Välkommen till min värld, alla trådar jag märker [Vänner för Alltid] kommer att handla om min kampanj och världen den hör till. Jag skapar dessa för att förbättra mitt spelledande och för att få respons på olika saker. Jag kommer nog även skriva sammanfattningar av alla spelmöten för antingen krönike forumet eller för att spara till en stor logg i slutet av kampanjen.
Detta kommer troligtvis vara den tyngsta tråden att som utomstående orka sätta sig in i, så du är varnad. Om du läser och svarar så kommer du få många virtuella kramar.
Så, det uppenbara spoiler mina spelare, mvh Lallo
Ok, så denna tråden är för att jag ska samla mina tankar inför världen och det första äventyret i kampanjen, here we go!
1. Världen är en nutidsvärld mycket lik våran egen, vissa skillnader är det i historian och de går att läsa om mer ingående i detta GoogleDocs dokumentet, men skit i det nu.
2. IDAG: Det är den 20/5/2011. Den arabiska våren ger fortfarande nyhetsmedierna något att snacka om. Men det är inte det ända, ett livsfarligt virus har spritt sig i världen och nyhetsmedierna har ständigt nya forskningsrapporter om smittsamheten och dödligheten att visa upp, är detta undergången för människornas välde? Men lugn, ett privatägt företag vid namn Winter Corporation har lösningen, djup sömn, dvala. Där får du sova utan att viruset ska kunna utveckla sig ända tills ett botemedel kommer fram. Kruxet, 2000platser och på egen risk. Spelarna i gruppen är alla smittade och har alla fått platser, på ett eller annat sätt (200 000€ på Ebay?).
3. Spoiler startar här. Ok, sanningen är roligare än roligast, hehe. Det är nu lager på lager med hemligheter, mega kul.
Lager 1: En av spelarna är en hemlig agent / hacker från kinas säkerhets tjänst,Guoanbu. Hans uppdrag är att infiltrera Winter Corporation (från och med nu förkortat W. C. och tro inte att det betyder något annat), och ta reda på varför stället är som det är, för det är sannerligen skumt, 2000platser som ges ut gratis, kommer med sin lösning bara några dagar efter att nyheterna fått grepp om viruset och hävdar sig ha forskat i flera år, samt är byggt som en gigantisk bunker.
Lager 2: Stället Winter Corporation är finansierat, byggt och fullt styrt av en man vid namn Derek. Han är från ett underligt ställe i Ryssland (som jag återkommer till i någon senare tråd då det är ett viktigt ställe för mycket mer i kampanjen). Och har aldrig berättat för någon om varför han har byggt W. C., förutom för en person, hans vänstra hand, en som han har känt i över 700!år. Derek är vampyr, och inte den ända, hans kompanjon är en av spelarna, en som tror sig veta massor om kampanjen. Denna spelaren är från samma ställe som Derek och är också vampyr. Han är inte där för viruset eller för att sövas ner, nej han vet mer. Viruset är en fraud, fake, det finns inte och går inte att dö utav. Alla "forsknings resultat" är skapade av mutade och korrupta "forskare". Detta är anledningen till att allt behövde gå så snabbt, de var tvungna att ha hit folket innan de blev påkomma. Winter Corporation är till för att med hjälp av Demon Seed (en underlig sjukdom som alla på jorden är smittade utav som gör så att ifall du tror att du är något så blir du det, lite i taget. Så tex kan Usain Bolt tro att han är snabbast i världen varje minut i 10år och så kanske hans resultat blir några % bättre. Detta är även den teori som spelaren tror på ska vara anledningen till att de finns vampyrer, någon trodde att den hade evigt liv så mycket att den fick det, och resten kom efter några hundra år. Lite i taget.) förvandla människorna (W. C.:s patienter) till varulvar, halvt odödliga shapeshifters som är de ultimata krigarna, som ska få slava under spelarens och Dereks kontroll. Detta ska göras genom att styra drömmarna på patienterna när de sover så att de tvingas tro att de är hjärntvättade ulvar. Han (spelaren) vet däremot inget om Lager 1.
