Sen kan man ju vara lite övertydlig...
Man skall nog inte vara för dunkel alla gånger. Poängen med symbolik är ju trots allt inte att den skall vara totalt oförståelig... Man skall väl oftast ha en känsla av att förstå på något sätt, om än "bara" undermedvetet eller intuitivt.
Nu till min egen erfarenhet av att "övertydlig" symbolik kan vara effektiv (spelarna är ganska unga kanske jag skall nämna, det är möjlig att folk vill ha lite mer subtila grejer när de blir äldre). I min Werewolf-kampanj (förlåt att jag tjatar så förbannat om den, men det är egentligen det enda aktuella ställe jag kan hämta exempel från) skulle RP-packet skaffa sig ett totem. Packets theurge (schaman för alla icke WoD-are), som jag spelar eftersom ett pack på två hade blivit så löjligt, hade fått drömbesök av Falken, som tydligen hade ett gott öga till packet (speciellt en medlem, men det tror jag inte de visste i det här läget). Så ger sig allihop ut på nån slags visionquest-historia för att etablera kontakt mellan packet och ett lämpligt totem. Lämpligt var då, enligt spelarna, inte Falken (för tråkigt) så det fick bli Uktena i stället (som genast gav dem i uppdrag att sticka till Kanada och hindra att några hemska vampyrer fick tag på någon magisk pryl vars identitet de inte fick veta riktigt än). Deras val, men bara för att retas lät jag dem på lite håll se en falk som såg ledsen ut och skrek lite (eller nåt sånt). Inte så subtilt, men önskad olycksbådande effekt uppnåddes, som jag uppfattade saken. (Nu är mitt problem hur jag så småningom skall kunna återknyta till detta på ett snyggt sätt. Det finns så många lösa trådar i den där kampanjen, fast den inte alls kommit särskilt långt. Jag planerar och strukturerar för dåligt, måste kanske starta en tråd där jag frågar om detta...)
I alla fall, min poäng alltså, ungefär: Försök inte vara för subtil, spelarna fattar ändå inte då.
Sen är det ju ännu bättre om man så småningom lyckas föra in någon alternativ tolkning, så betydelsen plötsligt inte är så självklar längre...
Jaja, hoppas detta kan vara till ngn hjälp.
Från en WoD-are till en annan,
nano, nano
eller nåt
din
one and only
pingvin
"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow