Kortare rubrik.
"Nej, dess mångsidighet och räckvidd gör den bra."
...och trots detta tar du upp ett svärd och en stav av exakt samma längd som exempel? Nåväl, jag misstänker att du bara skrev några slumpmässiga siffror, då en pinne på 60 cm knappast kan kallas stav. Hur som helst, ett svärd är också mångsidigt. Och räckvidd har man även hos ett spjut. Eller ett tvåhandssvärd.
"För vadå?"
Att besegra fienden.
"Pareringar, riposter, låsningar. Saker man inte kan göra med ett svärd som en stav tillåter dig att göra."
Antyder du att man inte skulle kunna göra det där med ett svärd? I vilket fall som helst så verkar du tro att en stav kan göra allt ett svärd kan med några extra bonusar. Det stämmer inte, så varje gång du tar upp nån spexig schtick från stavmannen så vill jag ha en motsvarande från svärdsmannen - annars är de inte lika skickliga.
"okej, så om en person med stav möter en person med svärd kommer svärdssnubben att vinna för att hans vapen gör 2T6+2 i skada mot stavens 1T6?"
Nej, det har jag inte sagt. Det är det tvärtom du som säger: "I det avseendet har staven fördel i form av mångsidighet, och svärdet i form av ont.". Det där stämmer inte överens med verkligheten.
"För att också förtydliga vad jag menade med skadepotential - du kan smälla till någon var som helst på kroppen med ett svärd och det kommer göra ont, antagligen blöda. Det är mer än vad man kan säga om staven. Den måste du få på ett vitalt ställe, för en träpinne på armen gör oftast inte katastrofalt ont. Antagligen går pinnen av innan armen gör det. Allt beroende på situation, såklart."
Inte en helt ovettig tankegång, men ett slag i ansiktet kan vara förödande även om det inte är direkt dödligt (vilket det förvisso kan vara, men nu utgår jag från ett exempel där slaget bara slog av ett näsben eller nåt liknande). Ett slag i huvudet kan göra en människa rejält omtöcknad. Givetvis beroende på vad det är för pinne man har. En liten gren man plockat upp, nej. En 1½-meters ekstav, ja. Och på dessa punkter är vapnen egentligen rätt lika varandra, för ett skärsår i armen dör man inte heller av. Icke desto mindre så är det ju förstås självklart att ett eggvapen av stål är lite läskigare än en träpinne; dödlighetsfaktorn är faktiskt en smula högre. Det är dock knappast det enda som är bra med ett svärd.
"Jag sa att staven "gör sig bäst i försvar". Sedan sa jag att han slogs lika aggressivt som - och med målet att kötta ner - snubben med svärdet. Det är ingen motsägelse, stavkillen kan väl använda sitt försvarsvapen offensivt utan att jag säger emot mig själv?"
Yep. Men i så fall använder han inte sitt vapen optimalt, och då är det ju uppenbart att svärdskillen vinner. Allt enligt ditt exempel. Och det är därför du säger emot dig själv.
"Om jag säger att "skölden är ett utpräglat försvarsvapen" och sedan skriver en historia om en person som använder sin sköld för att slå motståndaren, motsäger jag mig själv då?"
Nix, med motiveringen ovan. En sköld är dock inget vapen.
"fler fördelar, för idiotens fördel är ont och inte så mycket mer. Han använder den redan liksom."
Som jag skrev ovan så stämmer inte det här överens med verkligheten på något sätt. Ett svärd är ett mångsidigt vapen och bygger inte det minsta på att bara "utdela så mycket ont som möjligt". Då duger ett spjut eller en yxa alldeles utmärkt, och båda två av dessa är både billigare att köpa och enklare att tillverka. Dessutom är de mer lämpade för saker utanför strid, som att jaga, hugga ved, whatever.
"Vilket jag inte heller har påstått, men du har motiverat dina uttalanden väldigt dåligt. (...) Motivera!"
En stav kan inte göra allt ett svärd kan och mer därtill. Båda är mångsidiga, och kan användas till olika saker. Ett svärd är dock mer hållbart och enklare att faktiskt döda någon med. Dessutom finns det en viss fördel i att man håller sina händer på den enda delen av vapnet där det är tryggt att göra detta (givetvis beroende på svärdstyp och huruvida kombattanterna har tillgång till rejäla handskar eller ej). Det här är knappast heller svärdets enda fördelar, men vi får väl se hur långt det räcker.