Lager 3 Demon Seed är lika mycket fake det, påhittat av Derek för att maskera sanningen, ok, Demon Seed har en del sanning, det är nämligen så här att det finns en annan värld full av rå energi, denna världs ända kontakt med den mänskliga världen är genom drömmar, sagor, och viljor, låt oss kala den för Realm. Det som Demon Seed gör är att det kallar på Realm, det vill ha energi därifrån för att forma dig. Detta går inte, Realm släpper inte sin energi så lättvilligt. Men Derek har kommit på en Idé, han har nämligen kommit över en massa rå RealmEnergi som han injicerar i sina patienter (offer) vilket ska göra dem till hans lojala ulvar.
Lager 4 I världen finns det 5 väktare skapade utav Realm för flera tusen år sedan, dessa är för att reglera hur mycket av Realms energi som finns i den mänskliga världen och hålla allt på en lagon nivå, Derek är INTE en av dessa och känner inte till dem. De har däremot blivit osams och skiter mer eller mindre i sitt uppdrag för tillfället (senaste 1500åren typ). Detta har lett till att Realm är i dålig form och om det kollapsar så kan det gå dåligt även för den mänskliga världen. Detta kommer spelarna efter en massa tid inse är de stora riktiga äventyret, uppdraget, ödet, som de har i kampanjen. På väg mot denna sanningen så ska spelarna få träffa på massa underliga vampyr adelsmän, ett ruinstads Moskva, idiotiska och storsinta svartalver, en bokklubb för pensionärer, legender om drakar (som när de träffas på är väldigt annorlunda och resultatet av missfall, inavel och att de kräver Realm på alltför mycket energi för att kunna finnas till.), och en himlars massa sagor och myter.
Så vad händer i början, vad är det som jag -främst- är intresserad av respons på? Jo, intro äventyret! Here we go, nu dyker vi ner i ännu en wall-of-text!
Äventyret börjar med att spelarna anländer till W. C. bara några i massan, 8 av 2000. De checkar in och får lite instruktioner om vad som är ok och inte, sedan så leds de ner till sovsalarnas underjordiska kammare, där de sövs ner. Sedan så tar vi kiosk+toa paus. Bygger upp spänningen lite och fortsätter. "Ni vaknar upp. Det är mörkt och ni ser knappt handen framför er. När ni satt er upp så ser ni att nödbetysningsslingorna i golvet är tända, det ända som hörs är ljudet av 400 andra som reser sig om runt omkring er, vad gör ni?" Och efter att alla har sagt lite (och spelaren som är agent är väldigt förvånad över att inte hanns insiders har väckt honom i förtid som det var sagt att de skulle göra efter bara någon dag) så fortsätter jag (med en mindre berättar persons röst): "Nödsanering av Sektor3 utlöst, alla anställda bör omedelbart utrymma sektorn. Återstående tid innan sanering 15minuter.". Spelarna får nu ett helvete att ta sig därifrån på 15min men det finns flera sätt så det fixar sig nog. Men andra frågor kommer också, "hur länge har vi sovit?", "vad fan händer?", "vilka är ni andra då?" med flera.
När spelarna väl lämnat sektor 3 så hoppas jag innerligt att de är i samlad trupp och inte tagit två olika vägar ut. Men hur som haver så får de nu lite lugn att lära känna varandra på. Eller det som de vågar avslöja om sig själva, jag ska nu ha blandat in vampyr spelaren bland de andra spelarna, han kan ha varit i sektor 3 (sovsalarna) när allt blev caos eller något. Så, nu ska de ut, ut från W. C. men agenten vill förbi datorcentralen och vampyrspelaren vill nog förbi Dereks kontor. Så det blir spännande spelare-spelare diskussioner här. Hur som haver så får de nu ta sig en promenad genom W. C. och se massa bevis på bizzara experiment som utförts här för att få fram bästa sättet att skapa något, ulvar.
