten som MP3 på hemsidan, men tyvärr verkar de ha tagits bort. :gremfrown: "Gustav Adolf Blues" hette den i alla fall om jag minns rätt.

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
Inget ont om Borås...

...det är bergis en charmig och trevlig stad med massor av glatt folk, men det blir väl inte riktigt samma artilleri i ett kommunalval där som när man ska väljas till "världens mäktigaste man" :gremwink:

Men ja, principen funkar väl åt båda hållen, beror väl på var man lägger ribban kanske.

Storuggla, vars pappa har varit på konferens i Borås!

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Inget ont om Borås...

Tja, du har rätt i att det inte händer direkt mycket i det vanliga kommunalvalet här.

Hmm, men din ide om presidentvalskampanj är ju en kul grej. Blandar man sedan in något avsnitt av serien 24 så lär man få action så det räcker. =^_^=

De gjorde ju 2 moduler till Shadowrun om just ett presidentval. Där var ett antal olika scenarion som alla på ett eller annat sätt hade anknytning till någon av kandidaterna. De som köpte vissa moduler fick skicka in kort och rösta vem de tyckte skulle vinna, och vinnaren blev rätt häftig. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] En great dragon vid namn Dunkelzahn vann... </font></td></tr></table>

"Don't settle for the lesser evil... Cthulhu for president!"

Storuggla

Champion
Skuggspringets val

"De gjorde ju 2 moduler till Shadowrun om just ett presidentval. Där var ett antal olika scenarion som alla på ett eller annat sätt hade anknytning till någon av kandidaterna. De som köpte vissa moduler fick skicka in kort och rösta vem de tyckte skulle vinna, och vinnaren blev rätt häftig."

Jo, men tog de inte kål på honom sedan? Vilket måste varit snopet för de som röstade på honom, "JFK hallå" liksom... typ.

Storuggla, halmhatt och plakat

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Skuggspringets val

hmm, jo det gjorde de. Men det gav ju en del hooks i spelet då folk i spelet inte vet vad som hände och varför. Därför gav ju den här händelsen upphov till massa nya äventyr framför allt i och med ett visst testamente som hade upprättats. Massa konstiga saker där i...

Vill man som spelare veta vad som hände får man läsa the Dragonheart trilogy. Men ja, det kändes ju rätt snopet måste jag säga.

Rising

Vila i frid
Å vi snackar inte om Casablanca.

"Rollpersonerna skulle ta rollen som kampanjstrateger, talskrivare, kampanjmedarbetare och sådant löst folk"

Kräver inte det en massa förkunskaper? Jag tror inte att det är många spelare som skulle kunna hålla liv i ett "walk and talk"-äventyr a la West Wing särskilt länge.

Jag har visserligen rollspelat personer som varit borgmästare och så, men själva vägen inför valet har jag inte testat.

Jag misstänker att man kommer långt med gammal hederlig äventyrartaktik: "döda dem och loota campaign funds!" Sedan tror jag att det skulle bli mest smutskastning om man provade det med mina spelare...

Ärå, idén är extremt bra, men jag tror det skulle vara svårt att köra det i verkligheten. De spelare som inte riktigt vet så mycket om politik är mest rädda för att göra fel, och när det gäller de andra så finns det en risk att de tar politiken på för stort allvar och börjar argumentera mot varandra och gå ut ur sina roller. Eller att man bara vill sitta och glänsa med sina kunskaper. Politik är svårt.

I en påhittad värld vore det säkert roligare... Jag tycker nog till och med att man borde göra politikrollspel, helt och hållet utformade för att bli så bra som möjligt med den här typen av äventyr...

Hmm...

/Rising
går iväg och klurar. Det vore djäkligt kul att hålla ett val som en sorts lajv under ett pågående konvent. Då kunde konventsdeltagarna få rösta och man kunde följa valet via opinionsundersökningar och liknande under dagarna och när konventet är slut så ser man vem som till slut har segrat...

Storuggla

Champion
Play it, Sam.

"Kräver inte det en massa förkunskaper?"

Eh... jo. Fast det kan man lösa på olika sätt, ge spelarna i läxa att läsa en pdf man gjort eller något där det mest rudamentära står kanske? Eller något?

"Jag tror inte att det är många spelare som skulle kunna hålla liv i ett "walk and talk"-äventyr a la West Wing särskilt länge."

