Nekromanti Värdet av Symbolik

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jag har oändligt med gånger att baka in lite symboliska
händelser och saker i mina rollspelsäventyr, men jag tycks
gå bet: Jag gör det för luddigt för att man ska förstå vad
jag menar om spelarna inte får det i ren klartext ... men
då blir det inte symbolik. Det skulle vara jätte flashigt
att dra in i en kampanj, men som sagt var har jag inte
lyckats knyckla ihop detta på egen hand.

Är det någon annan spelare eller spelledare som har schyssta
erfarenheter att dela med sig av på det området ?

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag gör det för luddigt för att man ska förstå vad jag menar om spelarna inte får det i ren klartext ... men då blir det inte symbolik. </I>

Väldigt allmänt; om den är nåt RP:na stöter på under handlingen måste spelarna (de runt bordet) vara <I>bekanta</I> med symboliken för att den ska fungera. Det är väl nästan en fördel om de inte fattar vad det egentligen "är" alldeles på en gång, men det bör ju vara nåt som de kan komma på själva. Nån gång.

Symbolik är fö en väldigt bred term; vad slags symbolik är det du har använt? Några exempel?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Tema" är ett närbesläktat begrepp som jag prövat på; att det mesta i ett äventyr kretsar kring ett visst tema. Första gången jag stötte på den idén var i Ars Magica-äventyret "The Broken Covenant of Calebais" där temat var "samarbete"; den regelrätta dungeon man rotade igenom var ett exempel på hur dåligt samarbete gör att grejer går åt helvete, medan ett par grupper av SLP man stöter på är exempel på hur gott samarbete är en styrka.

Det behöver inte vara så seriöst, men den sortens teman - med tillhörande symbolik - är en väsentlig del av mer mystikåmagi-inriktade äventyr både i Pendragon och i Glorantha, och där har jag questat med framgång som SL. Ett par fall där spelare INTE kände till symboliken eftersom de inte är lika torsk på orlanthisk mytologi som jag klarade sig ändå just på grund av genomgående teman - ansvar, t.ex.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

draenor

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
31
Location
JKPG
Samarbete?? Haha.. Ja, ibland går det ju.. Men oftast blir det ju att folk blir lite "girig" som man säger.

~Sir Warranty, Knight of the round table - A Castle Camelot division: www.castlecamelot.com
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Samarbete (OT, eftersom tråden handlade om annat)

Det var ju ett exempel, Helge! På tema, alltså. De SLP som man möter i äventyret har alltså lyckats eller misslyckats beroende på huruvida de var kapabla att inse att samarbete stärker en eller inte. Vad RP gör är som vanligt upp till spelarna.

Vad gäller rollspel måste jag säga att spelarna/rollpersonerna oftast samarbetar utmärkt - och när de INTE gör det beror det i 99% på inkompatibla personligheter, antingen vad gäller spelare eller rollpersoner. Ibland är det till och med avsiktligt. Att själviskheten bedrar visheten har jag nästan aldrig upplevt... även med de värsta kobolder. Fast jag kanske är unik!

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Jag har nog det motsatta problemet. Hittar jag någon symbolik någonstans kan man ge sig attan på att spelarna upptäcker symboliken innan dom ens fått hälften av ledtrådarna dom är förgävliga.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Samarbete (OT, eftersom tråden handlade om annat)

Ja men det motstående temat mot samarbete, intrigrollspel är också kul. Speciellt i längre kampanjer där rollpersonerna bara samarbetar för att uppnå sitt eget syfte.

/Per
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Samarbete (OT, eftersom tråden handlade om annat)

Jag blir bara missförstådd hela tiden... ;-)
"Intrigrollspel" är en kampanj- eller äventyrsstil, inte ett tema, vilket var vad jag talade om. Och "samarbete" var ett EXEMPEL på ett realiserat tema, inte ett exempel på något som var extra kul eller så...

Suck. Jag måste komma på ett sätt att förklara vad fan jag menar...

