Re: Separera värld från regler
"Jag föredrar när en spelvärld är integrerad med dess spelregler."
Håller ivrigt med. Favvo-exempel:
Vad är bäst, att man håller ett långt anförande om sociala förhållanden, eller att en rollpersons sociala status måste antecknas (behöver inte vara en nuffra, kan vara en beskrivning) så att alla som läser den paragrafen för att göra en RP får en insikt i hur sådant fungerar ("Aj fasen" säger killen som gör en karaktär till DoD Samuraj, "fastän en köpman får mest cash tycker alla, bönder som samurajer, att han är en rutten parasit!")?
Vad är bäst, ett stycke om familj och klaner och dylikt när man gör sin RP som säger vad som gäller, eller tre sidor om kampanjvärldens familjesociologi? (Får gärna finnas en slumpmässig bakgrundgenerator eftersom jag har idétorka, men den skall också vara "integrerad" - den skall inte bara generera roliga utan också troliga RP - och man skall kunna strunta i den).
Osv.
Dessutom, min smärtsamma erfarenhet är att alla de till 100% "låt-oss-rollspela-en-historia-jag-skiter-i-reglerna"-spelare jag känner ("Narrativists", som modeordet lyder) avskyr att läsa någonting innan de skall rollspela, inklusive världsbeskrivningar av alla former. Hellre en sida regler än två sidor gaming fiction, osv. De som helst läser långa bakgrundsstycken är faktiskt alla notoriska gearheads som gillar rymdskeppsreglerna i Traveller och att spela magiker i D&D som kan artonhundra spells de kan utantill etc, och de brukar tycka att mycket regler är kul.
Nightowl
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!