Vad hände då? Jo, bara någon enstaka dag efter att Guoanbu hade släppt in sin agent så fick de bättre bild på vad som försigick från andra källor. Och även då de inte fick all sanningen bakom W. C. så fattar de att det är allvarligt och gör en full frontal attack mot stället (som för övrigt ligger i norra Grekland, försök motivera det). Detta resulterar i att Derek avbryter förvandlingen, formaterar alla diskar och förstör alla dokument för att sedan ta en sista hårddisk och fly med helikopter, bara precis innan kineserna når platsen. Men spelarna är där nere, precis som hans kompanjon som nu känner sig grovt förråd.
Från nu och framåt så kan inte spelarna misslyckas att ta sig ut, om de skulle fasta någon stans så hinner de i alla fall prata med några intressanta NPC:er för att sedan bli "räddade" av Guoanbu.
Bang, spelarna är ovanför jorden, den kinesiska hackern som jobbade för Guoanbu gjorde inte det frivilligt, utan under hot och han passar nu på att i förvirringen försvinna (gissar jag, annars så får han bara andra order eller något, men jag känner spelaren rätt bra så det fixar sig). Spelarna bör nu dela upp sig, de har två vägar att gå, en har en del vänner inom en mycket underlig bokklubb för pensionärer i London som kan veta något om Derek och vad fan som spelarna har varit med om, så jag hoppas denna spelaren föreslår att de går dit. Den andra spelaren som har ett förslag på någon stans att gå har fått en inbjudning till Quarry Village (läs: Den underliga staden i Ryssland som Derek är från), (ok, det är det två spelare som har, så de lär båda föreslå det), där de ska träffa lite folk, bland annat en professor i mytologi och en massa underliga adelsmän (och kvinnor) (som hälften ungefär visar sig vara vampyrer senare).
Detta resulterar förhoppningsvis i att jag får två grupper på 3-4 spelare vardera som jag kan spela med i fortsättningen.
Funkar detta som intro äventyr? Ganska rälsat jag vet.
Ok, jag vet, det finns inte en chans att någon orkar läsa allt det här men det var gött att få skriva av mig och göra en sammanfattning, frågan är nog ifall det är värt att klicka på "skicka"-knappen nu.
//Lallo - tjaaa, och detta var kortformen av det hela. Vad har jag gjort?!
Detta kommer troligtvis vara den tyngsta tråden att som utomstående orka sätta sig in i, så du är varnad. Om du läser och svarar så kommer du få många virtuella kramar.
Så, det uppenbara spoiler mina spelare, mvh Lallo
Ok, så denna tråden är för att jag ska samla mina tankar inför världen och det första äventyret i kampanjen, here we go!
1. Världen är en nutidsvärld mycket lik våran egen, vissa skillnader är det i historian och de går att läsa om mer ingående i detta GoogleDocs dokumentet, men skit i det nu.
2. IDAG: Det är den 20/5/2011. Den arabiska våren ger fortfarande nyhetsmedierna något att snacka om. Men det är inte det ända, ett livsfarligt virus har spritt sig i världen och nyhetsmedierna har ständigt nya forskningsrapporter om smittsamheten och dödligheten att visa upp, är detta undergången för människornas välde? Men lugn, ett privatägt företag vid namn Winter Corporation har lösningen, djup sömn, dvala. Där får du sova utan att viruset ska kunna utveckla sig ända tills ett botemedel kommer fram. Kruxet, 2000platser och på egen risk. Spelarna i gruppen är alla smittade och har alla fått platser, på ett eller annat sätt (200 000€ på Ebay?).
3. Spoiler startar här. Ok, sanningen är roligare än roligast, hehe. Det är nu lager på lager med hemligheter, mega kul.
Lager 1: En av spelarna är en hemlig agent / hacker från kinas säkerhets tjänst,Guoanbu. Hans uppdrag är att infiltrera Winter Corporation (från och med nu förkortat W. C. och tro inte att det betyder något annat), och ta reda på varför stället är som det är, för det är sannerligen skumt, 2000platser som ges ut gratis, kommer med sin lösning bara några dagar efter att nyheterna fått grepp om viruset och hävdar sig ha forskat i flera år, samt är byggt som en gigantisk bunker.
