Nekromanti Våldsamt vettiga vapenvärden

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Våldsamt vettlösa gissningar

"Varför spendera motsvarande tusentals kronor på en bit stål när du kan få en träpinne gratis, och dessutom en träpinne som klarar av att försvara dig?"

Därför att svärdet är ett bättre vapen. Det var vapeneffektivitet vi diskuterade, inte maximal "bang for your buck".

"Om vi utgår ifrån att skicklighetsnivån är lika så skulle jag vilja säga "Om personen med trästav använder speciella tekniker måste snubben med svärdet VERKLIGEN skärpa sig om han inte ska få pisk på direkten"."

Var de inte lika bra, sade du? Du separerar färdighetsvärden och tekniker - så fungerar inte verkligheten.

Feliath

Swashbuckler
Snabbt försök till översättning

<blockquote><font class="small">Citat El Burco Conservi:</font><hr />
The reason is this: the agent being in the first motion although in his offense, further to go than the warder to defend, yet the warder's space being too large, the blow or thrust will be performed home, before the warder can come to the true place to defend himself, and although the warder does perfectly see the blow or thrust coming, so shall he see his own ward so far from the true place of his defence, that although he does at that instant time, plainly see the blow or thrust coming, it shall be impossible for him to recover the true place of his ward, 'til he his wounded. [/quote]
"Anledningen är detta: Eftersom försvararens yta är för stor (que what?) spelar det ingen roll att anfallaren har en längre rörelse att göra; trots att försvararen genast ser anfallet kommer det ändå att träffa och skada honom innan han hinner parera, för hans skydd är för långt bort från stället det borde vara på."

Addendum: Det verkar som om detta beror på att anfallaren befinner sig i en mystisk "första rörelse", vad det nu är.

/Feliath - bättre än Google

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Snabbt försök till översättning

Alltså, det var ju inte riktigt så jag menade. Snarare var det ett litet exempel på att det inte är alldeles trivialt hur man enklast översätter kommentarerna i artikeln (boken?) till rollspelsregler... Min engelska är inte alldeles värdelös, vet du. :gremsmile:

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Re: Snabbt försök till översättning

Alltså, det var ju inte riktigt så jag menade. Snarare var det ett litet exempel på att det inte är alldeles trivialt hur man enklast översätter kommentarerna i artikeln (boken?) till rollspelsregler... Min engelska är inte alldeles värdelös, vet du.
:gremblush: :gremblush: ...No, no, I still believe you stink. :gremgrin:

/Feliath - As if anyone else here could admit it when they're wrong

Foggmock

Myrmidon

Därför att svärdet är ett bättre vapen.

Entydigt, alltid och varje dag? I beg to differ. Senare i mitt inlägg skrev jag att det handlar om behov, vilket du bekvämt struntade i.

Var de inte lika bra, sade du?

Det var precis vad jag sade.

Du separerar färdighetsvärden och tekniker - så fungerar inte verkligheten.

Du missar min poäng. Personen med trästaven har ett nischat vapen som gör sig bäst i försvar. En del av försvaret ligger i att se till att motståndaren inte kan leverera ont på dig, oavsett om det gäller att avväpna honom eller att banka skiten ur honom. Personen med svärdet har ett relativt brett vapen, och har antagligen inställningen att han ska banka skiten ur stavkillen, och inte försvara sig då stavkillens skadepotential är drastiskt lägre.

Men ponera att båda är lika skickliga, slåss lika aggressivt och har samma mål. Vem vinner? Faen vet.

Ponera sen att stavkillen börjar trixa och försöka avväpna killen med svärdet, eller att han försöker parera och sen smäcka till svärdskillen med andra änden av staven. Nu använder han alla sina fördelar och då får svärdskillen se upp, TROTS att han har 60 centimeter jätteont mot trästavens 60 (30 cm i var ände) halvont.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"(...) och mig veterligt är väl svärd inte det vanligaste vapnet för fotfolk på slagfältet heller."

