Nekromanti Världsbyggande

Mogger

Hipsteranka
Jag har nyligen byggt en värld. Det var inte meningen. Vi skulle börja spela A Song of Ice and Fire, och skulle ha en plats på kartan att placera karaktärernas förläning. Så vi pekade på ett ställe på kartan och sa "Där! Där ligger den." Så jag plockade upp Campaignboken och började läsa. Ganska snart visade det sig att ett landområde stort som Frankrike sammanfattades med typ 4 meningar. "Jaha" tänkte jag, "då får vi väl fylla ut det själva". Så det gjorde vi, eller gör, för det är ju en del som får plats.

Vad jag märkte när vi började med det här är att ganska snart börjar intrikata förhållanden utkristalliseras. Ur ingenting. Först var det bara en karta med lite namn, lite berg och floder och sånt, men snart förstod vi att det fanns mycket mer bakom de här namnen. Vi började se "The Big Picture".

Nu var det här en väldigt krävande process, det tog tid och även om det var/är kul så är var det svårt att förstå exakt när det gick från att vara ett jobb till att vara en inspirerande sysselsättning som nästan skrev sig själv.

Det här tillståndet har jag funderat en del på. Det lär ju vara övergående, men när man väl befinner sig där vill man få ut så mycket som möjligt av det. Nu börjar exempelvis pusselbitarna sätta sig, och samnbanden är tydligare. Men ett tag så låg allt liksom och bara väntade på en gudomlig hand som skulle styra det rätt. Det ögonblicket, när The Big Picture bildas är riktigt intressant.

Jag vet egentligen inte om det här inlägget inbjuder så mycket till diskussion, för den enda fråga jag har känns närmast filosofisk. Men jag vill ändå få det ur mig. Så här är det. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Kul :gremsmile:

En reflektionen är att ni gör det tillsammans, vilket jag tycker är en stor skillnad mot att göra det själv. Om man gör det ihop blir det inte jobb. Dessutom får man en bild som alla delar istället för något jag hittat på och jag vill ha med i spel.

Ert tillstånd låter ju lite som något som kan länkas till Flow-tråden som genesis drog igång på Story Games.

KamiFisk

Hero
Jag känner helt klart igen mig.
Det blir liksom Intuitiv kart ritar process där allting bara fungerar och känns självklart.

solvebring

Superhero
Bland de bästa världkreationerna för min del så har vi gemensamt "skrivit" världarna under flera år under spelets gång. Varje spelsession dyker något nytt upp, antingen på spelledarens liksom spelarens initiativ. Det gäller speciellt min gamla DoD-värld. Jag satte upp grovskissen för en världskarta, men allt annat in till kampanjdetaljer som olika gillesmästare, byggnader och dylika var lika mycket spelarnas förtjänst som min. Att bygga en värld tillsammans är underbart mycket lättare och underhållande än att göra det helt på egen hand. Agreed.

Ram

Skev
Attans, jag hade hoppats på något mer att sätta tänderna i när du skrev om det i någon annan tråd...

Nå, detta är ändå bra skit tycker jag. En undran dock; Ni skapar världen tillsamman, så långt är jag med, men går förvaltandet av den över till SL över tid eller hur gör ni med det?

Oberoende av hur ni gör med det så är jag nyfiken på hur det utvecklar sig. Jag har spelat en hel del med att generera spelvärldar i korta kampanjer iom Bläcks koncept och tycker det är asballt, men för mig känns det av någon anledning lustigt att göra det för större. Det beror säkert på att jag är felvaggad, men det skall bli intressant att se om ni springer på några av de issues som jag har med det hela. :gremgrin:

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Attans, jag hade hoppats på något mer att sätta tänderna i när du skrev om det i någon annan tråd...
Jag med, men jag får inte riktigt fram det. :gremsmile:

Ram said:
En undran dock; Ni skapar världen tillsamman, så långt är jag med, men går förvaltandet av den över till SL över tid eller hur gör ni med det?
När något är etablerat i spel så är det skrivet i sten, innan dess är det helt öppet. Än så länge finns det så många trådar att dra i att det inte är några problem

Ram said:
Det beror säkert på att jag är felvaggad, men det skall bli intressant att se om ni springer på några av de issues som jag har med det hela. :gremgrin:
Inte än så länge. Min enda issue är att det är mycket jobb. Men vi har allt samlat i en wiki så vi adderar saker till den när något läggs till.

Ram

Skev
Måns said:
Ram said:
En undran dock; Ni skapar världen tillsamman, så långt är jag med, men går förvaltandet av den över till SL över tid eller hur gör ni med det?
När något är etablerat i spel så är det skrivet i sten, innan dess är det helt öppet. Än så länge finns det så många trådar att dra i att det inte är några problem
Men står det fritt för vem som helst att etablera vad som helst (givet att det inte konfliktar med yada yada...) när som helst? Att etablera nya saker är jag med på, men att bygga på de redan etablerade? Säg till exempel att någon vill lägga till att chefen för Nighthawks heter Bowen? Att denne har svagt spritsinne och ett hemskt humör? Att denne har haft ett förhållande med en furstinna av ett handelshus? Vart ungefär går gränsen?

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Måns said:
Ram said:
Men står det fritt för vem som helst att etablera vad som helst (givet att det inte konfliktar med yada yada...) när som helst? Att etablera nya saker är jag med på, men att bygga på de redan etablerade? Säg till exempel att någon vill lägga till att chefen för Nighthawks heter Bowen? Att denne har svagt spritsinne och ett hemskt humör? Att denne har haft ett förhållande med en furstinna av ett handelshus? Vart ungefär går gränsen?
Jag skulle säga att gränsen går där det blir krystat. Så länge det handlar om trovärdiga/rimliga företeelser och sådant som gör spelet fräckare så är det bara att köra på. Ditt exempel är skitbra. Jag hade köpt det utan tvekan. Om du däremot hade sagt att Bowen är stenrik och har lovat att ge alla sina pengar till din karaktär så hade jag frågat varför? :gremsmile:

Ram

Skev
Måns said:
Jag skulle säga att gränsen går där det blir krystat. Så länge det handlar om trovärdiga/rimliga företeelser och sådant som gör spelet fräckare så är det bara att köra på. Ditt exempel är skitbra. Jag hade köpt det utan tvekan. Om du däremot hade sagt att Bowen är stenrik och har lovat att ge alla sina pengar till din karaktär så hade jag frågat varför? :gremsmile:
Oki. Låter som en mycket vettig approach. Jag fixar inte att SL:a kampanjer på det viset av någon gunkig anledning, åtminstone inte längre sådana. Har för dåligt minne... :gremcrazy: