Själv tycker jag SF är bra och har aldrig haft några problem. Det här kan dock hända av flera anledningar och jag tror att det kan hända den bästa. Nu vet jag inte hur deras lagerstatus uppdateras men problemet med den är väl att den inte sker fullt automatiskt. Jag antar att när ett ex säljs i butiken så förs detta in manuellt och att bara postordern går automatiskt. Annars, om allt var automatiskt - så fort kassan reggar ett sålt ex tas ett ex bort ur basen precis som att ett ex försvinner ur basen när en weborder läggs. Men av vad jag tror mig ha läst på deras sida så är det inte fullt automatiskt, alltså...
För jag har för mig att det står någonstans på sidan, kanske i beställningsformuläret, att de uppdaterar systemet så gott i kan men att det kan hända att varor som tycks finnas faktiskt kan vara slut. Det finns alltså ingen fullständig garanti för detta vad gäller portordern. Förövrigt kan man ju vid postorderbeställning fylla i hur man vill göra om en vara är slut - om man vill avsluta ordern eller är beredd att vänta tills den kommer in i lager igen. Klickade du i det senare här så kanske det blev en förvirring där, att de trodde du var beredd att vänta fastan du inte var det och att de inte hunnit skicka ut ett mail att underrätta dig om att din beställning förskjutits.
Sedan så är det så att de som svarar i kundtelefonen inte är desamma som arbetar på lagret. Kort sagt kan man säga att butiken och postorderlagret är skilda åt, vilket gör att det blir en fördröjning däremellan och kan ske missförstånd. Nu vet jag inte vilka som uppdaterar vad, fast det kanske kan vara så att lagret är de som har hela ansvaret att uppdatera varornas status (mest troligt), vilket kan innebära att de som sitter vid kundtjänst eller i butik inte vet vad som är slut och inte förrän lagret gjort sin uppdatering.
(När man ringer kommer man ju först till butiken som jag förstått det, för när jag ringde kopplades jag sedan vidare till postorderansvariga)
... Sedan vet jag inte om samtliga butiker samverkar i postordern; om alla butikerna har samma postorderlager eller om de samverkar på så vis att om det är slut i Stockholms lager (tror de skickar därifrån) så tar de upp varan från t.ex. Malmö. Så om varan var slut i säg Stockholm och Malmö och även Göteborg, fast Göteborg missat att uppdatera lagerstatusen så kan det ha blivit en fördröjning där.
Hur som haver så är det bara att ringa och snacka med dem eller att maila deras orderansvariga. De är mig veterligen alltid trevliga och tillmötesgående och brukar fixa det mesta. Själva beställde jag via postorder nyss, en orden vilken jag ville betala med presentkort. Jag ringde och snackade lite med dem och allt gick mycket smärtfritt och jag fick god service.
... Förövrigt tror jag inte att jag kan nämna så många postorderfirmor, där jag gjort fler än bara ett par beställningar, där det inte förr eller senare dykt upp en order som krånglat. Adlibris, där jag oftast beställer rollspel pga de billiga priserna och de fria fraktalternativen, har skickat mig Xolofon-noter istället för rollspelsböcker, helt tappat bort min order, glömt skicka på flera veckor osv. Alla kan ju göra misstag. Det är trots allt människor som sköter skiten även om allt de gör går igenom en databas. Människor kan göra fel och shit happens.
Jag tycker därmed inte att det är dåligt gjort utan snarare mänskligt gjort. Visst, man blir småsur men om man tänker på hur vanligt det är med ett och annat misstag så lugnar man snart ned sig. Jag har varit med om värre, som CDON, vilka jag då inte tänker beställa från igen då det tog ganska lång tid för dem att få en enda order rätt.
... Där har jag beställt tre gånger vill jag minnas, varav två gått åt skogen och en av dem var sannerligen fatal om man nu ska diskutera misstaget utifrån ett bortskämt I-landsperspektiv. =)