Lager 2: Stället Winter Corporation är finansierat, byggt och fullt styrt av en man vid namn Derek. Han är från ett underligt ställe i Ryssland (som jag återkommer till i någon senare tråd då det är ett viktigt ställe för mycket mer i kampanjen). Och har aldrig berättat för någon om varför han har byggt W. C., förutom för en person, hans vänstra hand, en som han har känt i över 700!år. Derek är vampyr, och inte den ända, hans kompanjon är en av spelarna, en som tror sig veta massor om kampanjen. Denna spelaren är från samma ställe som Derek och är också vampyr. Han är inte där för viruset eller för att sövas ner, nej han vet mer. Viruset är en fraud, fake, det finns inte och går inte att dö utav. Alla "forsknings resultat" är skapade av mutade och korrupta "forskare". Detta är anledningen till att allt behövde gå så snabbt, de var tvungna att ha hit folket innan de blev påkomma. Winter Corporation är till för att med hjälp av Demon Seed (en underlig sjukdom som alla på jorden är smittade utav som gör så att ifall du tror att du är något så blir du det, lite i taget. Så tex kan Usain Bolt tro att han är snabbast i världen varje minut i 10år och så kanske hans resultat blir några % bättre. Detta är även den teori som spelaren tror på ska vara anledningen till att de finns vampyrer, någon trodde att den hade evigt liv så mycket att den fick det, och resten kom efter några hundra år. Lite i taget.) förvandla människorna (W. C.:s patienter) till varulvar, halvt odödliga shapeshifters som är de ultimata krigarna, som ska få slava under spelarens och Dereks kontroll. Detta ska göras genom att styra drömmarna på patienterna när de sover så att de tvingas tro att de är hjärntvättade ulvar. Han (spelaren) vet däremot inget om Lager 1.
Lager 3 Demon Seed är lika mycket fake det, påhittat av Derek för att maskera sanningen, ok, Demon Seed har en del sanning, det är nämligen så här att det finns en annan värld full av rå energi, denna världs ända kontakt med den mänskliga världen är genom drömmar, sagor, och viljor, låt oss kala den för Realm. Det som Demon Seed gör är att det kallar på Realm, det vill ha energi därifrån för att forma dig. Detta går inte, Realm släpper inte sin energi så lättvilligt. Men Derek har kommit på en Idé, han har nämligen kommit över en massa rå RealmEnergi som han injicerar i sina patienter (offer) vilket ska göra dem till hans lojala ulvar.
Lager 4 I världen finns det 5 väktare skapade utav Realm för flera tusen år sedan, dessa är för att reglera hur mycket av Realms energi som finns i den mänskliga världen och hålla allt på en lagon nivå, Derek är INTE en av dessa och känner inte till dem. De har däremot blivit osams och skiter mer eller mindre i sitt uppdrag för tillfället (senaste 1500åren typ). Detta har lett till att Realm är i dålig form och om det kollapsar så kan det gå dåligt även för den mänskliga världen. Detta kommer spelarna efter en massa tid inse är de stora riktiga äventyret, uppdraget, ödet, som de har i kampanjen. På väg mot denna sanningen så ska spelarna få träffa på massa underliga vampyr adelsmän, ett ruinstads Moskva, idiotiska och storsinta svartalver, en bokklubb för pensionärer, legender om drakar (som när de träffas på är väldigt annorlunda och resultatet av missfall, inavel och att de kräver Realm på alltför mycket energi för att kunna finnas till.), och en himlars massa sagor och myter.
Så vad händer i början, vad är det som jag -främst- är intresserad av respons på? Jo, intro äventyret! Here we go, nu dyker vi ner i ännu en wall-of-text!
