När
Lycan spelleder nutidskampanjer har han alltid förlagt dem till fiktiva orter, men i väl definierade miljöer. Jag och
Eleas tenderar att hänfalla åt den approachen också vi. Jag antar att det tjänar syftet att ge spelledaren väldigt fria händer, både för planerade händelser och improvisation, samtidigt som miljön blir väldigt välbekant utan att spelarna kan ta något för givet om det.
Lycans nuvarande studentkorridorsångestkampanj utspelar sig till exempel i en fiktiv ort som heter Mariehov. Vi vet att det är en universitetssmåstad någonstans i Mälardalen, men exakt hur stor den är eller exakt var den ligger är inte alls relevant; informationen 'universitetssmåstad i Mälardalen känd för sin medicinarutbildning' räcker liksom för att vi mycket väl ska kunna känna igen oss i och relatera till miljön; vilket förstås är huvudsaken i den här kampanjen. I en annan Lycan-kampanj tilldrog sig huvudplotten i en fiktiv, rik mikrostat a'la Luxemburg någonstans på Flanderns kust; men exakt var var inte heller där viktigt att definiera. Vi visste att huvudspråket var holländska, att det var en hamnstad med Eu-medlemsskap och relativt mycket kriminalitet, etc, men mer än så behövde vi liksom inte veta inledningsvis. Spelledaren behövde inte plöja fakta eller förhålla sig någon verklighet där han behövde känna ångest över prospektet att spelarna kunde rätta honom; etc, det var helt och hållet
hans miljö, men vi kunde fortfarande relatera till den nästan eller lika mycket som vi hade kunnat till Amsterdam. Ytterligare en Lycan-kampanj utspelade sig i en anrik, konserativ håla mitt inne i Wales inland, en av mina vampire-kampanjer i en hemsökt, isolerad gränsstad mellan England och Skottland på 1700-talet, en av Eleas i en Stephen King-aktig småstad på Oregons kust som heter Ravenswater. Etc.
Fiktiva städer placerade i befintliga och välkända moderna eller historiska miljöer har helt enkelt visat sig vara ett väldigt effektivt grepp i samtliga de fall där våra kampanjer inriktat sig på en stad. I min
Kindred of the East-kampanj, däremot, som skall utspela sig på flera platser över hela Asien, skulle det bli för mycket jobb att hitta på en massa städer, och eftersom vi inte skulle fokusera särskilt hårt på någon var det inte riktigt lönt. Dessutom ville jag ha Shanghai väldigt mycket som det är, för det är ett så inihelvete coolt ställe. Så, där struntade jag i fiktiva städer och tog mig an några verkliga, även om det innebär att jag får kolla upp kartor och Lonely Planet: China lite grann. Det är värt mödan, för det passar den här kampanjen.
Så, don efter person, don efter kampanj, men fiktiva städer ger i min erfarenhet verkligen lön för mödan.
- Ymir, och så är det roligt att komma på namn till dem...