Nej fy bövelen, det hade ju förvisso varit apkul i sig, men det krävs typ Aaron Sorkins eller Tomas Schlamme för det, ch de är ju manusförfattare i amerikat och vill nog inte lira med oss...
Men West Wing torde vara det extremaste sättet. Jag tänkte mer... Primary Colors eller Eagle (snorbra serie!) kanske.

"Jag har visserligen rollspelat personer som varit borgmästare och så, men själva vägen inför valet har jag inte testat."

Se så nytänkande jag är.

"Jag misstänker att man kommer långt med gammal hederlig äventyrartaktik: "döda dem och loota campaign funds!" Sedan tror jag att det skulle bli mest smutskastning om man provade det med mina spelare..."

Där har vi ju en hygglo kampanj i sig. Alla amerikanska valfilmer (inte Rädda Willy-valfilmer alltså!) har ju en skum snubbe i kulissen som "tar hand" om diverse småtrubbel åt kandidaten. Om man lirar de kisarna kan man ju ha kul också, samla in pengarna från maffian, muta folk och mula jobbiga vittnen :gremwink:

"De spelare som inte riktigt vet så mycket om politik är mest rädda för att göra fel, och när det gäller de andra så finns det en risk att de tar politiken på för stort allvar och börjar argumentera mot varandra och gå ut ur sina roller. Eller att man bara vill sitta och glänsa med sina kunskaper. Politik är svårt."

Hmm. Beror nog från folk till folk. Men, jag har hopp för snälla spelare!

"I en påhittad värld vore det säkert roligare... Jag tycker nog till och med att man borde göra politikrollspel, helt och hållet utformade för att bli så bra som möjligt med den här typen av äventyr..."

"Åh nej, alverna ringde nyss, de drar in bidragen till vår kampanj om vi inte går ut och fördömmer den dvärgiska terrorismen!" eller vaddå? :gremwink:

Storuggla, trähatt!

Rising

Vila i frid
Sam Seaborne, that is

"Alla amerikanska valfilmer (inte Rädda Willy-valfilmer alltså!)"

Åh, nu snorade jag ner min musmatta fullständigt av fniss-fnys... (trötthet+sjukdom+krystade ordvitsar=livsfarlig kombination) :^)

""Åh nej, alverna ringde nyss, de drar in bidragen till vår kampanj om vi inte går ut och fördömmer den dvärgiska terrorismen!" eller vaddå?"

Jag tänkte mest på rymdmänniskor faktiskt, lite Futurama style:

"Hey, snigloider! Rösta på Zorg! Om Zorg vinner så kommer monorailbanorna få en hel vagn anpassad för evertebrater! Du där, insektrozopen! Om Zorg vinner så kommer alla med öppet blodomlopp få slippa sprutor vid obligatoriska hälsokontroller. Det gäller även er geleoider, damen! Och ni feliner, ni vet väl att Zorg vill legalisera kattmynta? Rösta på Zorg!" osv.

Det hade varit ganska enkelt att överdriva lite, lite, och nå komiska poänger på så vis. Samtidigt som man får lite distans till det hela. Dagens politiker försöker bortförklara att de kört rattfulla som "unga" (=trettiårsåldern, i Bush's fall), medan framtidens politiker skulle kunna försöka bortförklara att de använt Dödsstjärnestrålen på tolv planeter som en "sådan där grej man gör i trotsåldern, ni vet. Å så var jag ju under inflytande av den mörka Kraften också", osv. Hmm hmmm....

/Rising
som tycker att män som Dick Cheney är för onda för att ha kommit från den här planeten.

Storuggla

Champion
Toby är coolare

"Åh, nu snorade jag ner min musmatta fullständigt av fniss-fnys... (trötthet+sjukdom+krystade ordvitsar=livsfarlig kombination) :^) "

We endeavour to give satisfaction, sir, som Jeeves skulle sagt.

"Det hade varit ganska enkelt att överdriva lite, lite, och nå komiska poänger på så vis. Samtidigt som man får lite distans till det hela. Dagens politiker försöker bortförklara att de kört rattfulla som "unga" (=trettiårsåldern, i Bush's fall), medan framtidens politiker skulle kunna försöka bortförklara att de använt Dödsstjärnestrålen på tolv planeter som en "sådan där grej man gör i trotsåldern, ni vet. Å så var jag ju under inflytande av den mörka Kraften också", osv. Hmm hmmm...."