Äventyret börjar med att spelarna anländer till W. C. bara några i massan, 8 av 2000. De checkar in och får lite instruktioner om vad som är ok och inte, sedan så leds de ner till sovsalarnas underjordiska kammare, där de sövs ner. Sedan så tar vi kiosk+toa paus. Bygger upp spänningen lite och fortsätter. "Ni vaknar upp. Det är mörkt och ni ser knappt handen framför er. När ni satt er upp så ser ni att nödbetysningsslingorna i golvet är tända, det ända som hörs är ljudet av 400 andra som reser sig om runt omkring er, vad gör ni?" Och efter att alla har sagt lite (och spelaren som är agent är väldigt förvånad över att inte hanns insiders har väckt honom i förtid som det var sagt att de skulle göra efter bara någon dag) så fortsätter jag (med en mindre berättar persons röst): "Nödsanering av Sektor3 utlöst, alla anställda bör omedelbart utrymma sektorn. Återstående tid innan sanering 15minuter.". Spelarna får nu ett helvete att ta sig därifrån på 15min men det finns flera sätt så det fixar sig nog. Men andra frågor kommer också, "hur länge har vi sovit?", "vad fan händer?", "vilka är ni andra då?" med flera.
När spelarna väl lämnat sektor 3 så hoppas jag innerligt att de är i samlad trupp och inte tagit två olika vägar ut. Men hur som haver så får de nu lite lugn att lära känna varandra på. Eller det som de vågar avslöja om sig själva, jag ska nu ha blandat in vampyr spelaren bland de andra spelarna, han kan ha varit i sektor 3 (sovsalarna) när allt blev caos eller något. Så, nu ska de ut, ut från W. C. men agenten vill förbi datorcentralen och vampyrspelaren vill nog förbi Dereks kontor. Så det blir spännande spelare-spelare diskussioner här. Hur som haver så får de nu ta sig en promenad genom W. C. och se massa bevis på bizzara experiment som utförts här för att få fram bästa sättet att skapa något, ulvar.
Vad hände då? Jo, bara någon enstaka dag efter att Guoanbu hade släppt in sin agent så fick de bättre bild på vad som försigick från andra källor. Och även då de inte fick all sanningen bakom W. C. så fattar de att det är allvarligt och gör en full frontal attack mot stället (som för övrigt ligger i norra Grekland, försök motivera det). Detta resulterar i att Derek avbryter förvandlingen, formaterar alla diskar och förstör alla dokument för att sedan ta en sista hårddisk och fly med helikopter, bara precis innan kineserna når platsen. Men spelarna är där nere, precis som hans kompanjon som nu känner sig grovt förråd.
Från nu och framåt så kan inte spelarna misslyckas att ta sig ut, om de skulle fasta någon stans så hinner de i alla fall prata med några intressanta NPC:er för att sedan bli "räddade" av Guoanbu.
Bang, spelarna är ovanför jorden, den kinesiska hackern som jobbade för Guoanbu gjorde inte det frivilligt, utan under hot och han passar nu på att i förvirringen försvinna (gissar jag, annars så får han bara andra order eller något, men jag känner spelaren rätt bra så det fixar sig). Spelarna bör nu dela upp sig, de har två vägar att gå, en har en del vänner inom en mycket underlig bokklubb för pensionärer i London som kan veta något om Derek och vad fan som spelarna har varit med om, så jag hoppas denna spelaren föreslår att de går dit. Den andra spelaren som har ett förslag på någon stans att gå har fått en inbjudning till Quarry Village (läs: Den underliga staden i Ryssland som Derek är från), (ok, det är det två spelare som har, så de lär båda föreslå det), där de ska träffa lite folk, bland annat en professor i mytologi och en massa underliga adelsmän (och kvinnor) (som hälften ungefär visar sig vara vampyrer senare).
Detta resulterar förhoppningsvis i att jag får två grupper på 3-4 spelare vardera som jag kan spela med i fortsättningen.
Funkar detta som intro äventyr? Ganska rälsat jag vet.
Ok, jag vet, det finns inte en chans att någon orkar läsa allt det här men det var gött att få skriva av mig och göra en sammanfattning, frågan är nog ifall det är värt att klicka på "skicka"-knappen nu.
//Lallo - tjaaa, och detta var kortformen av det hela. Vad har jag gjort?!