Nekromanti [Vänner för Alltid] Introduktion

Unfair

Hero
Välkommen till min värld, alla trådar jag märker [Vänner för Alltid] kommer att handla om min kampanj och världen den hör till. Jag skapar dessa för att förbättra mitt spelledande och för att få respons på olika saker. Jag kommer nog även skriva sammanfattningar av alla spelmöten för antingen krönike forumet eller för att spara till en stor logg i slutet av kampanjen.

Detta kommer troligtvis vara den tyngsta tråden att som utomstående orka sätta sig in i, så du är varnad. Om du läser och svarar så kommer du få många virtuella kramar.

Så, det uppenbara spoiler mina spelare, mvh Lallo

Ok, så denna tråden är för att jag ska samla mina tankar inför världen och det första äventyret i kampanjen, here we go!

1. Världen är en nutidsvärld mycket lik våran egen, vissa skillnader är det i historian och de går att läsa om mer ingående i detta GoogleDocs dokumentet, men skit i det nu.

2. IDAG: Det är den 20/5/2011. Den arabiska våren ger fortfarande nyhetsmedierna något att snacka om. Men det är inte det ända, ett livsfarligt virus har spritt sig i världen och nyhetsmedierna har ständigt nya forskningsrapporter om smittsamheten och dödligheten att visa upp, är detta undergången för människornas välde? Men lugn, ett privatägt företag vid namn Winter Corporation har lösningen, djup sömn, dvala. Där får du sova utan att viruset ska kunna utveckla sig ända tills ett botemedel kommer fram. Kruxet, 2000platser och på egen risk. Spelarna i gruppen är alla smittade och har alla fått platser, på ett eller annat sätt (200 000€ på Ebay?).

3. Spoiler startar här. Ok, sanningen är roligare än roligast, hehe. Det är nu lager på lager med hemligheter, mega kul.
Lager 1: En av spelarna är en hemlig agent / hacker från kinas säkerhets tjänst,Guoanbu. Hans uppdrag är att infiltrera Winter Corporation (från och med nu förkortat W. C. och tro inte att det betyder något annat), och ta reda på varför stället är som det är, för det är sannerligen skumt, 2000platser som ges ut gratis, kommer med sin lösning bara några dagar efter att nyheterna fått grepp om viruset och hävdar sig ha forskat i flera år, samt är byggt som en gigantisk bunker.
Lager 2: Stället Winter Corporation är finansierat, byggt och fullt styrt av en man vid namn Derek. Han är från ett underligt ställe i Ryssland (som jag återkommer till i någon senare tråd då det är ett viktigt ställe för mycket mer i kampanjen). Och har aldrig berättat för någon om varför han har byggt W. C., förutom för en person, hans vänstra hand, en som han har känt i över 700!år. Derek är vampyr, och inte den ända, hans kompanjon är en av spelarna, en som tror sig veta massor om kampanjen. Denna spelaren är från samma ställe som Derek och är också vampyr. Han är inte där för viruset eller för att sövas ner, nej han vet mer. Viruset är en fraud, fake, det finns inte och går inte att dö utav. Alla "forsknings resultat" är skapade av mutade och korrupta "forskare". Detta är anledningen till att allt behövde gå så snabbt, de var tvungna att ha hit folket innan de blev påkomma. Winter Corporation är till för att med hjälp av Demon Seed (en underlig sjukdom som alla på jorden är smittade utav som gör så att ifall du tror att du är något så blir du det, lite i taget. Så tex kan Usain Bolt tro att han är snabbast i världen varje minut i 10år och så kanske hans resultat blir några % bättre. Detta är även den teori som spelaren tror på ska vara anledningen till att de finns vampyrer, någon trodde att den hade evigt liv så mycket att den fick det, och resten kom efter några hundra år. Lite i taget.) förvandla människorna (W. C.:s patienter) till varulvar, halvt odödliga shapeshifters som är de ultimata krigarna, som ska få slava under spelarens och Dereks kontroll. Detta ska göras genom att styra drömmarna på patienterna när de sover så att de tvingas tro att de är hjärntvättade ulvar. Han (spelaren) vet däremot inget om Lager 1.
Lager 3 Demon Seed är lika mycket fake det, påhittat av Derek för att maskera sanningen, ok, Demon Seed har en del sanning, det är nämligen så här att det finns en annan värld full av rå energi, denna världs ända kontakt med den mänskliga världen är genom drömmar, sagor, och viljor, låt oss kala den för Realm. Det som Demon Seed gör är att det kallar på Realm, det vill ha energi därifrån för att forma dig. Detta går inte, Realm släpper inte sin energi så lättvilligt. Men Derek har kommit på en Idé, han har nämligen kommit över en massa rå RealmEnergi som han injicerar i sina patienter (offer) vilket ska göra dem till hans lojala ulvar.
Lager 4 I världen finns det 5 väktare skapade utav Realm för flera tusen år sedan, dessa är för att reglera hur mycket av Realms energi som finns i den mänskliga världen och hålla allt på en lagon nivå, Derek är INTE en av dessa och känner inte till dem. De har däremot blivit osams och skiter mer eller mindre i sitt uppdrag för tillfället (senaste 1500åren typ). Detta har lett till att Realm är i dålig form och om det kollapsar så kan det gå dåligt även för den mänskliga världen. Detta kommer spelarna efter en massa tid inse är de stora riktiga äventyret, uppdraget, ödet, som de har i kampanjen. På väg mot denna sanningen så ska spelarna få träffa på massa underliga vampyr adelsmän, ett ruinstads Moskva, idiotiska och storsinta svartalver, en bokklubb för pensionärer, legender om drakar (som när de träffas på är väldigt annorlunda och resultatet av missfall, inavel och att de kräver Realm på alltför mycket energi för att kunna finnas till.), och en himlars massa sagor och myter.

