Inkognito;n180168 said:
Jag tror inte att Miljöpartiet som helhet står för allting som de hamnat i eller drivit. Hos den stora massan tror jag det handlar om okunskap, populism och ett vilset "vill väl". Vilket kan vara oerhört skadligt i sig, även om inte uppsåtet är illvilja.
Det samma är min uppfattning om Åsa Romson. Jag tvivlar inte på att hon är kunnig inom miljörätt, men verkligheten utanför har visat sig vara väldigt främmande för henne tyvärr.
Vad gäller 9/11 förstår jag vad hon syftade på och jag instämmer att det blåstes upp för stort. Självklart(?) känner hon medlidande med offren och sympatiserar inte med gärningsmännen. Det olyckliga som hon syftade på var givetvis att en följd av de islamistiska terroristernas attentat var att motsättningar och misstro mot vanliga muslimer (och människor från mellanöstern generellt) ökade. En åsikt jag delar till fullo med henne och det är både skadligt och dålig journalistik att detta uttalande förvreds.
Jag ser det framför allt som att hennes problem är att hon känner att hon som språkrör måste ligga på en nivå hon inte är bekväm med (till stor del baserat på att jag hört henne prata om hur hon ser på skillnaden mellan att vara forskare och politiker - som forskare så ska man tänka efter och vara analytisk, som politiker så måste man istället hela tiden komma med lättsålda one-liners). Det är inget större problem på hennes verklighetsuppfattning, men ibland så går det för fort så hon tvingas säga saker utan att hon hinner tänka igenom vad hon säger och då blir det ibland fel. Både 9/11 och liknelsen mellan förintelsen och det som händer i medelhavet är utmärkta exempel på det fenomenet - hon har hjärtat på rätt ställe men när det ska formuleras så landar hon helt enkelt i fel ord.
Kort sagt, hon är inte någon Annie Lööf när det kommer till att leverera vinnande citat, men hon känner att hon som språkrör måste försöka vara det. Och då är hon helt enkelt ute på så djupa vatten att hon inte bottnar.
Evokee;n180206 said:
Problemet med Romson är att han aldrig pudlar efter sina grodor. Istället för att säga att hon sa fel, eller inte fann rätt ord, lindar hon i sig i konstiga förklaringar och resonemang som gör allt värre.
I artikeln jag hittade om att 9/11 skulle vara en olycka så stod i brödtexten ett utalande från Åsa Romson där hon tog avstånd från uttalandet. När hon liknade det som händer i medelavet med förintelsen så tog hon avstånd ifrån uttalandet i intervjun efter debatten. Det är de två grodor från henne jag kommer att tänka på på rak arm.
Übereil