"Ja, jag har använt den mörka sidan av kraften, but I didn't inhale!" eller "Det beror på definitionen av "spränga"." typ? ^_^

Men ja, det funkar nog också. Trubblet med den här tråden är att jag verkligen vill lira det här nu.
En fiktiv värld skulle lösa problemet med att vissa spelare kan mer om politik än andra, inte fanken har Galaxrepubliken Hubbatjutttjutt samma lagar och valprocedurer som Sverige eller England, alla blir lika ovetande!

Nu måste jag bara göra något av det här.

Storuggla, anser att Toby är coolare för att han a; har skägg, b; är så gulligt cynisk

Rising

Vila i frid
Toby är min favvo med.

"Nu måste jag bara göra något av det här."

...men blir det ett äventyr, eller ett helt rollspel? Jag vill också spela det!!! Kan du inte göra det som ett Dogma-rollspel, förresten? Då får du lite tidspress som aktiverar dig.

/Rising
som tycker att hålla tal och göra officiella uttalanden låter mycket roligare än att smussla med rävspel och intriger i det fördolda.

Storuggla

Champion
Lord Marbury kommer god tvåa

"...men blir det ett äventyr, eller ett helt rollspel? Jag vill också spela det!!! Kan du inte göra det som ett Dogma-rollspel, förresten? Då får du lite tidspress som aktiverar dig."

Jag tänkte göra det som en kampanj och använda redan befintliga system. Typ D&D3E :gremtongue:
Ett Dogmaspel? [undanflykt]Eh, öh, njaaa... jag kan inte göra pdf-er så det går ju inte.[/undanflykt]

Storuggla, gillar diplomati och den där tjommen som tog han om "problem"

Feuflux

omjonasson.se
Furutama

lite Futurama style

Som person besatt av Futurama var jag givetvis tvungen att säga något nu. :gremsmile:

Kolla in avsnittet "A head in the polls" och försök att inte skratta dig själv till döds. Där finns det riktigt coola partier såsom:
[color:\\"green\\"]The green party:[/color] som består av grönfärgade utomjordingar...haha...

[color:\\"#FF9999\\"]Brain Slug Party:[/color] vars hela partyprogram går ut på att få folk att åka till "The Brain Slug planet" och gå omkring utan hjälmar.

[color:\\"#009999\\"]Dudes for the legalation of of hemp:[/color] med en riktigt cool nerknarkad hippie.

[color:\\"red\\"]N.R.A. = National Raygun assosiation[/color]: "first, we are going to get rid of that 3day waiting period for mad scientist".

[color:\\"#666666\\"]Apathy Party:[/color] kommer lite dialog här:
Fry: finally a party I can get excited about. Sign me up!
Dude: Sorry, not with that attitude.
Fry: Fine, then screw it!
Dude (*skiner upp*): Welcome abord.
Fry: Wohoo!
Dude: You're out.
:gremlaugh:

Gardener

Champion
För en många herrans år sedan spelade jag något liknande. Det var min storebror som kom på iden och skrev ihop ett scenario som vi sedan spelade vid några speltillfällen. Det var upplagt lite som det där TV-programmet med Guillou där ett scenario visades och panelmedlemmar sedan fick berätta vad de skulle göra (kommer inte ihåg vad det heter, men bra var det).

Vi spelade helt enkelt varsin presidentkandidat och skulle planera våra kampanjer och göra motdrag mot motspelarnas utspel. Det var riktigt kul, men det höll inte riktigt i längden, varför vet jag inte riktigt men en gissning är att det var att vi hade för dålig koll på processen och nog var lite för flamsiga för så fritt spel.

Vad sägs om att sätta upp något liknande som ett PBF här hos oss? Skulle kunna bli rätt kul att ha kampanjer och smutskasta motståndarna osv. Lite som rollspelsvalet som hölls tidigare, fast i ett eget forum?

Storuggla

Champion
"Vi spelade helt enkelt varsin presidentkandidat och skulle planera våra kampanjer och göra motdrag mot motspelarnas utspel. Det var riktigt kul, men det höll inte riktigt i längden, varför vet jag inte riktigt men en gissning är att det var att vi hade för dålig koll på processen och nog var lite för flamsiga för så fritt spel."

