entomophobiac;n336476 said:
Det skulle i så fall innebära att “balans” bara existerar om spelet har taktiska element, i din definition? Om 80/20-ration bara handlar om strid alltså.
Nej, inte alls. Däremot är balans oftast enklare att se i just strid, eftersom strid oftast är väldigt hårt reglerad i spel. Men balans genomsyrar allt i rollspel. Om det är möjligt att göra en rollperson som helt enkelt är bättre än alla andra rollpersoner på allt, då är det inte balanserat, och inte särskilt roligt.
Det är inte roligt oavsett om det betyder att en person gör allting, och de andra bara tittar på, eller om alla gör samma rollperson för att det är det enda gångbara allternativet om man vill göra något.
Då har man inte balans, utan motsatsen till balans.
Balans innebär inte att alla är lika bra på allting. Balans innebär att jag inte råkar göra en rollperson som helt enkelt är sämre än alla andra på allt av misstag, och att jag inte avsiktligt (eller av misstag) kan göra en rollperson som är bättre än alla andra på allt.
Det är inte lätt att uppnå i rollspel, eftersom så många variabler ligger bortom spelskaparens kontroll. Men det är definitivt något man bör sträva efter. Ju mer jobb du som spelskapare lägger på att balansera spelet, desto mindre problem blir det att uppnå balans kring spelbordet.