Nekromanti Väldigt dåligt gjort ifrån SFbok

ThemVSyou

Veteran
Ja vad har då hänt jo jag gjorde en beställning på Coriolis regelboken i måndags alltså den 28/11 till dem 3 dagar senare hade den inte dykt upp så då ringde jag dem och hör och häpna då säger hon som svarar att dem har glömt att skicka den så då säger hon i andra änden att hon ska skicka den direkt nöjd med det svaret tackar jag och lägger på,

och nu när jag kollar min mail så ser jag att jag har fått ett mail ifrån dem där det står att den är tyvärr tillfälligt slut så ni kan ju förstå om jag känner en lätt irritation md tanke på att boken ha funnits varenda dag sen jag har kollat deras hemsida i måndags då jag gjorde ursprungs beställningen och nu är den slut och till och med borta ifrån deras listan om man skriver Coriolis visst shit happens och jag bryr mig inte så mycket mer men att dem först glömmer min beställning sen är boken ur lager känns rätt illa

!Paxen

Swashbuckler
ThemVSyou said:
Ja vad har då hänt jo jag gjorde en beställning på Coriolis regelboken i måndags alltså den 28/11 till dem 3 dagar senare hade den inte dykt upp så då ringde jag dem och hör och häpna då säger hon som svarar att dem har glömt att skicka den så då säger hon i andra änden att hon ska skicka den direkt nöjd med det svaret tackar jag och lägger på,

och nu när jag kollar min mail så ser jag att jag har fått ett mail ifrån dem där det står att den är tyvärr tillfälligt slut så ni kan ju förstå om jag känner en lätt irritation md tanke på att boken ha funnits varenda dag sen jag har kollat deras hemsida i måndags då jag gjorde ursprungs beställningen och nu är den slut och till och med borta ifrån deras listan om man skriver Coriolis visst shit happens och jag bryr mig inte så mycket mer men att dem först glömmer min beställning sen är boken ur lager känns rätt illa
Tråkigt att du inte blev nöjd, vilket jag absolut kan förstå.

Jag vill dock säga att sånt här inte är så ovanligt ens på stora företag som t.ex. Telia eller Tele2 när det gäller internetbeställningar på fysiska varor. Jag vet inte vad dom har för system hos SFbok, men den som du pratade med kollade troligtvis inte upp om den fanns i lager, eller kanske inte ens hade uppgift om att det var slut överhuvudtaget.

Det viktiga i sånt här är ju vad som händer efter. Jag antar att du har pratat med dom igen, i dom flesta fall så brukar man iaf bli erbjuden något som plåster på såren.

That said, vad ville du egentligen diskutera? Vilka alternativ det finns? Om du fortfarande söker efter ett exemplar så har Adlibris det.

ThemVSyou

Veteran
Jo jag vet att adlibris har det och någon diskussion ville jag inte direkt få igång utan mer få ut det här meddelandet och det lär inte vara nån idé att ringa dem igen och tala om det här kommer säkert inte få något alls med tanke på att jag inte har betalat något i förväg då det kostade 129kr på sfbok så får väl se kanske köper det ifrån adlibris istället då det är bara 30kr dyrare där

anth

Vetefan
Tänk om det har gått till så här:

1. Deras lagerstatus är felaktig från början. D.v.s. det står att det finns ett ex. av boken fastän den i själva verket är slutsåld. Det finns flera anledningar till att det skulle vara så, t.ex. kanske någon snattat boken.

2. Personen som ska hämta boken ute i butiken och skicka till dig gjorde fel när denne inte uppdaterade deras system med att boken var var slut. Inte förrän du ringde andra gången gjorde de rätt och uppdaterade lagerstatusen korrekt.

du kan alltså ha känt irritation för att du TROTT att boken funnits där varje dag - men den kanske aldrig har funnits.
Jag säger inte att det är så här det gått till, men det känns faktiskt troligare än att du beställt en bok, de har missat att skicka boken och när du påminner dem så har någon annan köpt sista boken.

!Paxen

Swashbuckler
ThemVSyou said:
Jo jag vet att adlibris har det och någon diskussion ville jag inte direkt få igång utan mer få ut det här meddelandet och det lär inte vara nån idé att ringa dem igen och tala om det här kommer säkert inte få något alls med tanke på att jag inte har betalat något i förväg då det kostade 129kr på sfbok så får väl se kanske köper det ifrån adlibris istället då det är bara 30kr dyrare där
Okej, i texten framgick inte om du hade gjort någon förskottsbetalning eller inte.