Jag tror att det är där som det hela kan trilla pinn, okunskap. Förvisso, efter Flodia vet väl hela Sverige vad en elektorsröst är för något men det finns ju fler klurigheter. :gremsmirk:

"Vad sägs om att sätta upp något liknande som ett PBF här hos oss? Skulle kunna bli rätt kul att ha kampanjer och smutskasta motståndarna osv. Lite som rollspelsvalet som hölls tidigare, fast i ett eget forum?"

En mäkta kul idé, fast jag vet inte hur stort intresset skulle vara.

Storuggla, man skulle kunna gör opinionsmätningar minsann...

Rising

Vila i frid
"En mäkta kul idé, fast jag vet inte hur stort intresset skulle vara.
Storuggla, man skulle kunna gör opinionsmätningar minsann...

Jag tycker helt klart att det intressanta med politiken är att det är en massa vanliga människor som i slutändan bestämmer vem som vinner. Om man har en spelledare som vet hur det ligger till egentligen i världen, då är det inte särskilt roligt att försöka ljuga (eller snarare: vinkla sanningen) för honom, men om det är upp till någon sorts publik, då är alla medel plötsligt tillåtna; publikfrieri, opportunism, förnekelse, smutskastning, populism, osv. Då funkar det!

Jag var redan från början inne på att man skulle behöva någon sorts publik till spelet (jag föreslog ju att man skulle lira det som lajv under ett pågående konvent) men Gardeners idé är smartare; ett PBF! Då blir det förmodligen mer "rollspel" av det hela också, eftersom kandidaterna får samma utgångsläge. Spelarnas karisma och förmåga att uttrycka sig muntligt blir inte lika avgörande.

Hmmm, jag diggar idén extremt mycket... *klurar*

/Rising

Storuggla

Champion
...är kantad med krossade knäskålar

"Jag tycker helt klart att det intressanta med politiken är att det är en massa vanliga människor som i slutändan bestämmer vem som vinner."

Hah! Shows how much you really know :gremwink:

"Om man har en spelledare som vet hur det ligger till egentligen i världen, då är det inte särskilt roligt att försöka ljuga (eller snarare: vinkla sanningen) för honom, men om det är upp till någon sorts publik, då är alla medel plötsligt tillåtna; publikfrieri, opportunism, förnekelse, smutskastning, populism, osv. Då funkar det!"

Jo då. Där håller jag med.

"Jag var redan från början inne på att man skulle behöva någon sorts publik till spelet (jag föreslog ju att man skulle lira det som lajv under ett pågående konvent) men Gardeners idé är smartare; ett PBF! Då blir det förmodligen mer "rollspel" av det hela också, eftersom kandidaterna får samma utgångsläge. Spelarnas karisma och förmåga att uttrycka sig muntligt blir inte lika avgörande."

Jepp. Skulle kunna bli apkuligt, om man bara får med en handfull folk. Två-tre pers är ju inte så kuligt precis.

Storuggla, menar det där med två-tre pers i spelsammanhang, inte i... öh... :gremblush:

Sodivra

Champion
Morgoth!

Ja, Max ville ju ha ett nytt rollspelsval i höst, ska vi utgå från det? Lita på att Allmänna Flummpartiet: Harmonisterna kommer att ställa upp igen! :gremsmile:

Gardener

Champion
PBF-forum

Om vi öppnar upp ett PBF-forum där alla som vill kan vara med så får de som tror sig ha något att komma med sätta upp sina egna partier och ragga medlemmar och göra utspel. Alla på forumet får vara med på oppinionsomröstningar såväl som ett avslutande val som är vid något i förväg beslutat tillfälle. Man kan ju även hålla debatter och liknande.

En fråga är om alla ska få skriva på forumet eller bara kandidaterna, och att man måste tillfråga en "spelledare" om att få vara med. Vi har ett fungerande system för att kunna utse folk till spelledare som kan lägga till folk i en "spelargrupp" så den som känner sig manad kan vara spelledare.

Vad vi inte har fixat än är möjligheten att kunna ha ett alias, vilket jag tycker skulle göra känslan mer gedigen. Dvs, att det står "Jens Olsson" som namn och kanske "JO-partiet" som partinamn. Skulle det vara intressant så kan jag lägga ner lite tid på att ordna ett sådant system, så man kan ha alias i olika PBF-forum. Det skulle bara vara för de forumen, och om man klickar på namnet skulle man komma till den riktiga användarens profil, så det skulle bara vara en kosmetisk förändring.