Så vad händer i början, vad är det som jag -främst- är intresserad av respons på? Jo, intro äventyret! Here we go, nu dyker vi ner i ännu en wall-of-text!

Äventyret börjar med att spelarna anländer till W. C. bara några i massan, 8 av 2000. De checkar in och får lite instruktioner om vad som är ok och inte, sedan så leds de ner till sovsalarnas underjordiska kammare, där de sövs ner. Sedan så tar vi kiosk+toa paus. Bygger upp spänningen lite och fortsätter. "Ni vaknar upp. Det är mörkt och ni ser knappt handen framför er. När ni satt er upp så ser ni att nödbetysningsslingorna i golvet är tända, det ända som hörs är ljudet av 400 andra som reser sig om runt omkring er, vad gör ni?" Och efter att alla har sagt lite (och spelaren som är agent är väldigt förvånad över att inte hanns insiders har väckt honom i förtid som det var sagt att de skulle göra efter bara någon dag) så fortsätter jag (med en mindre berättar persons röst): "Nödsanering av Sektor3 utlöst, alla anställda bör omedelbart utrymma sektorn. Återstående tid innan sanering 15minuter.". Spelarna får nu ett helvete att ta sig därifrån på 15min men det finns flera sätt så det fixar sig nog. Men andra frågor kommer också, "hur länge har vi sovit?", "vad fan händer?", "vilka är ni andra då?" med flera.

När spelarna väl lämnat sektor 3 så hoppas jag innerligt att de är i samlad trupp och inte tagit två olika vägar ut. Men hur som haver så får de nu lite lugn att lära känna varandra på. Eller det som de vågar avslöja om sig själva, jag ska nu ha blandat in vampyr spelaren bland de andra spelarna, han kan ha varit i sektor 3 (sovsalarna) när allt blev caos eller något. Så, nu ska de ut, ut från W. C. men agenten vill förbi datorcentralen och vampyrspelaren vill nog förbi Dereks kontor. Så det blir spännande spelare-spelare diskussioner här. Hur som haver så får de nu ta sig en promenad genom W. C. och se massa bevis på bizzara experiment som utförts här för att få fram bästa sättet att skapa något, ulvar.

Vad hände då? Jo, bara någon enstaka dag efter att Guoanbu hade släppt in sin agent så fick de bättre bild på vad som försigick från andra källor. Och även då de inte fick all sanningen bakom W. C. så fattar de att det är allvarligt och gör en full frontal attack mot stället (som för övrigt ligger i norra Grekland, försök motivera det). Detta resulterar i att Derek avbryter förvandlingen, formaterar alla diskar och förstör alla dokument för att sedan ta en sista hårddisk och fly med helikopter, bara precis innan kineserna når platsen. Men spelarna är där nere, precis som hans kompanjon som nu känner sig grovt förråd.

