Jag funderar nämligen på att spela just Planescape med andra regler, men jag vet inte vilka (kanske Eons?) eller om det är värt den extra arbetsinsatsen.
Som någon annan sa håller jag med om att EON är de sista du bör tänka på. De meddelar inte ens samma bild som D&D är tänkt att göra, om man härleder till den relation värld-regler som Krille pratar om i tråden.
Men annars då? Tja, vad sägs om WEGs d6 system, Basic Roleplaying, Warhammer FRP, Drakar och Demoner (tidigare än 6.0) eller dylikt? Huvudsaken som jag ser det är att spelet är enkelt så man kan fokusera på det som gör Planescape intressant - världen.
Många andra här verkar anse att det viktiga är att man kan bli mäktig etc. Själv tycker jag det gör helt och hållet detsamma. Världen ger utrymme för exakt allt man kan tänka sig, och i dagens spelvärld verkar vissa ha stora problem med d20. Så varför inte låta de stackars själarna använda ett annat system?
Men se bara till att hitta ett tillbörligt enkelt system, och att använda D&D sparar dig en hel del konverteringsarbete eftersom du lätt kan använda dig av 3E till 2nd. Levels är inte ett sådant gissel som många verkar vilja tro.
Om man bara låter bli att se sig blind på level systemet så är faktiskt d20 ett hyffsat system i grund och botten. Vad gäller att sedan ta bort levels så är det säkert möjligt, men de diskussioner där jag sett det göras (b la på Spycraft forumet) har mest ballat ur i matematiska formler och lustiga slutsatser.
Så, ta det "gode med det onde", bit ihop och köp en PHB
(Återigen tycker jag DMG är slöseri med pengar, men du gör som du vill... hehe)