Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Hobbymoderera inte, och skriv inte att folk beter sig som "cp:n". Tack.
Jag har läst skolhistoria, och vet hur bra det gick senast vi hade en skola med "höga krav". Det är klart att vissa ser ett värde i att alla inte får samma möjligheter; jag gör dock inte det.Lexx said:Vadå för framtidsbild? Vad har du för tillgång till information om framtiden som vi andra inte har? Vänsterblockets skola är den skola som slår ut elever. Den tvingade jämlikheten får elever att skita i skolan, en skola där ALLA tvingas att läsa samma ämnen skapar en skola där vissa elever bangar för att de är helt ointresserade av vissa ämnen...
FP´s vilja att förändra skolan och skapa mer individuella utbildningar som passar respektive elev är troligtvis en bra väg att gå. Alla ska inte behöva ha högskoleutbildning, för om alla går på högskola så kommer kvalitén att sjunka.
Dock tycker jag att alla ska kunna komplettera sina utbildningar senare. Därför bör man även satsa på Komvux eller liknande alternativ...
Så, återigen: Var får du dina källor ifrån? Eller höftar du bara?
Det handlar inte om vilken världsbild jag har eller vad jag tycker om de som inte delar den; jag tycker däremot att man om man faktiskt är ute efter en debatt, så låter man bli kraftuttryck och saker man vet att ens meningsmotståndare kommer att bli vansinniga på.Lexx said:Måste bara kommentera detta. Det finns ingen anledning för att hetsa upp sig. Detta är en forumdebatt och jag känner inte dig [vill heller inte göra det] och du känner inte mig. Men detta är mina åsikter, uppfattningar och hur jag upplever deras politik [exempelvis "ljusning" "kommunistregim" osv]. Så jag tycker att det är lite märkligt att du reagerar som du gör och kör med dessa ständiga fekalmetaforer när någon skriver något som inte passar din världsbild. Kan vi istället ha en saklig diskussion om skolpolitiken med inriktning på "V" så struntar vi i resten.
Fast om mankrank said:...eftersom de praktiska programen inte erbjuder teoretiska kurser samtidigt som uppläsning på komvux senare stigmatiseras; de som läser där får sämre chans att komma in till utbildningar.
Jag medger att jag överdrev, fast alla jag känner tycker att betygen är bra som motivation för att plugga hårdare, och pluggar man hårdare så lär man sig mer.krank said:Och inga betyg != inga mål
Inte nödvändigtvis kanske, men den kunskap som man mister av att inte ha läxor måste ju i så fall kompenseras med längre skoldagar. Annars lär sig ju eleverna för lite.krank said:Och (kan jag som lärare säga) att inga läxor != ingen inlärning.
Det beror lite på vad man sätter som huvudsakligt mål för utbildningen; för mig t.ex är inte att man blir kunnig inför arbetslivet det primära, utan att eleverna växer som människor och får vettiga (och många) möjligheter inför framtiden.Purgatory said:Fast om man
läser ett praktiskt program är väl ändå poängen att man ska lära sig det som programmet går ut på för att bli bra på det. Inte en jack of all trades master of none.
Så funkar det - mest för de som ligger i de övre betygsstegen. och visst, de ska man också motivera - men min filosofi är att man först och främst bör fokusera på de som har det svårt, och sedan på de som redan är duktiga.Purgatory said:Jag medger att jag överdrev, fast alla jag känner tycker att betygen är bra som motivation för att plugga hårdare, och pluggar man hårdare så lär man sig mer.
Mycket har det att göra med att Sverige trots allt är ganska långt framme vad gäller att postmodernisera synen på kunskap. Något jag ser som definitivt positivt: Vi lär oss inte lika mycket onödiga popcornkunskaper.Purgatory said:Inte nödvändigtvis kanske, men den kunskap som man mister av att inte ha läxor måste ju i så fall kompenseras med längre skoldagar. Annars lär sig ju eleverna för lite.
Och något måste vara fundamentalt fel med den svenska skolan eftersom elevernas kunskaper sjunker varje år jämfört med andra länder. Den nuvarande svenska skolan är uppbyggd av socialdemokraterna under en lång tid utan några varande regeringsskiften, och ifall ingen kommer och försöker ändra på något och tar upp debatten så kommer det bara att fortsätta som det alltid gjort. Vilket i skolans fall är att bli sämre och sämre. För du kan väl knappast påstå att alla som går i skolan nuförtiden är korkade och alla som gick i skolan förr i tiden var någon sorts genier eftersom de hade bättre kunskaper.
Förhoppningsvis eftersom näringslivet inte ska ha med saken att göra.rjonas said:-Krank, värför är det inte så här?