Näe, men det har ju alltid varit ett dyrt vapen. En trästav är schysst för att man kan gå hämta en gratis i skogen. Ett spjut är schysst för att det är en vässad trästav (ett metallblad längst upp gör ju inte det hela sämre). Är det både billigt och enkelt att använda ("pointy end goes into the enemy") så har man ett prima vapen för Joe Average.

"Det känns mest naturligt att betrakta ovanstående förutsättningar som grunden, och sedan använda särskilda regler för att simulera (usch! otäckt ord!) stid under särskilda förhållanden, som i till exempel trånga utrymmen."

Jag är väl personligen inte så förtjust i den metoden. Mest för att den är lite jobbig, och för att den på nåt sätt utgår ifrån att ett öppet fält utan yttre påverkan alls skulle vara "default-slagfältet". Men tja, det där problemet dyker ju upp oavsett vad man väljer att basera sina värden på...såvida man inte har en uppsättning per avstånd, och det är ju - som du säger - en smula krångligt. Jag måste dock säga att jag inte är helt säker på vilken metod som är jobbigast - en bunt nedskrivna värden i klump, eller en bunt grundnuffror och separata moddar. Det är ju egentligen lite samma sak - mer en fråga om upplägg.

För övrigt så vill jag redan nu be om ursäkt för att det här inlägget kanske blev lite ostrukturerat; sömnbrist. o_O;

Foggmock

Myrmidon

och att hillebarden är så dålig på medellångt avstånd

Jag förutsatte att om man hamnar på medellångt avstånd mot någon med hillebard har han misslyckats med sitt försvar och du är innanför hans gard (hans ont) och då är två meter trästav mest en börda. Det går såklart att greppa närmare ontet och fortsätta slåss.

Eh, vem har sagt att det rör sig om medeltid?

Ingen, men vapnena var klart fantasyaktiga och jag kan så lite om värjor så jag föredrog att göra en generalisering. Bry dig inte om mig, för all del. :gremsmile:

Det hör ju till saken att just den spelmässiga skillnaden mellan värja och svärd är intressant och inte så väl utredd.

Ja, det blir intressant att försöka skildra den i regler, för svärd+sköld mot en med bara värja skulle antagligen se rejält intressant ut. Personligen håller jag på han med sköld, eftersom värjorna är anpassade för snabb, orustad strid. Han får dessutom svårt att akta sig för det tyngre svärdet, men samtidigt har han hastighetsfördel.

Det känns lite som en Riddare vs. Samurajdebatt, visst, kul att spåna om, men chansen att det kommer hända är minimal om man inte sammanför två entusiaster. Herr Nils, fixar du mig en sköld och lånar mig ett svärd lovar jag att ställa mig ivägen för dig när du har en tandpetare i handen. :gremgrin:

Foggmock - har inte en aning om hur man ska simulera värja vs. svärdsköld i regler på ett bra sätt

Foggmock

Myrmidon
otympliga vapen som hillebarder och tvåhandssvärd

...jag antar att du inte har sett Herr Nils veva runt med sin zweihänder? :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Entydigt, alltid och varje dag? I beg to differ. Senare i mitt inlägg skrev jag att det handlar om behov, vilket du bekvämt struntade i."

Kan du vara så snäll och läsa andra halvan av stycket du citerade också? Jag kan skriva det igen här: det var vapeneffektivitet vi diskuterade, inte maximal "bang for your buck". Billighet och tillgänglighet är vad som gör staven bra. Sen har ju folk vandringsstavar av en anledning. En stav är helt enkelt användbar i andra lägen än när man skall slå ihjäl folk. Har man råd med ett svärd, och orkar kånka runt det, så har man ett bättre vapen.

"Det var precis vad jag sade."

Du säger att svärdskillen bör akta sig om stavkillen använder sina "speciella tekniker". Vad är det för något? Det känns igen från en bunt rollspel, men inte från verkligheten. Mer i nästa stycke.

"Personen med svärdet har ett relativt brett vapen, och har antagligen inställningen att han ska banka skiten ur stavkillen, och inte försvara sig då stavkillens skadepotential är drastiskt lägre."

