Olle Linge
Snigel
Orkar man inte läsa och vill vara med ändå, läs bara sista stycket.
Jag knåpar glatt på ett dogmaspel och upptäckte att jag behövde namnge en ras. Först klurade jag på om jag kunde kalla dem något påhittat eller ge dem något epitet (de under berget) eller liknande. Sedan kom jag på att rasen faktiskt passade ganska bra in på hur jag föreställer mig en vätte. Nu kommer vi dock till det välkända problemet med att alla lägger olika egenskaper i ett sådant ord, på samma sätt som det finns flera än en definition på vad som egentligen är en "alv". Jag kollade på susning.nu och där står:
Det jag undrar är: Vad är en vätte för dig? Vilka egenskaper har de? Var bor de? Målet med frågandet är att se om det finns ganska så samlade åsikter om vad en vätte är eller inte bland de som spelar rollspel.
Jag knåpar glatt på ett dogmaspel och upptäckte att jag behövde namnge en ras. Först klurade jag på om jag kunde kalla dem något påhittat eller ge dem något epitet (de under berget) eller liknande. Sedan kom jag på att rasen faktiskt passade ganska bra in på hur jag föreställer mig en vätte. Nu kommer vi dock till det välkända problemet med att alla lägger olika egenskaper i ett sådant ord, på samma sätt som det finns flera än en definition på vad som egentligen är en "alv". Jag kollade på susning.nu och där står:
Visst, passar fortfarande rätt bra med det jag hade tänkt. Men så finns det ju en skillnad: Texten på susning.nu utgår endast från folktro för att få fram definitionen. Sedan dess har vättar använts i böcker och rollspel otaliga gånger och de som förhoppningsvis kommer läsa och spela mitt spel, kommer "veta" en del om vättar.En vätte är en människoliknande dvärgvarelse från folktron. Den är väldigt lik tomtar till utseendet, med undantaget att vättar brukar klä sig i grå kläder, oftast knäbyxor? och väst.
Vättar är lättstötta och stolta av sig och man bör hålla sig på god fot med dem. Gör man dem en tjänst brukar de vara väldigt goda mot en och ge en värdefulla gåvor eller gentjänster. Ber man vättarna om en tjänst förväntar de gåvor och/eller tjänster tillbaka. Smarta människor ser till att inte hamna på vättarna onda sida.
Det jag undrar är: Vad är en vätte för dig? Vilka egenskaper har de? Var bor de? Målet med frågandet är att se om det finns ganska så samlade åsikter om vad en vätte är eller inte bland de som spelar rollspel.