Från nu och framåt så kan inte spelarna misslyckas att ta sig ut, om de skulle fasta någon stans så hinner de i alla fall prata med några intressanta NPC:er för att sedan bli "räddade" av Guoanbu.

Bang, spelarna är ovanför jorden, den kinesiska hackern som jobbade för Guoanbu gjorde inte det frivilligt, utan under hot och han passar nu på att i förvirringen försvinna (gissar jag, annars så får han bara andra order eller något, men jag känner spelaren rätt bra så det fixar sig). Spelarna bör nu dela upp sig, de har två vägar att gå, en har en del vänner inom en mycket underlig bokklubb för pensionärer i London som kan veta något om Derek och vad fan som spelarna har varit med om, så jag hoppas denna spelaren föreslår att de går dit. Den andra spelaren som har ett förslag på någon stans att gå har fått en inbjudning till Quarry Village (läs: Den underliga staden i Ryssland som Derek är från), (ok, det är det två spelare som har, så de lär båda föreslå det), där de ska träffa lite folk, bland annat en professor i mytologi och en massa underliga adelsmän (och kvinnor) (som hälften ungefär visar sig vara vampyrer senare).

Detta resulterar förhoppningsvis i att jag får två grupper på 3-4 spelare vardera som jag kan spela med i fortsättningen.

Funkar detta som intro äventyr? Ganska rälsat jag vet.

Ok, jag vet, det finns inte en chans att någon orkar läsa allt det här men det var gött att få skriva av mig och göra en sammanfattning, frågan är nog ifall det är värt att klicka på "skicka"-knappen nu.

//Lallo - tjaaa, och detta var kortformen av det hela. Vad har jag gjort?!

Quadrante

Grisbonde
Kan funka som intro.

Det känns som om vampyrspelaren också borde sväva i ovisshet på något vis.
Tror det blir roligare att spela den karaktären/rollen i så fall. Det kan vara så enkelt som att denne inte vet om attacken, alternativt inte vet om att D försvunnit.

Sen tror jag du skulle få ut mycket av att läsa KULT

Unfair

Hero
Quadrante said:
Kan funka som intro.

Det känns som om vampyrspelaren också borde sväva i ovisshet på något vis.
Tror det blir roligare att spela den karaktären/rollen i så fall. Det kan vara så enkelt som att denne inte vet om attacken, alternativt inte vet om att D försvunnit.

Sen tror jag du skulle få ut mycket av att läsa KULT
Absolut svävar vampyren i ovisshet.

För ungefär ett år sedan så blev han väckt utav Derek, detta efter att ha sovit sedan första världskriget ungefär. Han har alltså inte någon aning om hur det ser ut borta i Ryssland knappt. Och när attacken sker mot Winter Corporation så är han nere i Sektor 3 och är inte alls beredd på vad som ska hända. Och så vet han givetvis inte om att Derek kommer fly, eller varför. Han får bara försöka smälta in bland alla "patienterna". Och när de senare kommer till deras (hans, Dereks och hela deras familjs) hem stad i Ryssland så kommer det att hända en del som inte han fattar.

KULT säger du. Det kanske jag bör göra, hmm...

Tyr

Hero
Några saker som jag tänkte på under genomläsningen:

1. Efter det uppdagas att pandemin är fejk så kommer folk vilja ha en förklaring och en syndabock. Det måste finnas mindre riskabla sätt att få försökspersoner på. Ett mer ondskefullt sätt att göra det på är starta pandemin själv. Så länge den detaljen inte kommer fram så kan Winter Corp framstå som hjältar istället. Ett annat alternativ är att dra nytta av verklig pandemi. Guoanbu kan infiltrera dem av någon annan anledning.

Korrupta doktorer får i uppgift att skaffa "frivilliga". De lurar lämpliga, friska, kandidater att de är smittade. Ger dem en spruta vaccin som gör dem sjuka, men inte dödligt sjuka, och erbjuder dem sedan att bli försökspersoner. Tanken är sedan att försökspersonerna ska tragiskt "avlida" i omvärldens ögon då de blivit supersoldater.

