Re: En evighetsmaskin...
"Jag vet inte exakt vad som stod i mutant, men jag kan tänka mig ett fordon som drivs av enbart vatten och har bara vatten (och syre) som avgaser."
Följande står i Mutant (1a utgåvan, sidan 46):
Väte-Syre-Turbin
Motorn förbränner väte och syre. De enda avgaserna blir vattenånga. Väte-Syre turbinen [sic!] driver flera typer av bilar. De tankas med vanligt vatten.
Av detta får man en massa ledtrådar:
* ingen fusion sker (förbränning av väte och syre sägs uttryckligen - dessutom är vatten inget lämpligt råmaterial för fusionsbränsle, eftersom deuterium och tritium är för sällsynt)
* ingen materia-energi-konversion sker (endast energi från kemiska bindningar används)
Detta innebär att man genom att stoppa in energin som finns i kemiska bindningar väte och syre får a) tillräckligt mycket energi för att driva en bil, b) tillräckligt mycket energi för att omvandla vatten till gasform, samt c) tillräckligt mycket energi för att upplösa bindningarna i vatten och få väte och syre.
Stoppa in en kilojoule i form av förbränning av väte och syre så får du bara ut en kilojoule energi. Det går åt en kilojoule för att bryta upp vatten till den mängd väte och syre som krävs för att göra det, och det endast om det inte finns någon energiförlust alls. Nu har vi bevisligen energiförlust i form av värmeläckage (vattenångan) och rörelseenergi (bilens rörelse). Kort sagt, väte-syre-turbinen är en perpetuum mobile.
Så nej, jag kan inte tänka mig en bil som drivs med enbart vatten som används för att göra väte och syre och lämnar vattenånga som avgaser. Stoppa in enbart väte från början, ja. Då går det (men är en klumpig och mekanisk metod). Använd materiakonversion, då går det, men varför då begränsa sig till vatten, och framförallt, varför begränsa sig till bilar? Använd fusion, och det krävs en hel processindustri för att få ut det deuterium och tritium som finns i vattnet och som garanterat inte får plats i en bil.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>