Nej det har den inte, finns inget sådant samband om man kollar statistiken. Däremot är det mycket som tyder på att kvaliteten på lärarkåren i de olika skolorna har positiv inverkan enligt modern forskning, men det är såklart betydligt svårare att mäta i stor skala. Och vad ÄR kvalitet, där går åsikter isär. Utbildning, motivation och arbetsätt.. osv...krank said:Och om skolan hade de resurserna, så borde de användas på att öka lärartätheten - något som senast jag kollade hade en statistiskt säkerställd positiv inverkan på elevernas resultat.
Vilket jävla bull! Ursäkta ordvalet, men jag blir upprörd på riktigt. Ska vi inte bara lära ut wikipedia- och google-användning på dagis och lägga ner skolan helt?Dagens ungdomar kan inte alltid hela multiplikationstabellen eller vilket år Gustav Wasa dog. Båda är menlösa, onödiga kunskaper i ett samhälle där svaret är två knappklick bort. Istället skulle morgondagens skola behöva fokusera på kritiskt läsande, hur man bedömer trovärdigheten i olika källor, etc. Sådant går inte att mäta, och det görs inte heller.
Strunt då i näringslivet.krank said:Förhoppningsvis eftersom näringslivet inte ska ha med saken att göra.rjonas said:-Krank, värför är det inte så här?
Men allvarligt, så skulle man väl kunna göra. Omd et nu inte var så att skolverkets riktlinjer är luddigare än en katt som just kommit ur torktumlaren, och att skolan verkligen inte har de resurserna.
Och om skolan hade de resurserna, så borde de användas på att öka lärartätheten - något som senast jag kollade hade en statistiskt säkerställd positiv inverkan på elevernas resultat.
Faktiskt en intressant tanke. Jag är för mätning, men det behöver ju inte ske i traditionell betygsform. Bara den är relevant och rättvisande, och gör utbildningen bättre.rjonas said:Strunt i näringslivet.krank said:Förhoppningsvis eftersom näringslivet inte ska ha med saken att göra.rjonas said:-Krank, värför är det inte så här?
Men allvarligt, så skulle man väl kunna göra. Omd et nu inte var så att skolverkets riktlinjer är luddigare än en katt som just kommit ur torktumlaren, och att skolan verkligen inte har de resurserna.
Och om skolan hade de resurserna, så borde de användas på att öka lärartätheten - något som senast jag kollade hade en statistiskt säkerställd positiv inverkan på elevernas resultat.
Jag tror det skulle vara ballt om lärarna fick vara lite gung-ho i sitt yrke. Som det är nu ska samma person lära ut och utvärdera. Det leder till en intressekonflikt. Eleverna får ofta för sig att de får dåliga betyg för att de inte är omtyckta av läraren.
Om lärarna inte tyngs med att utvärdera kunde de ägna sig åt att förbereda istället för att rätta. Jag tycker lärare ska entusiasmera (som healingtanterna säger) och ge blanka fan i betygsinflation och betygshets. Lärarna ska bara vara på elevernas sida.
Utvärderarna kan vara lite kallare, lite reserverade, skolade i modern it, statistik och testteorier. Om utvärderarna var en yrkeskår tror jag skolverkets riktlinjer omgående skulle bli tydliga. Jo, man behöver en yrkeskår då alla prov inte ska vara skriftliga utan även intervjuer ska utföras.
Fördelningen kanske kunde vara tio lärare per utvärderare.
Antal utropstecken uttrycker verkligen hur rätt du har. Jag lovar.Vandraren said:Vilket jävla bull! Ursäkta ordvalet, men jag blir upprörd på riktigt. Ska vi inte bara lära ut wikipedia- och google-användning på dagis och lägga ner skolan helt?
Alla kan väl förstå att det finns ett enormt värde av att faktiskt lära in saker (och komma ihåg dem längre än 5 min), kunna sätta sig in i komplexa frågeställningar, göra analyser och komma till egna slutsatser utifrån detta. Matematik och fysik är extremt viktiga ämnen (språk, historia etc också) och att Sverige med världens näst högsta skatter har en medelmåttig skola i jämförelse med resten av OECD-länderna är klart underkänt!!!
Synd bara att deras "realistiska" världsbild inte utgår från annat än partiledarens påhittade statistik...Vandraren said:Jag välkomnar FPs skolpolitik, även om vissa av deras idéer går för långt åt andra hållet så har de i alla fall en realistisk världsbild.
Möjligt, men det är också att rent krasst få många av dem att ge upp.Vandraren said:Att ställa krav på elever är att visa dem respekt.
Hur länge som helst, men åtminstone tills de är myndiga.Vandraren said:Hur länge ska folk ha på sig att bestämma sig vad de vill plugga?
Synd bara att man just nu håller på och tramsar sig och dels begränsar vilka som ska få läsa på komvux, dels fixar så att de som läst upp betygen där hamnar i ett B-lag inför uttagningarna till högskolan sen.Vandraren said:Komvux är bra och ska fortsätta finnas för alla som inte klarade gymnasiet.
