Så jag kom på ett koncept igår när jag satt i bilen dom jag tänkte bolla. Tyck gärna till om vad ni vill och kom gärna med förslag på platser, möten, händelser och annat som skulle kunna passa.
Intro:
Spelarna börjar med att färdas i samma fordon, alternativt åker väldigt nära varandra. De kan känna varandra eller inte men de måste vara tillsammans vid samma tillfälle och plats på en motorväg.
Förslag på de första tecken att något är konstigt:
• De åker förbi en grupp som cyklar med massa packning.
• De blir omkörda av några som åker väldigt fort.
• Tre bilar kommer köra upp bredvid dem, kolla på dem noga, bedöma dem och vad de har i bilen. Men de kommer åka vidare.
• De kommer märka att det slutat komma vägskyltar med orter eller något annat.
De verkar aldrig komma till något, vägen bara fortsätter. Det kommer av- och påfarter vilka bara leder upp på motorvägen igen. Vägen har inget slut, det finns inget förutom mer väg.
Möten och händelser:
De kommer möta flera och flera fordon som står parkerade, utbrända, krockade osv längst vägen. De kommer finns kroppar av personer som dött nyligen eller för länge sedan. Ibland är det långa kolonner av olika fordon, ibland bara skrot kvar som plockats isär. De kommer se människor som tagit sina liv på olika sätt. De flesta fordon är tomma på allt av nytta, men de kan hitta sådana som fortfarande har sin last. Kanske kak De byta fordon om deras börjar få slut på bränsle.
Byar och städer:
Tillslut så kommer spelarna att komma till byar och städer som är byggda av alla bilar som stannat. Lastbilar, husvagnar, hyrbilar, kranbilar, ambulanser, skolbussar och allt annat som färdas på vägen nyttjas eller ställs vid vägkanten i ibland kilometer långa rader. Det är vad som kommer med nya fordon som man lever av. Vissa har lyckats börja odla i containrar, lastbilsflak eller längst vägkanten i långa sträckor. Vissa har kommit över djurtransporter som är livsviktiga källor till föda men ibland djur uppfödning. Andra har kommit över militära fordon och livnär sig på andra genom att ständigt färdas i karavan.
Bortom vägen:
Om man går för långt från vägen så kommer man tillbaka till den, men kanske inte på samma sträcka eller loop. Att gå tillbaka funkar sällan. Därför så är byar och städer aldrig byggda för långt från vägen. Vissa har till och med byggt murar eller satt ut markörer vart gränsen går. Röda linjer målade på träd, väggar och mark brukar vara ett sådant tecken.
Kartor:
Det går att ta en kombination av avfarter, påfarter från motorvägen och i rondeller för att ta sig till olika platser på vägen. Det är som en loop som återkommer men olika loopar kan låsas upp genom sådana kombinationer. Men detta är något de måste lista ut eller få berättat för sig. Kartor över hur man tar sig till olika platser cirkulerar, vissa är allmänt kända andra hemliga för att skydda sina hem. Det går alltid att följa vägen för att komma till alla platser men det kan ta lång tid att köra, dagar, veckor, kanske längre.
Intro:
Spelarna börjar med att färdas i samma fordon, alternativt åker väldigt nära varandra. De kan känna varandra eller inte men de måste vara tillsammans vid samma tillfälle och plats på en motorväg.
Förslag på de första tecken att något är konstigt:
• De åker förbi en grupp som cyklar med massa packning.
• De blir omkörda av några som åker väldigt fort.
• Tre bilar kommer köra upp bredvid dem, kolla på dem noga, bedöma dem och vad de har i bilen. Men de kommer åka vidare.
• De kommer märka att det slutat komma vägskyltar med orter eller något annat.
De verkar aldrig komma till något, vägen bara fortsätter. Det kommer av- och påfarter vilka bara leder upp på motorvägen igen. Vägen har inget slut, det finns inget förutom mer väg.
Möten och händelser:
De kommer möta flera och flera fordon som står parkerade, utbrända, krockade osv längst vägen. De kommer finns kroppar av personer som dött nyligen eller för länge sedan. Ibland är det långa kolonner av olika fordon, ibland bara skrot kvar som plockats isär. De kommer se människor som tagit sina liv på olika sätt. De flesta fordon är tomma på allt av nytta, men de kan hitta sådana som fortfarande har sin last. Kanske kak De byta fordon om deras börjar få slut på bränsle.
Byar och städer:
Tillslut så kommer spelarna att komma till byar och städer som är byggda av alla bilar som stannat. Lastbilar, husvagnar, hyrbilar, kranbilar, ambulanser, skolbussar och allt annat som färdas på vägen nyttjas eller ställs vid vägkanten i ibland kilometer långa rader. Det är vad som kommer med nya fordon som man lever av. Vissa har lyckats börja odla i containrar, lastbilsflak eller längst vägkanten i långa sträckor. Vissa har kommit över djurtransporter som är livsviktiga källor till föda men ibland djur uppfödning. Andra har kommit över militära fordon och livnär sig på andra genom att ständigt färdas i karavan.
Bortom vägen:
Om man går för långt från vägen så kommer man tillbaka till den, men kanske inte på samma sträcka eller loop. Att gå tillbaka funkar sällan. Därför så är byar och städer aldrig byggda för långt från vägen. Vissa har till och med byggt murar eller satt ut markörer vart gränsen går. Röda linjer målade på träd, väggar och mark brukar vara ett sådant tecken.
Kartor:
Det går att ta en kombination av avfarter, påfarter från motorvägen och i rondeller för att ta sig till olika platser på vägen. Det är som en loop som återkommer men olika loopar kan låsas upp genom sådana kombinationer. Men detta är något de måste lista ut eller få berättat för sig. Kartor över hur man tar sig till olika platser cirkulerar, vissa är allmänt kända andra hemliga för att skydda sina hem. Det går alltid att följa vägen för att komma till alla platser men det kan ta lång tid att köra, dagar, veckor, kanske längre.