Att du öppnat upp en attans stor maskburk...
Personligen så tycker jag att varje regelsystem har ett
giltighetsområde, en avgränsning inom vilken de fungerar bra.
De generella systemen, tex GURPS eller Generica har ett relativt stort giltighetsområde. De kan hantera ganska mycket, så länge som man inte ruckar för mycket på de grundläggande premisserna. Med justeringar kan de generella systemen utökas för att täcka in mer speciella krav, men det finns ju gränser.
Specifika system, exempelvis Vampire, har ett mycket smalare giltighetsområde. Detta är ofta för att deras giltighetsområde är så långt från huvudfåran att det kräver specialhänsyn för att funka. Dessa specialhänsyn kan lätt misstas för stämningshöjare, men deras funktion är för att funka i ovanliga sammanhang. Med lite god vilja kan man utöka dessa systems giltighetsområde utanför vad de är tänkta som, men bara till en viss gräns.
Vissa system är väldigt specifika. Exempel på detta är tex humorspel som Paranoia och MWWG eller dungeonbashers som d20. Dessa system är väldigt hårt nischade och är svåra att anpassa på ett vettig sätt till andra miljöer. Visst, men vål, vilja och vaselin kanske man kan få till någon halvdan lösning, men det är helt klart att de helst sitter kvar i sin nisch.
Är man inom giltighetsområdet så har man rätt verktyg för ändamålet. Är man i gränslandet så använder man en spårmejsel för att skruva en stjärnskruv, det går men kräver viss finess. Är man helt utanför så försöker man slå i en spik med en skruvmejsel.
OK, vart vill jag komma med det här?
Jo, min poäng är att så länge som man arbetar inom ett systems giltighetsområde så funkar det bra, utan att stämningen påverkas. Om man däremot försöker lämna giltighetsområdet och köra humor i Phoenix Command eller krigsspel i Vampire så gör man något som spelet egentligen inte är gjort för och saker och ting blir lite knöliga och stämningen kan bli lidande.