Den som väljer att bli lärare för att få hög lön har inte i yrket att göra överhuvudtaget.Vandraren said:Intagningen till högskoleutbildnignar bör bli mer selektiv, t.ex. helt sjukt att lärarutbildningen endast kräver godkänt (10,0) i alla ämnen. Lärare bör ha 20,0 i snittbetyg och få en ingångslön på 35 papp, det är det viktigaste yrket i samhället.
Det är däremot ett rejält angrepp på en hel grupp; jag vill se vilket underlag du har för att det finns lärare som inte kan läsa/skriva/räkna. Japp, kravet är bara G - G betyder att man kan läsa, skriva, räkna. Godkänt är "uppnår målen".Vandraren said:Att det idag är folk som knappt kan läsa/skriva/räkna själva som lär andra att läsa/skriva/räkna säger ganska mycket om tillståndet i det svenska skolsystemet (detta är inget personangrepp, eftersom jag mycket väl tror att du kan läsa/skriva/räkna).
Tyvärr är det ganska många av mina kollegor som helst av allt skulle vilja tillbaks till 30-talets skola...Vandraren said:Jag hoppas att du är ensam om dina tankar bland dina kollegor, men jag betvivlar det.
I och för sig, det beror på vilken statistik man kollar på. Betygsstatistiken? Den är ju som bekant inte helt rättvisande... Elevernas faktiska kunskaper - samt förmåga att tänka kritiskt, problematisera, etc - tror jag definitivt vinner på att man har färre elever per lärare. Det är en såndär grej de flesta lärare är ganska överens om: Det är nästan omöjligt att skapa en fungerande pedagogik för 32 pers, helt OK för en klass på 20, och rätt enkelt för en klass på 15. Det märks direkt på elevernas förmåga att ta in information - på 30 pers kan man inte individualisera, man har två minuter per elev och timme och det går helt enkelt inte ihop. De som lyckas bra i en sådan grupp är de som redan har med sig mycket hemifrån.Arfert said:Nej det har den inte, finns inget sådant samband om man kollar statistiken.
Mer ojämn, kanske.Arfert said:Dessutom har lärartätheten i Sverige inte blivit sämre på 25 år.
Givetvis. Dagens skola är ett gigantiskt misslyckande - men att skapa ännu sämre förutsättningar tror jag inte är en bra lösning. Idag har vi stressade lärare som förväntas vara ordningsvakter, städerskor, vaktmästare och administratörer samtidigt som de förväntas ha en individanpassad och modern undervisning - trots att sådan undervisning, till skillnad från traditionell korvstoppnings- och kadederundervisning kräver mindre grupper och mindre stress.Arfert said:Det verkar också som om, enligt forskning och statistik, att det är just resurssvaga, lite struliga killar som mest slås ut av "flumskolan" (eller vad man nu vill kalla den). Mer organiserade och ordningsamma elever klarar sig bättre, som från välutbildade hemmiljöer. Framför allt tjejer, som har tagit över ledningen i tidigare typiska "killämnen". Det verkar nästan som skolan "gett upp" strulkillarna, att man helt enkelt får räkna med att vissa inte får godkänt. Om det är så är det såklart helt oacceptabelt.
Jag är hemskt nyfiken på de där resurserna, måste jag säga.Arfert said:EDIT: glömde, de minskade resurserna till skolan är också en myt, de har i snitt över landet ökat med 30% sedan tidigt 90-tal. Däremot så används de fel, de kommer inte undervisningen till godo, de äts upp av ökad administration och liknade. Det här finns det såklart även siffror på, lätta att kolla upp för den som kan läsa.
Kan inte länka just nu, all sån där info jag hänvisar till ligger på jobbet. Men kan fixa det sen om nån är intresserad.
Det finns en myt om mätning; att den någonsin kan vara rättvisande.Arfert said:Faktiskt en intressant tanke. Jag är för mätning, men det behöver ju inte ske i traditionell betygsform. Bara den är relevant och rättvisande, och gör utbildningen bättre.
Jag vill alltså helt enkelt skilja på "multiplikation är när man lägger ihop X med sig självt ett visst antal gånger" (kunskap om vad multiplikation är och hur den fungerar) och "4*7=28" (popcornkunskap). Det första är självklart viktigt, det andra är... onödigt. Det finns god anledning att lära sig förstå multiplikation, men jag har ännu inte hittat ett enda argument till varför man måste kunna göra skiten utantill.w176 said:*Mummel mummel* Multiplikationen....
Matematik är ett språk, och man måste ha ett par grundläggade saker flytande och självklara för att man ska kunna "tänka" matte och förstå de riktiga sammanhangen.
Att slå med miniräknaren är praktiskt men för att förstå måste man kunna grunderna i språket. Dit hör grundläggande multiplicering.
... Fast alla som träffat mig vet att jag inte ens kan grundläggande addition.
Och det här var bra punkkritik på ett övrigt bra inlägg.