2. För att det ska kännas vettigt för rollpersonerna att sätta efter Derek så måste de bli motiverade. I det här fallet kan det t.ex. vara djupt hat eller för att få svar. I det jag läser så känns det inte som att rollpersonerna blir särskilt motiverade. Jag hade kanske ryckt på axlarna och åkt hem, om jag nu inte visste att jag sabbat kampanjen genom att göra så. Kanske försökspersonerna kan ha behandlats väldigt illa för att kunna brytas ner och sedan bygga upp dem som supersoldater. Eller kan de ha skrämts upp rejält av okända experiment som gjordes på dem så att de bara måste få svar för att få ro. Jag vet inte.

3. Det finns lite utrymme för rollpersonerna att bli en sammansvetsad grupp. Det finns egentligen liten anlednig för dem att hålla samman, så det skulle jag försökt göra något åt. Jag skulle antagligen delat in de sovande i mindre enheter som tränas tillsammans i gemensamma drömmar, och sedan låta rollspela dessa drömmar. Kan de styra ens drömmar så kan se säkert få dem att drömma tillsammans också. Detta ger spelarna mer frihet även om de manipuleras och de får tid att "bonda". Som en bonus så tror kanske spelarna att hela kampanjen kommer drömmas. Vampyren kanske kan vara en förklädd "drill sergeant" i drömmarna. När de väl väcks så är de ett team.

4. Låter som en kul kampanj. Lycka till med den!

Unfair

Hero
Tyr said:
Några saker som jag tänkte på under genomläsningen:

1. Efter det uppdagas att pandemin är fejk så kommer folk vilja ha en förklaring och en syndabock. Det måste finnas mindre riskabla sätt att få försökspersoner på. Ett mer ondskefullt sätt att göra det på är starta pandemin själv. Så länge den detaljen inte kommer fram så kan Winter Corp framstå som hjältar istället. Ett annat alternativ är att dra nytta av verklig pandemi. Guoanbu kan infiltrera dem av någon annan anledning.

Korrupta doktorer får i uppgift att skaffa "frivilliga". De lurar lämpliga, friska, kandidater att de är smittade. Ger dem en spruta vaccin som gör dem sjuka, men inte dödligt sjuka, och erbjuder dem sedan att bli försökspersoner. Tanken är sedan att försökspersonerna ska tragiskt "avlida" i omvärldens ögon då de blivit supersoldater.

2. För att det ska kännas vettigt för rollpersonerna att sätta efter Derek så måste de bli motiverade. I det här fallet kan det t.ex. vara djupt hat eller för att få svar. I det jag läser så känns det inte som att rollpersonerna blir särskilt motiverade. Jag hade kanske ryckt på axlarna och åkt hem, om jag nu inte visste att jag sabbat kampanjen genom att göra så. Kanske försökspersonerna kan ha behandlats väldigt illa för att kunna brytas ner och sedan bygga upp dem som supersoldater. Eller kan de ha skrämts upp rejält av okända experiment som gjordes på dem så att de bara måste få svar för att få ro. Jag vet inte.

3. Det finns lite utrymme för rollpersonerna att bli en sammansvetsad grupp. Det finns egentligen liten anlednig för dem att hålla samman, så det skulle jag försökt göra något åt. Jag skulle antagligen delat in de sovande i mindre enheter som tränas tillsammans i gemensamma drömmar, och sedan låta rollspela dessa drömmar. Kan de styra ens drömmar så kan se säkert få dem att drömma tillsammans också. Detta ger spelarna mer frihet även om de manipuleras och de får tid att "bonda". Som en bonus så tror kanske spelarna att hela kampanjen kommer drömmas. Vampyren kanske kan vara en förklädd "drill sergeant" i drömmarna. När de väl väcks så är de ett team.

4. Låter som en kul kampanj. Lycka till med den!
1. Hmm. Ok, men det viktiga är att Winter Corporation misslyckas med sitt experiment och Derek tvingas fly. Så de kommer inte kunna framstå som hjältar efteråt ändå. Men du får komma med mer förslag, jag ska tänka på det.

