Absolut!Olav said:Det finns anledning att tro att du har rätt. Det som var revolutionerande för fyrtio år sedan behöver inte vara revolutionerande längre. De flesta forskningsområden kritiseras ständigt, vilket i sin tur ofta leder till reviderade och förhoppningsvis bättre teorier. Att ha en konservativ utbildningssyn kan (antar jag) lika gärna bero på att en inte hållit sig uppdaterad med nya teorier och således är fast i en äldre - konservativ - tanke.
Samma öde kommer säkerligen även gå våra idéer till mötes, och förhoppningsvis kommer nästa generation anse att vi är reaktionära gamla stötar oavsett hur vidsynta eller revolutionära vi strävar efter att vara.
Liksom, jag har haft lärare (nämner inte skola eller person, vore elakt) som på största allvar menade att historiematerialismen går att ta på allvar som historisk förklaringsmodell. Alltså, inte bara att man bör fokusera på materiella faktorer, utan Marx' grejer om utvecklingstrappan.
Det var säkert revolutionärt sprängstoff en gång i tiden, men i dagsläget är det mest, liksom idén att kraftfulla individer leder historien eller idén att det går att definiera, objektivt, en gång för alla vad som är viktigt att kunna vad gäller konkreta informationsbitar, nåt som ligger på den kunskapsteoretiska skräphögen.