Nightowl, oförståelig

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Ge dom en "guide"

Vad jag hade i en av mina längre kampanjer var en eller ett par åfterkommande Slp´s som förde konstruktiva samtal med spelarna, gav små ledtrådar, förklaringar, ställde frågor till spelarna etc. Detta gjorde att dom fick upp ögonen för symboliken och annat som jag ville att dom skulle förstå, men dom fick tänka själva.


Högaktningsfullt Kowalski
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Sen kan man ju vara lite övertydlig...

Man skall nog inte vara för dunkel alla gånger. Poängen med symbolik är ju trots allt inte att den skall vara totalt oförståelig... Man skall väl oftast ha en känsla av att förstå på något sätt, om än "bara" undermedvetet eller intuitivt.

Nu till min egen erfarenhet av att "övertydlig" symbolik kan vara effektiv (spelarna är ganska unga kanske jag skall nämna, det är möjlig att folk vill ha lite mer subtila grejer när de blir äldre). I min Werewolf-kampanj (förlåt att jag tjatar så förbannat om den, men det är egentligen det enda aktuella ställe jag kan hämta exempel från) skulle RP-packet skaffa sig ett totem. Packets theurge (schaman för alla icke WoD-are), som jag spelar eftersom ett pack på två hade blivit så löjligt, hade fått drömbesök av Falken, som tydligen hade ett gott öga till packet (speciellt en medlem, men det tror jag inte de visste i det här läget). Så ger sig allihop ut på nån slags visionquest-historia för att etablera kontakt mellan packet och ett lämpligt totem. Lämpligt var då, enligt spelarna, inte Falken (för tråkigt) så det fick bli Uktena i stället (som genast gav dem i uppdrag att sticka till Kanada och hindra att några hemska vampyrer fick tag på någon magisk pryl vars identitet de inte fick veta riktigt än). Deras val, men bara för att retas lät jag dem på lite håll se en falk som såg ledsen ut och skrek lite (eller nåt sånt). Inte så subtilt, men önskad olycksbådande effekt uppnåddes, som jag uppfattade saken. (Nu är mitt problem hur jag så småningom skall kunna återknyta till detta på ett snyggt sätt. Det finns så många lösa trådar i den där kampanjen, fast den inte alls kommit särskilt långt. Jag planerar och strukturerar för dåligt, måste kanske starta en tråd där jag frågar om detta...)

I alla fall, min poäng alltså, ungefär: Försök inte vara för subtil, spelarna fattar ändå inte då. :gremsmile: Sen är det ju ännu bättre om man så småningom lyckas föra in någon alternativ tolkning, så betydelsen plötsligt inte är så självklar längre...

Jaja, hoppas detta kan vara till ngn hjälp.
Från en WoD-are till en annan,
nano, nano
eller nåt
din
one and only
pingvin

"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
...men andra påstår det...(OOOOOOOOOOOOoooT)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Intrigrollspel" är en kampanj- eller äventyrsstil, inte ett tema, vilket var vad jag talade om. Och "samarbete" var ett EXEMPEL på ett realiserat tema, inte ett exempel på något som var extra kul eller så...<p><hr></blockquote><p>
Men visst läser man ofta saker i den här stilen... "RP:na måste ha kompatibla personligheter, måste kunna samarbeta... Interna konflikter [...] kan vara kul inom vissa gränser men får aldrig gå ut över äventyret..."o s v i regelböcker och här på sidan m m. Jag stör mig alltid lite på det där, tänker typ "men folk får väl spela vilka personligheter de vill..."

Vad tycker ni?

Martin/Ozzy (som nog ändå brukar ha någorlunda äventyrsvänliga karaktärer)




"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Intriger, intriger, intriger

"Jag stör mig alltid lite på det där, tänker typ "men folk får väl spela vilka personligheter de vill...""

Jag håller med, med ett enda förbehåll: det får inte gå ut över övriga spelare! Inklusive spelledaren - han är också med och spelar.