Äh. Med vapen får man inte en mentalitet på köpet. Bara för att man har ett svärd är man inte en klåpare som bara vill slå ihjäl allt man ser, och bara för att man har en stav är man ingen kung fu-munk som glatt ser till att avväpna alla som försöker göra något mot en. En svärdskille som tycker sig kunna ta ett par stavstötar i halsen är inte skicklig. Förmodligen är han död.

"Men ponera att båda är lika skickliga, slåss lika aggressivt och har samma mål. Vem vinner? Faen vet."

Snubben med svärdet. Oftast i vart fall. Dessutom säger du emot dig själv, för alldeles nyss var ju staven ett utpräglat försvarsvapen. Hur skall du ha det egentligen?

"Ponera sen att stavkillen börjar trixa och försöka avväpna killen med svärdet, eller att han försöker parera och sen smäcka till svärdskillen med andra änden av staven. Nu använder han alla sina fördelar och då får svärdskillen se upp, TROTS att han har 60 centimeter jätteont mot trästavens 60 (30 cm i var ände) halvont."

...och varför skulle svärdskillen bara glatt fortsätta banka på bästa orchmanér? Du säger att du förutsätter samma skicklighet, men du tar upp exempel där vi har en riktig idiot till svärdsman i strid med en Hong Kong-hjälte med stav. Jag har aldrig sagt att någon med svärd alltid vinner över någon med stav. Jag har sagt att ett svärd är ett bättre vapen än en stav - helt enkelt.

Foggmock

Myrmidon

Billighet och tillgänglighet är vad som gör staven bra.

Nej, dess mångsidighet och räckvidd gör den bra.

så har man ett bättre vapen.

Nej! Eller jo! För vadå? Du kan inte skriva att "Svärdet är ett bättre vapen", det funkar inte så! Det beror först och främst på vad du vill uföra, och sekundärt på i vems händer du sätter det.

Du säger att svärdskillen bör akta sig om stavkillen använder sina "speciella tekniker". Vad är det för något?

Pareringar, riposter, låsningar. Saker man inte kan göra med ett svärd som en stav tillåter dig att göra.

Det känns igen från en bunt rollspel, men inte från verkligheten.

...okej, så om en person med stav möter en person med svärd kommer svärdssnubben att vinna för att hans vapen gör 2T6+2 i skada mot stavens 1T6? Om båda två är lika skickliga (och också har ett visst mått av skicklighet) kommer de vilja utnyttja sina vapenfördelar så mycket som möjligt. I det avseendet har staven fördel i form av mångsidighet, och svärdet i form av ont.

Äh. Med vapen får man inte en mentalitet på köpet.

Nej, jag skrev "antagligen". Det betyder att om snubben med svärdet vill utnyttja SIN vapenfördel så försöker han utdela ont.

En svärdskille som tycker sig kunna ta ett par stavstötar i halsen är inte skicklig.

En svärdskille som släpper igenom ett par stavstötar mot halsen är inte skicklig.

För att också förtydliga vad jag menade med skadepotential - du kan smälla till någon var som helst på kroppen med ett svärd och det kommer göra ont, antagligen blöda. Det är mer än vad man kan säga om staven. Den måste du få på ett vitalt ställe, för en träpinne på armen gör oftast inte katastrofalt ont. Antagligen går pinnen av innan armen gör det. Allt beroende på situation, såklart.

Snubben med svärdet. Oftast i vart fall.

Motivation?

Dessutom säger du emot dig själv, för alldeles nyss var ju staven ett utpräglat försvarsvapen.

Jag sa att staven "gör sig bäst i försvar". Sedan sa jag att han slogs lika aggressivt som - och med målet att kötta ner - snubben med svärdet. Det är ingen motsägelse, stavkillen kan väl använda sitt försvarsvapen offensivt utan att jag säger emot mig själv? Om jag säger att "skölden är ett utpräglat försvarsvapen" och sedan skriver en historia om en person som använder sin sköld för att slå motståndaren, motsäger jag mig själv då?

...och varför skulle svärdskillen bara glatt fortsätta banka på bästa orchmanér?

Det sa jag inte. Fortsättning efter nästa citat:

Du säger att du förutsätter samma skicklighet, men du tar upp exempel där vi har en riktig idiot till svärdsman i strid med en Hong Kong-hjälte med stav.

Nej, det är du som läser in saker som inte står. Idioten och Hong Konghjälten ÄR lika skickliga. När Hong Konghjälten gör saker som utnyttjar hans vapen maximalt kommer han att få en fördel - fler fördelar, för idiotens fördel är ont och inte så mycket mer. Han använder den redan liksom.

Jag har aldrig sagt att någon med svärd alltid vinner över någon med stav.

Vilket jag inte heller har påstått, men du har motiverat dina uttalanden väldigt dåligt.

Jag har sagt att ett svärd är ett bättre vapen än en stav - helt enkelt.

Motivera!

Foggmock - går och lägger sig

Selly

Level 5 Laser Lotus
Kortare rubrik.

"Nej, dess mångsidighet och räckvidd gör den bra."

...och trots detta tar du upp ett svärd och en stav av exakt samma längd som exempel? Nåväl, jag misstänker att du bara skrev några slumpmässiga siffror, då en pinne på 60 cm knappast kan kallas stav. Hur som helst, ett svärd är också mångsidigt. Och räckvidd har man även hos ett spjut. Eller ett tvåhandssvärd.

"För vadå?"

Att besegra fienden.

"Pareringar, riposter, låsningar. Saker man inte kan göra med ett svärd som en stav tillåter dig att göra."

Antyder du att man inte skulle kunna göra det där med ett svärd? I vilket fall som helst så verkar du tro att en stav kan göra allt ett svärd kan med några extra bonusar. Det stämmer inte, så varje gång du tar upp nån spexig schtick från stavmannen så vill jag ha en motsvarande från svärdsmannen - annars är de inte lika skickliga.

"okej, så om en person med stav möter en person med svärd kommer svärdssnubben att vinna för att hans vapen gör 2T6+2 i skada mot stavens 1T6?"

Nej, det har jag inte sagt. Det är det tvärtom du som säger: "I det avseendet har staven fördel i form av mångsidighet, och svärdet i form av ont.". Det där stämmer inte överens med verkligheten.

"För att också förtydliga vad jag menade med skadepotential - du kan smälla till någon var som helst på kroppen med ett svärd och det kommer göra ont, antagligen blöda. Det är mer än vad man kan säga om staven. Den måste du få på ett vitalt ställe, för en träpinne på armen gör oftast inte katastrofalt ont. Antagligen går pinnen av innan armen gör det. Allt beroende på situation, såklart."

Inte en helt ovettig tankegång, men ett slag i ansiktet kan vara förödande även om det inte är direkt dödligt (vilket det förvisso kan vara, men nu utgår jag från ett exempel där slaget bara slog av ett näsben eller nåt liknande). Ett slag i huvudet kan göra en människa rejält omtöcknad. Givetvis beroende på vad det är för pinne man har. En liten gren man plockat upp, nej. En 1½-meters ekstav, ja. Och på dessa punkter är vapnen egentligen rätt lika varandra, för ett skärsår i armen dör man inte heller av. Icke desto mindre så är det ju förstås självklart att ett eggvapen av stål är lite läskigare än en träpinne; dödlighetsfaktorn är faktiskt en smula högre. Det är dock knappast det enda som är bra med ett svärd.

"Jag sa att staven "gör sig bäst i försvar". Sedan sa jag att han slogs lika aggressivt som - och med målet att kötta ner - snubben med svärdet. Det är ingen motsägelse, stavkillen kan väl använda sitt försvarsvapen offensivt utan att jag säger emot mig själv?"

Yep. Men i så fall använder han inte sitt vapen optimalt, och då är det ju uppenbart att svärdskillen vinner. Allt enligt ditt exempel. Och det är därför du säger emot dig själv.

"Om jag säger att "skölden är ett utpräglat försvarsvapen" och sedan skriver en historia om en person som använder sin sköld för att slå motståndaren, motsäger jag mig själv då?"

Nix, med motiveringen ovan. En sköld är dock inget vapen.

"fler fördelar, för idiotens fördel är ont och inte så mycket mer. Han använder den redan liksom."

Som jag skrev ovan så stämmer inte det här överens med verkligheten på något sätt. Ett svärd är ett mångsidigt vapen och bygger inte det minsta på att bara "utdela så mycket ont som möjligt". Då duger ett spjut eller en yxa alldeles utmärkt, och båda två av dessa är både billigare att köpa och enklare att tillverka. Dessutom är de mer lämpade för saker utanför strid, som att jaga, hugga ved, whatever.

"Vilket jag inte heller har påstått, men du har motiverat dina uttalanden väldigt dåligt. (...) Motivera!"

En stav kan inte göra allt ett svärd kan och mer därtill. Båda är mångsidiga, och kan användas till olika saker. Ett svärd är dock mer hållbart och enklare att faktiskt döda någon med. Dessutom finns det en viss fördel i att man håller sina händer på den enda delen av vapnet där det är tryggt att göra detta (givetvis beroende på svärdstyp och huruvida kombattanterna har tillgång till rejäla handskar eller ej). Det här är knappast heller svärdets enda fördelar, men vi får väl se hur långt det räcker.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lite små tankar...

En sak som kan vara rätt vital att titta på i såna här diskussioner är att det blir väldigt skevt om man sätter vapnen i händerna på varsin orustad jeppe och säger "slåss". Vapnen är olika mycket nischade och har ju helt olika syften. T.ex. så heter väl hjälmkrossaren så av en anledning - den ska vara effektiv mot rustning, Då kan vi rätt snabbt anta att man själv kommer vara rustad också - även om en sköld nog är ännu viktigare. Hjälmkrossaren, precis som en tvåhandsfattad yxa, är helt enkelt inte avsedd för mångsidig strid och blir inte effektiv i de flesta situationer.
Det här är inte så lätt för oss okunniga att resonera kring då kännedomen om hur vapnen brukas nog är högst begränsad. Innan forumträffen i januari hade då jag inte koll på att ett tvåhandssvärd faktiskt är bra i en lite trängre korridor eftersom det inte svingas utan används i princip som ett kort spjut. En del av de vapen som kan verka väldigt krångliga att använda blir plötsligt enkla när man väl vet vad det handlar om samtidigt som andra vapen blir mycket knepigare när man får reda på detaljerna (ett till exempel från forumsträffen - jag hade ingen aning om att man höll ett vikingasvärd på helt annat sätt än vi normalt föreställer oss att man gör).

Det här är ett mycket tråkigt inlägg att skriva. Jag vet inte nåt egentligen - bara att det är knepigare än det verkar. Det verkar vara så ofta.

Ser fram emot ett matigt inlägg av Herr Nils i denna tråd!

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, det är den enda historiska källa jag känner till som gör något som ens liknar den rangordning du frågade efter. Du ville väl inte att vi bara skulle hitta på något? :gremconfused:

Hur som helst, så här tolkar jag det, ungefär: dels finns det vapen som har en idealisk längd, och dels finns det vissa principer man borde hålla sig till i strid. Om man har både ett idealiskt vapen och använder en idealisk taktik har man stor chans att vinna i en strid, och om man blir ihjälslagen ger George Silver pengarna tillbaka (okej, det hittade jag på, men i alla fall).

Ett vapen bör inte vara för kort, för då har man inte den räckvidd man behöver, men inte heller för långt, för då har man inte tillräckligt bra kontroll. En värja är till exempel för lång för att vara ett idealiskt enhandsvapen, medan ett "short sword" är precis rätt längd. När det gäller tvåhandsvapen är ett tvåhandssvärd för kort, medan en lång stav eller ett långt spjut är, tja, för långa.

(dessutom anser han att ett vapen som man bara kan stöta med (en värja, alltså) är sämre än ett vapen man både kan stöta och hugga med. Och av en ren händelse råkar de traditionella engelska vapen som George Silver gillar vara bättre på alla sätt än de kontinentala värjorna som är ett tecken på civilisationens undegång och om vi inte aktar oss och håller oss till våra egna vapen så kommer vi också att bli kontinentala och förvekligade och sen gräver de säkert en tunnel under kanalen också)

Det är alltså i princip samma sak som Clements säger – räckvidd är bra, men manöverabilitet (hittade jag på ett nytt ord nu?) är bättre. Men jag tycker bättre om Silver.

w176

Förlorad dotter
Jag tränar vapen. En massa olika vapen (svärd, stav i massa olika längder (från 15 cm yubibo till 6 forts bo, rep, spjut, stidslie m.m. Till och med börjat leka med ninchakas på sistone), mycket. Och just nu får jag ta och anstränga mig en hel del för att inte ge mig in i små infekterade diskussioner (Till exempel svärd mot stav diskussionen). Efter en stund funderade kom jag fram till att det var fullkomligt irrelevant i rollspelsammanhang egentligen.

Just nu spelar jag bara systemlöst textbaserat rollspelade med de enda reglerna att inget ledande spel (man får skriva att man hugger men inte träffar) och att man inte får döda en karaktär utan dess ägares utryckliga tillåtelse och det är det mest underbara väl fungerade stridssystem jag någonsin stött på faktiskt.
Normalt ett får alla stridsystem må illa, mycket för att jag känner att de dels är tråkiga dels känns så otroligt främmade för vad som egentligen händer när man börja prata om rundor insivativ och skada och träffar och sådant.

Jag säger att man skiter i stridsystem utöver att spelledaren bestämmer och lägger en nivå och resten sedan gestaltas. Har spelat och sett underbara vackra, realistiska, känslomässigt engagerade och/eller intressanta strider spels på detta sätt. Det är helt enkelt roligare.
Jag tror inte man någonsin kan få ett regalbaserat stridssystem som känns realistiskt och spännande egentligen så varför inte ta och skita i det helt och hållet?

Hur kul känns ”jag hugger med ett svärd vilket defensiv värde är sju och offensiva 9 mot en yxa (offensivt värde 12 defensivt 5). Okej du träffar, Nicke din karr får ett köttsår i axel skadevärde 4, rollspela på det. Mot bara rent rollgestaltade, sunt förnuft, att det hela går ut och få en intressant meningsfull strid och smått övervakat av spelledaren så att fock som är lite väl rädd om sina karaktärer matris duckar allt ihop?
Stridssystem går på något sätt ut på att saker ska vara rättvisa, det ska de inte, det ska vara roligt och det tycker jag de är mest i vägen för.
Då kommer man ifrån att folk tar vapen x för att det är bra. Folk kan ta en stav för att det är häftigt utan att deras karaktärer nödvändigtvis behöver lida för det (eller får lida för det när det är roligare med sönderhackade stavar m.m.) Folk fattar att det tar ett par veckor att läka ett köttsår Det kan fortfarande vara så att folkförhoppnings vis fattar att det är svårt att parera med en liten handyxa men enkelt att hugga igenom en hjälm i härdat läder i den.

Bort med regler och fram med sunt förnuft, lite grundläggande information om olika vapen och strid i regelböckerna så att alla som inte är vapenfetister förstår grunden i hur ett vapen används och i sista hand en spelledare som styr upp det.

Krille

Super Moderator
"Hur kul känns ?jag hugger med ett svärd vilket defensiv värde är sju och offensiva 9 mot en yxa (offensivt värde 12 defensivt 5). Okej du träffar, Nicke din karr får ett köttsår i axel skadevärde 4, rollspela på det."

Sketball! Hurså?

w176

Förlorad dotter
Ah. Men du är en sådan där äcklig männsika som tycker programmering är kul.

/Elin tycker inte siffror är så våldsamt upphetsande

Zire

Swashbuckler
Hmm.. du har väl rätt i att siffror känns lite främmande i strid. Men å andra sidan så fungerar det ju bra just pga det. Det är så pass abstrakt att det blir en tydlig gräns mellan vad som är "regelmekanik" och vad som är själva spelet.
Problemet annars är att få till en smidig slumpgenerator (om man nu vill att striderna faktiskt ska vara spännande på grund av att man _kan_ mista sin RP).
En tärning, eller annat som genererar siffror fungerar ju bra eftersom de inte betyder någonting. SL och spelarna lägger själva till värdet av siffrorna, vilket de kan göra på massor av vis, och därför tycker jag att siffror fungerar utmärkt.

Men jag håller med dig på så vis att om man sparkar bort tärningen från spelet, så kan siffrorna få följa med.

Edit:
BTW angående hela tråden, så vill jag tillägga att det jag tycker är det fina med stridssystem, är att ingen vet speciellt mycket om strid (märk väl: min åsikt), och därför så kan man tolka striderna lite hur man vill, och efter vilka regler man vill, bara det stämmer överens med ens egna bild av hur strid fungerar.

- Zire

w176

Förlorad dotter
Jag förstår poängen att slump kan utgöra ett spänningsmoment som folk uppskattar och kanske därför vill ha men det är inte att likställa det med allt spännande.
Har varit med om vansinnig spännande strider folk hade fullständigt kontroll över från båda sidor och inte en tanke på att man skulle t ihjäl den andres karaktär då båda var äckligt förtjusta i den andres karr och ville inte förlora en sådan underbar motspelare och fiende.

Spänning kan handla om inlevelse, att komma under skinnet på karaktären och känna den svettas. Och även utan tärningar finns det slumpmoment då man inte har en aning om hur den andra spelaren eller spelledaren kommer svara på din egen handling. Gör ett dåligt val eller motståndaren ett genialiskt och du kommer till ett läge då din karr helt klart tagit en del skador och är ganska död troligtvis utan siffror.

/Elin

Nightowl

Champion
Om du såg mitt andra citat i trådstarten så definierade Clements offensiv kapacitet som manöverbarhet, i stort sett.
Jo, men det borde finnas fler faktorer. Och tunga vapen kan fortfarande vara lätta att manövrera (låter som vi talar om fordon när vi använder det svenska ordet...).

Man kan ju lätt svinga en värja i försvar även om man helst stöter när man anfaller.
En värja är avsedd både att svingas och stötas.

Erik, värja, inte florett.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vådliga vapens vanskliga verkan (lång)

Oj, här fanns det mycket matnyttigt att hämta. Främst märker jag att jag var lite fel ute när jag siktade på en generell ordning av vapnen i stigande anfalls- eller försvarsvärde. Jag missade hur stor roll rustningar egentligen spelar. Kanske borde man övergå till ett system i stil med Nightowls, fast dessutom med motsvarande värden för rustningar, eller göra som Feliath tycker och helt skippa allt vad vapenvärden heter, och låta skickligheten avgöra så länge man slåss med ett vapen som passar ens stil. :gremsmile:

Vapen med hög defensiv kapacitet dessa beror väldigt mycket på vad den andre anfaller med men är motståndaren dåligt bepansrad samt har ett kortare vapen så blir alla längre vapen (vapen som är längre än hanns) mycket bra defensivt, men klarar hans skydd (sköld, rustning, tekniskfärdighet i att skydda sig vid ingång) av din attack så är tex ett spjut inte så värst defensivt längre. Om vapnen är lika långa så rent generellt så ju mindre av vapnets vikt som sitter i huvudet, desto bättre är det att skydda sig med. Finns det saker som kan hindra motstånden från att glida efter vapnet in mot handen (svärdets kors) så är det att föredra

Vapen som är baktunga är oftast bättre att skydda sig med. Vapen som är fram tunga har bättre genomslags verkan mot bepansring. En stöt har oftast en dödligare utgång om den träffar kroppen än ett hugg (komihåg att glömma bort vedklyvare huggen såna används mara mot försvarslösa, om ens då)
</p>
Offensivt ett vapen som är bra offensivt kan angripa på ett sätt som är svårt att förvara sig mot antigen genom en speciell angrepps möjlighet (Stridsgisslet), många angreppsmöjligheterna som fienden har svårt att täcka sig för (Svärdet) eller längd som gör att man kan koncentrera sig på att träffa istället för att skydda sig själv (Spjut).
Bra, det var precis sådant här jag var ute efter. :gremlaugh: Jag får nog också ihop ett stridssystem tids nog, ska ni se.

/Dimfrost