Det jag tänkte på i vilket fall är att du ändå har gjort en beställning, och även om du inte har betalat något så är det ändå ett avtal (dock inte lika bindande som ett "riktigt avtal", fast det kan variera) och du har även talat med en anställd som lovade att skicka ut varan ASAP. Så, du skulle kunna få något erbjudande. Just sayin'.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
ThemVSyou said:
lär inte vara nån idé att ringa dem igen och tala om det här kommer säkert inte få något alls
jorå. SF-gänget är bra människor, även om det kan bli fel ibland. Så jag tycker att det bara är att ringa igen, och kanske hålla sig från de mer syrliga kommentarerna. Då löser det sig nog.

/M

Andy

Vila i frid
Jag är inte förvånad. SF-bokhandeln har alltid haft dålig service. Det beror inte på personalen (några kanske) utan att det finns inte en gnutta kundfokus i organisationen och att det saknas ett professionellt service-tänkande.

Det är nördar och entusiaster som jobbar där och de saknar det mesta av service- och försäljningserfarenhet.

De har ett bra utbud men tar inte tillvara på kunderna.

Allt detta skriver jag endast utifrån att jag har varit kund i Stockholmsbutiken vid många tillfällen. Jag har ingen insyn eller koll på SF-bokis rutiner eller utbildningar.

/Andy som alltid handlar rollspel på Adlibris

Carl Ö

Warrior
Jag håller med. När man längtar starkt efter en rollspelsmodul och gjort en beställning så vill man ju få den också, och det snabbt! Strul är skitjobbigt.

Å andra sidan måste jag säga att jag tror att du har haft otur. Jag har aldrig haft några problem med SF-bokhandeln, vare sig i butik eller via postorder. Tvärtom så tycker jag att SF-bokhandeln är en av de postorderbutiker som fungerar bäst. Enda kruxet är att de ligger högt i pris ibland, men kvaliteten och servicen har aldrig varit något problem för mig.

(Jag har haft strul med Adlibris. Enligt kommunens KO kunde jag ha bett dem driva ett ärende mot dem, men jag gjorde inte det, och det var kanske dumt.)

Off Topic: Jösses vad billig Coriolis-regelboken har blivit. Den kostade väl ca tre gånger så mycket när jag köpte den. Det är en av de snyggaste rollspelsböckerna på svenska. Tyvärr "funkade" aldrig spelet för mig och min spelgrupp. Jag skulle nog vara tvungen att skriva om en hel del för att få det "rätt" och användbart. Jag hoppas du har bättre tur!

/Calle - också i Västerås

(Om det hade varit bättre andrahandsvärde på Coriolis hade jag kunnat sälja mitt fina exemplar... Men till det där hyllpriset ska du nog hellre köpa ett sprillans nytt!)

solvebring

Superhero
Själv tycker jag SF är bra och har aldrig haft några problem. Det här kan dock hända av flera anledningar och jag tror att det kan hända den bästa. Nu vet jag inte hur deras lagerstatus uppdateras men problemet med den är väl att den inte sker fullt automatiskt. Jag antar att när ett ex säljs i butiken så förs detta in manuellt och att bara postordern går automatiskt. Annars, om allt var automatiskt - så fort kassan reggar ett sålt ex tas ett ex bort ur basen precis som att ett ex försvinner ur basen när en weborder läggs. Men av vad jag tror mig ha läst på deras sida så är det inte fullt automatiskt, alltså...

För jag har för mig att det står någonstans på sidan, kanske i beställningsformuläret, att de uppdaterar systemet så gott i kan men att det kan hända att varor som tycks finnas faktiskt kan vara slut. Det finns alltså ingen fullständig garanti för detta vad gäller portordern. Förövrigt kan man ju vid postorderbeställning fylla i hur man vill göra om en vara är slut - om man vill avsluta ordern eller är beredd att vänta tills den kommer in i lager igen. Klickade du i det senare här så kanske det blev en förvirring där, att de trodde du var beredd att vänta fastan du inte var det och att de inte hunnit skicka ut ett mail att underrätta dig om att din beställning förskjutits.