2. Absolut, som de ser ut nu så kommer flera av karaktärerna ha egna anledningar till att vara motiverade för att fortsätta gräva i den mystik de har hittat. Men sant som du säger det. Det är bara Vampyr spelaren som är kraftigt motiverad att jaga just Derek. Förslag någon?

3. Hur ska vi kunna spela ut drömmarna utan att det känns meningslöst, då jag inte ser hur spelarna kan påverka någonting? Jag håller med om att det behövs något för att svetsa samman gruppen men vad? Hur?

4. Tack.

//Lallo - Orkar inte ge mer utförliga svar nu, tyvärr, slut på energi.

Jag skrev först ett bättre svar men det försvann mystiskt så detta är ett andra inlägg, därför tappade jag motivationen för att skriva samma sak igen, så detta blev en kortform.

Tyr

Hero
unfair said:
1. Hmm. Ok, men det viktiga är att Winter Corporation misslyckas med sitt experiment och Derek tvingas fly. Så de kommer inte kunna framstå som hjältar efteråt ändå. Men du får komma med mer förslag, jag ska tänka på det.

2. Absolut, som de ser ut nu så kommer flera av karaktärerna ha egna anledningar till att vara motiverade för att fortsätta gräva i den mystik de har hittat. Men sant som du säger det. Det är bara Vampyr spelaren som är kraftigt motiverad att jaga just Derek. Förslag någon?

3. Hur ska vi kunna spela ut drömmarna utan att det känns meningslöst, då jag inte ser hur spelarna kan påverka någonting? Jag håller med om att det behövs något för att svetsa samman gruppen men vad? Hur?
1. Det jag menade var mer ur Dereks synvinkel. Han vill väl helst få sina supersoldater och på samma gång inte dra uppmärksamhet till sig. Att fejka en pandemi och sedan gå ut med att hans företag har forskat flera år med det här känns som att måla upp en måltavla på sig. Nu kommer det ju skita sig för honom ändå, men det skadar ju inte om planen i grunden inte sabbar för honom.

3. Jag hör förvånandsvärt ofta att folk ogillar drömmar i rollspel, och jag vet inte varför. Men hur som helst så verkar det som att det är enda stället där man kan köra lite "bonding". Innan experimentet så är det bråttom att ta sig dit och starta upp det och efteråt så behöver de redan vara ett team. Men ok, ett exempel. Rollpersonerna hamnar i en form av mardrömsscenario i en by som hämtad från en Grimm-saga. Kanske Quarry Village för länge sedan. Byn har terroriserats av varglika varelser som går på två ben. Det börjar skymma och denna natten kommer det vara fullmåne. Drömmen symboliserar rollpersoner kamp mot att inte bli förvandlade. Om de dör eller blir skadade och verkar acceptera att de kommer bli varulvar så är kampen förlorad. Medan mardrömmen håller på så försöker agentens insider att befria honom från drömmen, och kommunicerar med honom medan han håller på (går bara på ena hållet dock). Problemet är att rollpersonerna är länkade, så alla hör vad insidern säger vilket får agenten att skruva på sig olustigt. Mestadels är det uppmaningar som "håll ut", "ge inte upp", "hjälp är på väg" osv. Varken byborna eller rollpersonerna kan lämna byn, det är en del av mardrömmen. Ger de sig ut i den mörka skogen så irrar de sig snart in i byn igen, kanske med en varulv i släptåg.

Om rollpersonerna håller ut tillräckligt länge så vaknar de upp. Skillnaden är att de är fastspända med läderremmar, och på en del britsar så finns det människor som inte klarat sig lika bra, som agerar aggresivt som rabiessmittade hundar. Insidern befriar agenten först, och sedan de andra om agenten inte säger nej av någon anledning. Vampyren är stark nog till att befria sig själv om det skulle behövas. När det gäller vampyren så var det tänkt att han bara skulle övervaka, men det visade sig att han var lika fast i mardrömmen som de andra. Förrådd. Snart går larmet och äventyret fortsätter.

