Man Mountainman
Storsvagåret
En världsskapare har det inte lätt, det fick jag bittert erfara igår, när jag spelledde mitt eget rollspel Ögjl. Jag trodde att jag hade hela världen klar innanför pannbenet, men ack, där bedrog jag mig.
Det viktigaste är inte att skapa häftiga raser och monster och coola länder. Det viktigaste är att skapa en intressant och levande kultur som framhäver den känsla man vill uppnå, och ett trovärdigt politiskt och ekonomiskt maktspel, väl anpassat till infrastruktur, handel och kulturella skillnader. Igår insåg jag att de här viktiga sakerna knappast fanns alls i min spelvärld. Mina spelare kommer till en stad och vill handla vapen. Direkt blir jag osäker: går man till vapensmeden? Finns det månglare som kränger vapen på marknadstorget? Finns det en vapenaffär ála amerikansk småstad? Mina spelare kommer till en by. Hur ser byn ut? Ligger husen centrerade kring någon samlingsplats, med alla åkrar på sidorna, eller ligger husen intill sina respektive åkrar? Finns det en fabrik i byn? Hur sköts den? Hur många sysselsätter den? Hur admninistreras byn? Styrs den direkt av den närliggande stadsstaten, eller är den oberoende? Vad är bybornas attityd mot främlingar? Hur sköter man inköp i byn? Åker man in till staden eller finns det en lokal marknadsplats? Hur är fördelningen av intelligenta arter i byn?
Sådana frågor forsade över mig i massor. Till slut klarade jag inte av att spelleda längre, utan avbröt spelmötet. Alla de här frågorna kan vara enkla att svara på om man skapar dussinfantasy, och om man skapar en historiskt korrekt kampanjvärld så går det att ta reda på. Men om man- som jag- vill skapa något helt eget, en värld som inte har några paralleller i vår egen värld, ja då blir det ett rent helvete.
/Dnalor, din finne på hornhinnan
Det viktigaste är inte att skapa häftiga raser och monster och coola länder. Det viktigaste är att skapa en intressant och levande kultur som framhäver den känsla man vill uppnå, och ett trovärdigt politiskt och ekonomiskt maktspel, väl anpassat till infrastruktur, handel och kulturella skillnader. Igår insåg jag att de här viktiga sakerna knappast fanns alls i min spelvärld. Mina spelare kommer till en stad och vill handla vapen. Direkt blir jag osäker: går man till vapensmeden? Finns det månglare som kränger vapen på marknadstorget? Finns det en vapenaffär ála amerikansk småstad? Mina spelare kommer till en by. Hur ser byn ut? Ligger husen centrerade kring någon samlingsplats, med alla åkrar på sidorna, eller ligger husen intill sina respektive åkrar? Finns det en fabrik i byn? Hur sköts den? Hur många sysselsätter den? Hur admninistreras byn? Styrs den direkt av den närliggande stadsstaten, eller är den oberoende? Vad är bybornas attityd mot främlingar? Hur sköter man inköp i byn? Åker man in till staden eller finns det en lokal marknadsplats? Hur är fördelningen av intelligenta arter i byn?
Sådana frågor forsade över mig i massor. Till slut klarade jag inte av att spelleda längre, utan avbröt spelmötet. Alla de här frågorna kan vara enkla att svara på om man skapar dussinfantasy, och om man skapar en historiskt korrekt kampanjvärld så går det att ta reda på. Men om man- som jag- vill skapa något helt eget, en värld som inte har några paralleller i vår egen värld, ja då blir det ett rent helvete.
/Dnalor, din finne på hornhinnan