Spelledaren har ett helsicke att försöka få en kampanj att röra på sig när spelarna har en massa hemligheter för varandra. Spelare kan väldigt lätt ta illa upp om andra spelare plottar mot dem. Allt detta sammantaget gör att det är bättre att ha kompatibla rollpersoner till en början, för att sedan låta spelarna göra mer okompatibla rollpersoner gradvis tills man hittar var gränsen går.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Re: Intriger, intriger, intriger

Jag håller med, med ett enda förbehåll: det får inte gå ut över övriga spelare! Inklusive spelledaren - han är också med och spelar.

Spelledaren har ett helsicke att försöka få en kampanj att röra på sig när spelarna har en massa hemligheter för varandra. Spelare kan väldigt lätt ta illa upp om andra spelare plottar mot dem. Allt detta sammantaget gör att det är bättre att ha kompatibla rollpersoner till en början, för att sedan låta spelarna göra mer okompatibla rollpersoner gradvis tills man hittar var gränsen går.


Måste hålla med Krille här. Som SL finns det inget värre än när RP:na börjar jäklas med varandra istället för att jobba vidare på äventyret. Visst ska man få spela vilket karaktär man vill, men jag har spelledat ett gäng med bl.a. en riddare som hatade underklassen och en tjuv som hatade överklassen...de båda gick inte så bra ihop. De hade säkert mycket givande argumentation, men jag var inte så road...


//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Intriger, intriger, intriger

"<EM>Som SL finns det inget värre än när RP:na börjar jäklas med varandra istället för att jobba vidare på äventyret.</EM>"
/[color:green]Han</font color=green> håller med till fullo
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Intriger, intriger, intriger

Personligen tycker jag interna intriger, gärna elakartade, är en mycket trevlig krydda till allt rollspelandet. Men som med alla kryddor, man ska inte överdriva.
Det beror även mycket på vilken typ av äventyr/kampanj man spelar. Men i de flesta fall så prioriterar jag upplevelsen på vägen (d.v.s. alla mysiga intriger) högre än målet (d.v.s. äventyrets uppklarande).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Jo...

Jag håller med, med ett enda förbehåll: det får inte gå ut över övriga spelare! Inklusive spelledaren - han är också med och spelar.

Jag håller med, utan några som helst förbehåll. Jag gav bara uttryck för den känslomässiga reaktion jag brukar få när jag läser sådana där stycken som jag nämnde.

ödmjukast,
mho/occ

"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Intriger, intriger, intriger

<I>Som SL finns det inget värre än när RP:na börjar jäklas med varandra istället för att jobba vidare på äventyret.</I>

Jo, en värre grej - att sånt beteende brukar ge poäng för bra rollspelande på konventsturneringar.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Intriger, intriger, intriger

Som SL finns det inget värre än när RP:na börjar jäklas med varandra istället för att jobba vidare på äventyret.

IMHO kan det bli litet tråkigt om man hela tiden förväntas arbeta vidare på äventyret så effektivt man kan utan att någonsin ta hänsyn till sin karaktärs önskningar och motivationer. Naturligtvis är det bra om interna konflikter hålkler sig över nivån "tjatigt käbbel" som det lätt blir när man gör kombinationer som socialistisk tjuv / arrogant riddare.

På hela taget tror jag allmän nöjesnivå är en bättre måttstock än äventyrseffektivitet... /images/icons/smile.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Allright !

Det där var mycket bra skrivet och jag fick lite nya
ideér faktiskt där. Dunka dig själv på ryggen och säg "Jag
är bra", för det är du ;-)
<I>
"Försök inte vara för subtil, spelarna fattar ändå inte
då. :)"</I>

Nej, mina erfarenheter talar för att det inte är bra (-:
Mina bibelkunskaper är - i mina ögon - bra, något jag inte
insåg är att folk inte är lika bra på boken som jag så efter
att ha kommit till den insikten förstod jag varför inte
folk förstod mina små vinkar. Men, som du sa, man ska inte
vara för subtil.

/Alexander Gyhlesten - Uppskattar kloka människor

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top