Unfair

Hero
1. Jo absolut så är det inte Dereks tanke att hanns bluff ska bli upptäckt. Men han förstår även att det skulle krävas enorma resurser för att lura världen för mer än två månader, så för tillfället är det hanns plan, att han ska lura världen (så billigt som möjligt) för att köpa sig tid, för tid är det ända han behöver.

En viktig sak med Derek är nämnligen det faktum att han inte använder sina egna pengar. Sure, han har levt i 900år men han är inte så rik bara för det, nej, han använder en blandning utav sin brors Gordons pengar och lånade pengar. Gordon själv ligger för tillfället och sover i någon gömd kammare i något hus i Quarry Willage, och han blir inte glad när han vaknar och får mötas av en länsad skattkammare.

Men jag har funderat lite och så här ser det ut nu:
Så som det går till nu är det ju bara mutade personer som gör gratis fake test på folk som ser friska ut och (i x% av fallen) skickar dem ett "du är smittad" brev på posten en vecka senare. Den yttersta tanken drömmen som Derek har är att detta inte ska bli genomskådat och att han ska komma undan med "grottaket rasade ner på de sovande patienterna" senare, men det tror han inte själv ska gå. Vilket även är anledningen till att W.C. ser ut som en gigantisk bunker, för att köpa tid (och givetvis säkerhet då inget ska kunna bryta sig ut, varken en galen ulv eller ett twitter meddelande).

3. Låter helt klart intressant, kan bli roligt då man även här kan plantera lite ledtrådar om hur Quarry Willage ser ut och speciellt utseendet på några personer där (vilket sedan kan se förvånansvärt bekant ut när spelarna kommer till riktiga Quarry Willage).

Det att vampyr spelaren ska vara med i drömmen kan jag lätt plantera i storyn, då hanns belöning för sin trofasthet mot Derek har han fått reda på ska vara att han ska få genomgå en liknande förvandling som patienterna, fast för att bli en renblodig vampyr (som han är nu fast mycket starkare och vampyrigare typ), istället för en hjärntvättad shapeshifter varulv så klart.

Däremot så finns det en viktig grej kvar att tänka på. Det faktum att förvandlings processen ska bli avbruten i ett tidigt stadium är rätt vitalt för att inte spelarna ska vakna upp som ulvar. Ska de helt enkelt "tvingas" ur drömmen efter en viss tid? Förslag?

Jag har dessutom ändrat mig lite i vad spelarna ska vilja när de kommer ut från W.C. de ska nödvändigtvis inte behöva känna att de vill jaga Derek, inte alla av spelarna i alla fall, utan deras huvudsakliga mål bör vara att ta reda på vad för mystik och fantasy de ofrivilligt stuckit ner näsan i. Om någon av spelarna skulle vilja gå tillbaka till ett vanligt liv så som det var innan så ska jag inte hindra spelaren men den ska snart få se att det inte är möjligt, med en kombination av mardrömmar, länken (ditt förslag utnytjat) till de andra spelarna och även förmågan att se så blir det svårt att återgå till det vanliga.

Förmågan att se är något som jag planerat ett tag, men inte nämnt här, det är en förmåga som alla övernaturliga varelser har, och vampyrspelaren inräknad. Tanken är att de anda spelarna ska få denna förmåga i eller efter drömmen. Förmågan att se går till så här:
Du betalar ett valfritt antal magic points och får förmågan att se i lika många sekunder, under denna tid så kommer alla övernaturliga väsen (allt som innehåller energi från realm för att vara exakt) att lysa eller skimra för dig, även de som är bakom en vägg eller osynliga för vanliga ögat. Låter skit mesigt men det kan ge vissa intressanta konsekvenser, bland annat ser man tomtar i husgrunderna och vem som inte är människa. Men även detta har en twist: Denna i två delar: 1. Allt som är byggt av energi från realm svalnar med tiden, det skimrar mindre och mindre och till sist så har realm energin blivit en del av den vanliga världen, och ses som helt mundan när man använder förmågan att se. Detta tar ändå flera hundra år men det innebär att alla vampyrerna ser "svala" ut. 2. När du aktiverat din förmåga så märks det på dig, i den vanliga världen så syns det genom att dina ögon får en stark gul färg under tiden, och för de som ser så lyser du starkare, och om du vanligtvis har svalnat så flammar du till för en stund, några sekunder.