Sedan så är det så att de som svarar i kundtelefonen inte är desamma som arbetar på lagret. Kort sagt kan man säga att butiken och postorderlagret är skilda åt, vilket gör att det blir en fördröjning däremellan och kan ske missförstånd. Nu vet jag inte vilka som uppdaterar vad, fast det kanske kan vara så att lagret är de som har hela ansvaret att uppdatera varornas status (mest troligt), vilket kan innebära att de som sitter vid kundtjänst eller i butik inte vet vad som är slut och inte förrän lagret gjort sin uppdatering.

(När man ringer kommer man ju först till butiken som jag förstått det, för när jag ringde kopplades jag sedan vidare till postorderansvariga)

... Sedan vet jag inte om samtliga butiker samverkar i postordern; om alla butikerna har samma postorderlager eller om de samverkar på så vis att om det är slut i Stockholms lager (tror de skickar därifrån) så tar de upp varan från t.ex. Malmö. Så om varan var slut i säg Stockholm och Malmö och även Göteborg, fast Göteborg missat att uppdatera lagerstatusen så kan det ha blivit en fördröjning där.

Hur som haver så är det bara att ringa och snacka med dem eller att maila deras orderansvariga. De är mig veterligen alltid trevliga och tillmötesgående och brukar fixa det mesta. Själva beställde jag via postorder nyss, en orden vilken jag ville betala med presentkort. Jag ringde och snackade lite med dem och allt gick mycket smärtfritt och jag fick god service.

... Förövrigt tror jag inte att jag kan nämna så många postorderfirmor, där jag gjort fler än bara ett par beställningar, där det inte förr eller senare dykt upp en order som krånglat. Adlibris, där jag oftast beställer rollspel pga de billiga priserna och de fria fraktalternativen, har skickat mig Xolofon-noter istället för rollspelsböcker, helt tappat bort min order, glömt skicka på flera veckor osv. Alla kan ju göra misstag. Det är trots allt människor som sköter skiten även om allt de gör går igenom en databas. Människor kan göra fel och shit happens.

Jag tycker därmed inte att det är dåligt gjort utan snarare mänskligt gjort. Visst, man blir småsur men om man tänker på hur vanligt det är med ett och annat misstag så lugnar man snart ned sig. Jag har varit med om värre, som CDON, vilka jag då inte tänker beställa från igen då det tog ganska lång tid för dem att få en enda order rätt. :gremtongue: ... Där har jag beställt tre gånger vill jag minnas, varav två gått åt skogen och en av dem var sannerligen fatal om man nu ska diskutera misstaget utifrån ett bortskämt I-landsperspektiv. =)

Dilandau

Myrmidon
Enligt sfbok.se så uppdateras lagerstatus varje natt. "Hemsidan uppdateras varje natt. En vara kan ha tagit slut fast det står att vi har den inne."

solvebring

Superhero
Magnus Edlund said:
Enligt sfbok.se så uppdateras lagerstatus varje natt. "Hemsidan uppdateras varje natt. En vara kan ha tagit slut fast det står att vi har den inne."
Så var det ja. :gremlaugh: Visste väl att det var någonting åt det hållet, även om jag nu inte prickade det så bra.

Jag förstår din frustration, som nämnt ovan så vill man ha sin rollspelsbok NU! Mycket därför jag skaffade en iPad, inte så långa leveranstider eller så ofta slut på PDF:er :gremsmile:

Jag jobbar inom kundservice, och sedan jag började med det så blir jag ytterst sällan arg på liknande instanser. Detta eftersom jag vet hur andra sidan ser ut. När detta händer en, att något blir fel, så känns det väldigt personligt, att det bara drabbar dig. Så är ju inte fallet, fler har drabbats av samma sak. Men det som är viktigare att komma ihåg, är att för ens enda problem, så kanske de haft 999 mycket nöjda kunder mellan mig och den förra kunden där det strulat.

Det är bara människor som sitter bakom datorn. Och system kan det också bli fel på. Boken kommer inte komma fram något snabbare för att man blir arg, snarare kan jag säga att raka motsatsen är nog mer sant.

Alla kan göra fel.

Ps. Spräng Ånge i luften. Ds.